|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / SPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
SPS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální práce se seniory - SP16
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Název dlouhý
|
Sociální práce se seniory
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
24 / 25
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Disciplína reflektuje specifika seniorské populace v sociální práci, možnosti (a limity) ovlivňování a obohacování života seniorů. Studenti získají základní informace o stárnutí a stáří a demografickém vývoji populace, které generují nové podoby sociální práce se seniory. Studenti by měli být schopni se orientovat v kritických uzlech životní dráhy seniorů a v intervencích sociální práce používaných u této věkové kategorie, zvážit možné postupy, strategie a intervence v případě edukace, poradenství a péče o seniory s ohledem na potřeby této věkové kategorie.
V kursu studenti mohou využít edukačních pomůcek simulujících různá zdravotní postižení, jako jsou tremory, sluchové nebo zrakové vady. K využití je nabízen také simulátor stáří, gerontooblek GERT.
|
Požadavky na studenta
|
Povinná prezenční účast, aktivní účast na výuce.
Písemné kolokvium.
|
Obsah
|
1. Uvedení do problematiky sociální práce se seniory, vymezení základních pojmů (stáří a stárnutí, kvalita života seniorů).
2. Kritické body na životní dráze seniora, potřeba sociální intervence.
3. Specifika seniorů jako uživatelů služeb - kognitivní poruchy, polymorbidita, potřeby seniora, závislost apod.
4. Poradenství pro seniory.
5. Edukace seniorů, funkce, základní typy institucí, trénovaní paměti.
6. Sociální služby pro seniory ambulantní.
7. Sociální služby pro seniory terénní.
8. Sociální služby pro seniory pobytové.
9. Specifické situace v péči o seniory - LGBT+ senioři, sexualita a intimita, syndrom EAN, syndrom špatného zacházení se seniory, prevence, řešení, multidisciplinární spolupráce.
10. Aktivizace seniorů (nejen) v pobytových zařízeních.
11. Respitní péče o seniory, péče o pečující.
12. Hospicová péče. Sociální práce ve zdravotnickém zařízení. Poradenství pro pozůstalé.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pichaud, C., Thareau, I. Soužití se staršími lidmi:praktické informace pro ty, kdo doma pečují o staré lidi, i pro sociální a zdravotnické pracovníky. Praha: Portál, 1998.
-
Doporučená:
Haškovcová, H. Fenomén stáří. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
-
Doporučená:
Kalvach, Z. a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004.
-
Doporučená:
MALÍKOVÁ,E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3148-3.
-
Doporučená:
Špatenková, N. Poradenství pro pozůstalé: principy, proces, metody. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3736-2.
-
Doporučená:
Venglářová, M. Problematické situace v péči o seniory: příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2170-5.
-
Doporučená:
Stuart-Hamilton, I., & Krejčí, J. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 8071782742.
-
Doporučená:
Špatenková, N., Bolomská, B. Reminiscenční terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-711-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
KSA/TMS1, KSA/TEMS2, KSA/SPSP1. |
Získané způsobilosti |
Student zná a dokáže v praxi uplatnit definice základních pojmů - senior, stárnutí, stáří, změny ve stáří, potřeby ve stáří.
Student zná kritické body na životní dráze seniory a dokáže k jejich řešení nabídnout příslušné nástroje sociální intervence.
Student zná různé sociální služby pro seniory a nástroje jejich působení.
Student zná specifika uživatelů sociálních služeb staršího věku.
Student zná nástroje edukace a aktivizace seniorů.
Student dokáže efektivně reagovat na specifické situace v péči o seniory.
Student dokáže navrhnout efektivní nástroje sociálních služeb, respitní a hospicové péče o seniory.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonů studenta
|
|
|
|