|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KZU / MTV1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KZU
/
MTV1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metody a techniky výzkumu 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Metody a techniky výzkumu v mediálních studiích 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KZU/TVM
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem disciplíny je poukázat na různé způsoby poznávání (racionalismus, empirismus, pragmatismus) a různé způsoby propojování teorie a empirie. V přednáškách se ukazuje na konkrétních poznávacích postupech, že žádný způsob poznávání není zcela objektivní. Přednášky a semináře vycházejí z filozofie a metodologie vědy, tyto obecně filozofické poznatky jsou aplikovány na sociologii.
|
Požadavky na studenta
|
Obsah kurzu je podrobně uveden na platformě Moodle. Žádám studenty, aby se v Moodle seznámili s požadavky a zapsali si termín své prezentace. Děkuji.
Studenti musí absolvovat zkoušku, ve kterém projeví znalost filozofických koncepcí vztahu mezi teorií a empirií, různých řešení problému věrohodného poznání ve filozofii. Musí posoudit problémy spojené se snahou získat věrohodné poznání. Nastudování povinné literatury uvedené na závěr každé obsahové teze a u každého semináře bude ověřováno u zkoušky. Bez nastudování příslušné literatury student nemůže atestaci získat. Ke zkoušce může přistoupit student, který získal zápočet za přednesený referát a za aktivní účast v diskusi na jednotlivých seminářích.
Omluvím pouze jednu absenci: předložíte omluvenku, kterou si napíšete a podepíšete sami. Absenci na semináři, ve kterém máte mít referát, neomluvím. Za neomluvené absence ode mě obdržíte zadání náhradní práce. Rozsah a obtížnost náhradní práce bude záviset na počtu neomluvených absencí. Na každý seminář musí mít všichni přečteny příslušné texty, nejenom ti, kteří mají právě referát.
|
Obsah
|
Základní otázka metodologie vědy: existuje věrohodné (platné) poznání?
Racionalismus versus empirismus. Krize rozumu a možnosti objektivity našeho poznání.
Empirický novopozitivismus. Induktivní strategie vytváření vědy. Výstavba empirických věd zdola.
Logický pozitivismus. Analýza jazyka vědy. Logicko rekonstrukcionistické pojetí filozofie vědy. Strategie deduktivně - nomologická. Výstavba empirických věd shora.
Pragmatismus a analytická filozofie
Teorie vědeckých paradigmat T. Kuhna
Kritický racionalismus K. Poppera a teoretický anarchismus P. Feyerabenda
Fenomenologické východisko společenských věd
Podrobné informace o obsahu viz Moodle.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fajkus. Filosofie a metodologie vědy.
-
Základní:
Winch. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii.
-
Základní:
Kubátová. Metodologie sociologie.
-
Rozšiřující:
Durkheim. Elementární formy náboženského života.
-
Rozšiřující:
Kant. Kritika čistého rozumu.
-
Rozšiřující:
Bacon. Nové Organon.
-
Rozšiřující:
James. Pragmatismus.
-
Rozšiřující:
Descartes. Principy filosofie.
-
Rozšiřující:
Alijevová. Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii.
-
Rozšiřující:
Descartes. Rozprava o metodě.
-
Rozšiřující:
Feyerabend. Rozprava proti metodě.
-
Rozšiřující:
Mills. Sociologická imaginace.
-
Rozšiřující:
Comte. Sociologie. Kurz pozitivní filosofie.
-
Rozšiřující:
Kuhn. Struktura vědeckých revolucí.
-
Rozšiřující:
Merton. Studie ze sociologické teorie.
-
Rozšiřující:
Popper, K. R. 1997: Logika vědeckého bádání. Praha: Oikoymenh. .
-
Doporučená:
Blecha. Proměny fenomenologie.
-
Doporučená:
Hroch. Soudobá anglo-americká a kanadská filozofie.
-
Doporučená:
Sardar. Thomas Kuhn a vědecké války.
-
Doporučená:
Popper. Život je řešení problémů.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Kurz předpokládá znalosti sociologické teorie. |
Získané způsobilosti |
Studenti znají filozofická východiska koncepcí vztahu mezi teorií a empirií. Disponují informacemi o různých řešeních problému věrohodného poznání. Jsou schopni posoudit problémy spojené se snahou získat věrohodné poznání. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|