|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / OSPR2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
OSPR2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Odborná supervidovaná praxe 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe mimo UP
50
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Disciplína je realizována prostřednictvím praktické výuky studenta na vybraném pracovišti praxe sociální práce. Student navštíví pracoviště v rozsahu 40 hodin. Očekává se, že zde získá orientaci v problematice řešené na pracovišti, v právních normách, které práci s klienty upravují, a bude veden k aplikaci znalostí a dovedností získaných v průběhu studia při přímé práci s klientem sociální práce.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem udělení zápočtu je vypracování zprávy z praktické výuky v rozsahu přibližně 6 normostran textu (viz výše) a potvrzení daného pracoviště, že student absolvoval praktickou výuku v rozsahu minimálně 40 hodin.
Zpráva z praxe zahrnuje:
A. Maximálně 3 normostrany s následujícím obsahem:
- popis zařízení nebo instituce, jeho kompetencí a obvyklé klientely;
- uvedení cílů, které pracoviště naplňuje;
- seznam hlavních právních norem, které chod zařízení nebo instituce upravují;
- popis personálního obsazení pracoviště;
- popis a hodnocení poskytovaných služeb.
B. Minimálně 2 normostrany s následujícím obsahem:
- popis chování tamějšího sociálního pracovníka (sociálních pracovníků) a jeho hodnocení a návrhy na zlepšení, co se od něj student naučil a čím mu byl odstrašujícím pří?kladem;
- deníkové záznamy aktivit realizovaných studentem na pracovišti praktické výuky. Ze záznamů musí být jednoznačně zřejmé, čím student čas praktické výuky naplnil, co bylo obsahem jeho aktivit v praktické výuce, jak moc se mohl zapojit do činnosti organizace, čím ho praxe obohatila, co se naučil;
- hodnocení absolvované praxe co v daném zařízení funguje a nefunguje a proč, co by se dalo zlepšit.
C. Minimálně 1 normostrana s následujícím obsahem:
- důkaz o nabytí kompetence sociálního pracovníka. Podkladem je nastudování publikace Zuzany Havrdové (viz výše) a přílohy k anotaci. Na každé ze šesti odborných supervidovaných praxí v průběhu studia si student vybere jednu kompetenci a doloží důkazy nabytí minimálně dvou kritérií kompetence. Během studia je třeba naplnit všech šest kompetencí.
|
Obsah
|
Cílem praxe je:
1. Základní orientace studenta v sociální sféře, poznání organizační, politické, legislativní a administrativní struktury služby.
2. Orientace v hlavních metodách sociální práce uplatňovaných na pracovišti.
3. Poznání standardní i "nestandardní" klientely pracoviště.
4. Poznání systému financování poskytovaných služeb.
5. Poznání výhod a nevýhod služby, silných a slabých stránek.
6. Pozorování a podrobení konstruktivní kritice lokalizace moci v zařízení.
7. Pozorování a podrobení konstruktivní kritice nástrojů a postupů zplnomocňování klientů k participaci na rozhodování v daném zařízení.
8. Povšimnutí si typických strategií jednání sociálního pracovníka, který vede studentovi praxi.
9. Pozorování klimatu týmové (ne)spolupráce na pracovišti.
10. Poznání postavení sociálního pracovníka v multidisciplinárním týmu.
11. Podrobnější studium vybraného sociálního případu, sledování jeho geneze a zásahů supervidujícího sociálního pracovníka.
12. Nácvik, naplnění a doložení vybrané kompetence sociálního pracovníka.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Havrdová, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999..
-
Doporučená:
Kahánková, J. a kol. Průvodce odborným prakticým vzděláváním v sociální práci. Ostrava: KSP, ZSF OSU, 2007..
-
Doporučená:
Maroon, I., Matoušek, O., Pazlarová, H. Vzdělávání studentů sociální práce v terénu. Model pro supervizi. Praha: karolinum, 2007..
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
OSP1 |
Získané způsobilosti |
Nabyté znalosti:
- student zná aktuální sociální síť pomáhajících organizací v oblasti cílové skupiny;
- student se orientuje v legislativě vztahující se k výkonu sociální práce s cílovou skupinou;
- student rozumí struktuře organizace, ve které praktikoval, jejím hodnotám, poslání, cílům;
- student zná metody práce s cílovou skupinou organizace, kde praktikoval;
- student chápe roli sociálního pracovníka a dalších odborníků v organizaci, kde praktikoval;
- student zná potřeby cílové skupiny a specifika potíží, které s klientelou organizace, ve které praktikoval, řeší.
Nabyté dovednosti:
- student umí aplikovat vhodné metody a techniky sociální práce při práci s cílovou skupinou;
- student umí aplikovat příslušné právní předpisy pro řešení sociální situaci cílové skupiny;
- student umí rozvíjejí účinnou komunikaci k klientem cílové skupiny;
- student se orientuje v situaci a potřebách klienta, umí posoudit jeho sociální situaci, vytvářet individuální plán spolupráce s klientem a volit vhodný způsob sociální intervence;
- student umí získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta;
- student umí rozeznat rizikové faktory svého působení a stanovit meze své podpory;
- student umí vést základní dokumentaci o klientovi v souladu se standardy organizace, ve které praktikoval.
Nabyté způsobilosti:
- student se ztotožňuje s cíli, hodnotami a etickými principy sociální práce;
- student si je vědom etických dilemat souvisejících s výkonem sociální práce;
- student vnímá sebe sama jako nástroj sociální práce;
- student dokáže identifikovat své silné a slabé stránky a využít je v práci s klientem;
- student je schopen dokladovat a prezentovat svoji práci;
- student umí hodnotit svou činnost a činnost druhých.
|
Vyučovací metody |
- Demonstrace
- Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|