|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / SDT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
SDT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář k dějinám soc. teorií - S19
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Seminář k dějinám sociologických teorií
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
12 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem semináře je naučit studenty číst s porozuměním odborné sociologické texty.
|
Požadavky na studenta
|
Obsah kurzu je podrobně uveden na platformě Moodle. Žádám studenty, aby se v Moodle seznámili s požadavky a zapsali si téma své prezentace. Děkuji.
Student obdrží zápočet za přednesený referát a za aktivní účast v diskusi na jednotlivých seminářích. Je nutná 80% účast na semináři.
|
Obsah
|
Obsahem semináře je čtení a interpretace klíčových textů teoretiků sociologie.
1. MANNHEIM, K. 1991 Ideologie a utopie. Bratislava: Archa. (Sociologie vědění: s. 298-317).
2. FROMM, E. 2009 Cesty z nemocné společnosti. Sociálně psychologická studie. Praha: EarthSave. (Různé pokusy o řešení: s. 214-245).
3. HABERMAS, J. Problémy legitimity v pozdním kapitalismu. Praha: FILOSOFIA, 2000. (Krizové tendence v pozdním kapitalismu: s. 47-68)
4. SCHUTZ, A.: Cudzinec. Esej ze sociálnej psychológie. In: Alieva, D., Tížik, M.: Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: SLON, Bratislava: SÚ SAV, 2012, s. 387-405.
SCHUTZ, A.: Navrátilec. In: Alieva, D., Tížik, M.: Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: SLON, Bratislava: SÚ SAV, 2012, s. 406-423.
5. PARSONS, T. 1962 Mládež v moderních společnostech. Mládež ve struktuře moderní společnosti. In FREIOVÁ, E., ŠIKLOVÁ, J. 1968 Překlady z prací západoevropských sociologů k problematice sociologie mládeže. Praha: Socialistická akademie, s. 41-82.
6. MERTON, R. K. 2000 Studie ze sociologické teorie. Praha: SLON. (Nepředvídané důsledky záměrného sociálního jednání: s. 116131. Sebenaplňující se proroctví: s. 196-219).
7. DAHRENDORF, R. 2007 Hledání nového řádu. Přednášky o politice svobody v 21. století. Praha Litomyšl: Paseka. (Kapitál bez práce. Sociální rekonstrukce života: s. 50-71).
8. BOURDIEU, P. 1998 Teorie jednání. Praha: Karolinum. (Je možný nezištný čin? s. 105119. Dar a něco za něco: s. 122-127).
9. GIDDENS, A.: Důsledky modernity. Praha: SLON, 1998, s. 11-45.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fromm, E., & Hubková, J. Cesty z nemocné společnosti: sociálně psychologická studie. Praha: Earth Save, 2009. ISBN 9788086916101.
-
Základní:
Geertz, C., Červinková, H., Humlíčková, H., & Hubinger, V. Interpretace kultur: vybrané eseje. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2000. ISBN 8085850893.
-
Základní:
Parsons, T. 1962 Mládež v moderních společnostech. Mládež ve struktuře moderní společnosti. In FREIOVÁ, E., ŠIKLOVÁ, J. 1968 Překlady z prací západoevropských sociologů k problematice sociologie mládeže. Praha: Socialistická akademie, s. 41-82..
-
Základní:
Mannheim, K. 1991. Ideologie a utopie. Bratislava: Archa.(298-317)..
-
Základní:
DAHRENDORF, R. 1991 Moderný sociálny konflikt. Eseje o politike svobody. Bratislava: Archa (244-252)..
-
Základní:
Bourdieu, P. 1998 Teorie jednání. Praha: Karolinum (9-21, 105-119)..
-
Základní:
MAUSS, M. 1999 Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Praha: SLON..
-
Základní:
BENEDICTOVÁ, R. 1999 Kulturní vzorce. Praha: Argo (171-208)..
-
Základní:
MERTON, R. K. 2000 Studie ze sociologické teorie. Praha: SLON (116-132, 196-220)..
-
Základní:
LUHMANN, N. 2006 Sociální systémy. Praha: CDK (459-492)..
-
Základní:
DAHRENDORF, R. 2007 Hledání nového řádu. Přednášky o politice svobody v 21. století. Praha - Litomyšl: Paseka (50-71)..
-
Základní:
MALINOWSKI, B. 2007 Sex a represe v divošské společnosti. Praha: SLON..
-
Doporučená:
Lévi-Strauss, C., & Vacek, J. Strukturální antropologie - dvě. Praha: Argo, 2007. ISBN 9788072038053.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
24
|
Domácí příprava na výuku
|
24
|
Celkem
|
48
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Bez předchozích předpokladů. |
Získané způsobilosti |
Studenti rozumí klíčovým textům teoretiků sociologie. Studenti interpretují tyto texty. Studenti zařazují texty do kontextu historie sociologických teorií. Studenti srovnávají texty a argumentují svoje názory.
|
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Rozbor jazykového projevu studenta
- Seminární práce
|
|
|
|