|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / TEMS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
TEMS2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie a metody sociální práce 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/TYD]
Seminář
8
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zabývá problematikou vztahu v sociální práci, procesem sociální práce a některými specifickými typy klientely sociální práce. Dále je představena sociální práce v různých institucích, např. v probační a mediační službě, v ústavním zařízení a podobně. Výuka je vystavěna problémově, cílem není podat jednoznačné návody. Významně je čerpáno z vlastních zkušeností studentů, ve výuce jsou využívány simulační pomůcky různých zdravotních postižení.
V kursu studenti mohou využít edukačních pomůcek simulujících různá zdravotní postižení, jako jsou tremory, sluchové nebo zrakové vady. K využití je nabízen také simulátor stáří, gerontooblek GERT.
|
Požadavky na studenta
|
Povinná prezenční účast v kursu, povolená absence max. 25 %.
Disciplína je atestována zápočtem a zkouškou.
K udělení zápočtu je nezbytné splnit všechny korespondenční úkoly uvedené ve studijní opoře a zadané v Moodle. Úkoly procházejí antiplagovou kontrolou.
Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce.
Zkouška probíhá formou písemného testu.
|
Obsah
|
1. Lidský vztah jako součást profese sociálního pracovníka
2. Mlčící klient
3. Nedobrovolný klient
4. Depresivní klient
5. Manipulativní klient
6. Klienti se zdravotním postižením v sociální práci I. - zrakové, sluchové, řečové postižení
7. Klienti se zdravotním postižením v sociální práci II. - psychické, mentální, somatické, kombinované postižení
8. Klienti staršího věku v sociální práci
9. Probace a mediace v sociální práci
10. Oběť trestného činu v sociální práci
11. Domácí násilí oběť, svědek (obvykle dítě) a pachatel domácího násilí v sociální práci
12. Sociální práce se skupinou v ústavní zařízení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997..
-
Základní:
MATOUŠEK, O. a kol. (2005). Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha : Portál.
-
Základní:
Klimentová, E. (2013). Teorie a metody sociální práce II. Olomouc: VUP, 2013.. Olomouc: VUP.
-
Doporučená:
Matoušek O. a kol. (2002). Metody a řízení sociální práce. Praha Portál.
-
Doporučená:
Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2001..
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
KSA/TMS1 |
Získané způsobilosti |
Nabyté znalosti studenta:
- charakterizuje lidský vztah v pomáhajících profesích, zná jeho přínosy a rizika
- charakterizuje problémového klienta v sociální práci a jeho základní podoby
- charakterizuje základní zdravotní postižení a sénia a jejich dopad na realizaci sociální práce s klientem
- vymezí pojmy probace a mediace
- zná základní charakteristiky domácího násilí
Nabyté dovednosti studenta:
- umí kriticky zhodnotit využití lidského vztahu v praxi sociální práce
- umí kriticky zhodnotit dopady zdravotního postižení a sénia na kompetence klienta sociální práce
- umí navrhnout různé postupy sociální práce k naplnění potřeb osob s postižením a seniorů
- rozumí problematice domácího násilí a dokáže vytvořit plán opatření pro oběť domácího násilí
Nabyté způsobilosti studenta:
- orientuje se v problematice klientů specifických cílových skupin sociální práce, které byly v rámci disciplíny představeny, a dokáže tyto teoretické poznatky aplikovat v modelových případech na konkrétní problémy konkrétních klientů sociální práce
- orientuje se ve stávající nabídce odborné literatury k tématu kurzu a dokáže této kompetence využít ke svému dalšímu vzdělávání
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Známkou
- Písemná zkouška
- Seminární práce
|
|
|
|