Cíle předmětu (anotace):
|
Cíl předmětu je podání přehledu nizozemské a vlámské literatury od začátku (8. století) dodnes.
|
Požadavky na studenta
|
Prezence v hodinách. Maximální počet přípustných absencí je 2. Prostudování poskytnutých textů.
Během celého studijního roku student si přečte celkem 20 knih v českém či slovenském překladu. Každý měsíc odevzdává 2 čtenářské deníky.
|
Obsah
|
Kurz je rozdělen na 12 lekcí a rekapitulaci.
1. týden) Úvod a středověk;
2. týden) Vrcholný středověk;
3. týden) Pozdní středověk a rétorické komory;
4. týden) Renesanční literatura;
5. týden) Zlaté století;
6. týden) Osvícenství;
7. týden) 19. století;
8. týden) První moderní hnutí - Osmdesátníci a Od dneška do zítřka;
9. týden) Začátek 20. století a meziválečná doba;
10) Druhá světová válka a Padesátníci;
11. týden) Šedesátá a sedmdesátá léta;
12. týden) Nejnovější doba;
13. týden) Rekapitulace.
V každé lekci se pozornost soustřeďuje na jeden až dva důležité texty, jejichž české či slovenské překlady jsou poskytnuty. Prezentace a prodiskutované texty budou k dispozici v moodle.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Prezentace (12)
Kniha prof. Adama Bžocha (k dispozici v české a slovenské verzi)
Wilken Engelbrecht a kol., Dějiny nizozemské a vlámské literatury
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Adam Bžoch. (2010). Krátke dejiny nizozemskej literatúry. Ružomberok.
-
Základní:
Adam Bžoch. (2018). Stručné dějiny nizozemské literatury. Olomouc.
-
Doporučená:
Theo Hermans (ed.). (2009). A Literary History of the Low Countries. Rochester (NY).
-
Doporučená:
Wilken Engelbrecht, Lianne Barnard, Lucie Smolka Fruhwirtová, Martina Vitáčková a Eva Brázdová Toufarová. (2015). Dějiny nizozemské a vlámské literatury. Praha.
-
Doporučená:
Veronika ter Harmsel-Havlíková (ed.). (2011). Holandská čítanka. Gutenbergova čítanka současné prózy z Nizozemska. Praha.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Prezence v hodinách. Maximální počet přípustných absencí je 2. |
Získané způsobilosti |
Znalost globálních dějin nizozemské a vlámské literatury, nejdůležitějších spisovatelů, směrů a některých hlavních děl. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Rozbor portfolia studenta
- Písemný test
|