|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ZASP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ZASP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy andragogiky pro soc. prac.- SP16
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Název dlouhý
|
Základy andragogiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
25 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem disciplíny je představit základní body andragogiky v modalitách vědy, praxe a studijního oboru. Součástí disciplíny je představení historických zdrojů i příp. současných problémů, představení předmětu, přístupu k objektu a klíčových teorií. Nastíněny budou základní aplikace předkládaných teoretických konceptů.
|
Požadavky na studenta
|
Disciplína je zakončena kolokviem, které probíhá formou písemné zkoušky. Otázky v písemné zkoušce vycházejí z doporučené studijní opory a z informací, které studenti obdrží na tutoriálu.
|
Obsah
|
1. Co je to andragogika?
Představení terminologického rámce, základních koncepcí, modalit a pojetí andragogiky.
2. Historický vývoj andragogiky ve světě
Představení základních fází vývoje andragogického myšlení, institucionalizace andragogiky v jednotlivých zemích, americké, holandské, německé, švýcarské, polské, jugoslávské a další pojetí andragogiky.
3. Historický vývoj andragogiky v ČR
Přiblížení vývoje andragogického myšlení v Č(S)(S)R - základy lidovýchovy, politické vzdělávání, vznik odborných pracovišť a kateder, představení konceptu integrální andragogiky Vladimíra Jochmanna, popis současného stavu
4. Předmět andragogiky
Andragogika jako mobilizace lidského kapitálu v prostředí permanentní sociální změny, jako orientace dospělého člověka v kritických uzlech jeho životní dráhy, jako vyrovnávání se dospělého člověka se sociálními institucemi, jako věda o souvislostech změn syntetického statusu apod.
5. Funkce vzdělávání
Vzdělávání jako nástroj fungování společnosti, jako nástroj udržování stávajícího mocenského rozložení, jako výtah, pojišťovna, představení kredencialismus, mechanismů udržení moci prostřednictvím vzdělávání, vzdělávání jako nástroj rozvoje osobnosti člověka.
6. Objekt andragogiky
Dimenze životní dráhy dospělého člověka, přístupy k objektu andragogiky ze strany jednotlivých teoretiků a modelů - Knowles, Jarvis, Brookfield, Illich, Foucault, Buber, Freire
7. Činitelé andragogické interakce
Vztah mezi subjektem a objektem, vysvětlení kurikula, specifikace prostředků andragogické interakce - vyučování a jeho podoby, sociální skupina, hra, práce, umění, jazyk, masmédia?
8. Charakter andragogiky
Andragogika jako věda induktivní, aplikovaná, problémově a synteticky orientovaná, integrující, multi-, inter- a trans-disciplinární. Institucionalizace andragogiky a možnosti její legitimizace.
9. Postavení andragogiky v systému věd
Vztah andragogiky k opěrným disciplínám, inspirační, terminologické a metodologické zdroje v sociologii, pedagogice a psychologii. Vytváření vlastního disciplinárního prostoru v souvislosti s legitimizací.
10. Edukativní dimenze andragogiky
Funkční gramotnost jako indikátor kvality lidského kapitálu, dimenze vzdělávacího systému, celoživotní učení a vzdělávání ve strategiích EU, OECD a UNESCO.
11. Čtyři kultury ve vzdělávání
Kultura expertů, inženýrská kultura, prorocká kultura, kultura komunikativního jednání a kultura hry v teorii W. Leirmana a aplikace kulturu do andragogické intervence.
12. Projektování vzdělávací akce
Analýza vzdělávacích potřeb, interpretace výsledků analýzy, formulace cíle, stanovení profilu účastníka a profilu absolventa, určení obsahu (inventář disciplín, studijní plán), zpracování osnov, anotací, volba forem, metod a technik vzdělávání, volba didaktických prostředků, tvorba studijních materiálů, organizační zabezpečení, materiální, technické a finanční zabezpečení, výběr lektorů, návrh způsobů evaluace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dočekal, Vít; Bartoňková, Hana; Šimek, Dušan. (2013). Základy andragogky pro sociální pracovníky. Olomouc: VUP.
-
Doporučená:
BENEŠ, M. Andragogika - teoretické základy.. Praha, 2003. ISBN 80-8643-223-8.
-
Doporučená:
Šimek, D.; Bartoňková, H.:. Andragogika. Olomouc 2002..
-
Doporučená:
Leirman, W.:. Čtyři kultury ve vzdělávání.. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů:. Lidské zdroje v České republice 1999. 1. vyd. NVF a Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 1999..
-
Doporučená:
The Individual and Society at the Turn of the Century. Sborník z mezinárodní konference. Ed. D. Šimek, 1. vyd. Olomouc 1998..
-
Doporučená:
Palán, Z.:. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. 1. vyd. Karolinum, Praha 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
KSA/UVDSO, KSA/ZPSP |
Získané způsobilosti |
- Student definuje andragogiku v jejích modalitách.
- Student vyjmenuje a vysvětlí pojetí předmětu andragogiky.
- Student pojmenuje jednotlivé přístupy k objektu andragogiky.
- Student zná body historického vývoje andragogiky.
- Student dokáže situačně aplikovat přístupy k andragogickému objektu.
- Student umí připravit vzdělávací akci ve všech jejích krocích.
- Student dokáže posoudit vhodnost užití jednotlivých prostředků andragogické intervence.
- Student umí argumentovat v diskuzi o legitimizaci andragogiky.
- Student vysvětlí zařazení andragogiky do širokého kontextu jejího pojetí.
|
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|