|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / OPSV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
OPSV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Osoby se zdrav.post. a scg výzkum - S19
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Osoby se zdravotním postižením a sociologický výzkum
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V semináři budou studentům představeny osoby se zdravotním postižením, které jsou nositeli specifických potřeb individuálních i sociálních. Bude osvětlena základní charakteristika jednotlivých základních skupin zdravotních postižení, omezení ale i potenciály, které svým nositelům přináší. Zdravotní postižení má však dopad i na sociální skupiny, kterých jsou osoby se zdravotním postižením členy, nebo ke kterým se vztahují - i tento aspekt bude vzat ve skupinové práci se studenty v úvahu. Nácviková složka semináře bude věnována tréninku komunikace s osobami se zdravotním, zejména smyslovým postižením. Tyto dovednosti mohou studenti využít při sociologickém výzkumu, který se přímo či nepřímo vztahuje k problematice osob se zdravotním postižením.
V kursu studenti mohou využít edukačních pomůcek simulujících různá zdravotní postižení, jako jsou tremory, sluchové nebo zrakové vady. K využití je nabízen také simulátor stáří, gerontooblek GERT.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou udělení atestace je:
- povinná prezenční účast na semináři, povolená absence max. 25% výuky;
- odevzdání písemné práce v rozsahu 5 normostran. Z nich maximálně jedna třetina rozsahu zahrnuje popis vybraného zdravotního postižení a jeho dopadů na osobní a sociální život nositele. Minimálně dvě třetiny vlastního autorského výstupu - projekt sociologického výzkumu zohledňující specifické potřeby a limity respondentů se zdravotním postižením. V textu musí být řádně odkázány použité zdroje. Tex je podroben antiplagiátorské kontrole.
|
Obsah
|
1. Disability studies, zdravotní postižení, typy, sociální souvislosti
2. Historické a společenské souvislosti zdravotního postižení
3. Politické a kulturní souvislosti zdravotního postižení
4. Zrakové postižení
5. Sluchové postižení
6. Psychické postižení
7. Mentální postižení
8. Postižení motoriky
9. Postižení řeči
10. Síť sociální pomoci pro osoby se zdravotním postižením v ČR
11. Komprehenzivní rehabilitace
12. Osoby se zdravotním postižením jako objekty a subjekty sociologického výzkumu - shrnutí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Slowík, J. (2010). Komunikace s lidmi s postižením. Praha.
-
Základní:
Matoušek, O., Kodymová, P., Koláčková, J. (eds.). (2005). Sociální práce v praxi. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Bártlová, S. (2003). Sociologie medicíny a zdravotnictví. Brno: Národní centrum ošetřovatelských a nelékařských zdravotnických oborů.
-
Doporučená:
Krhutová, L. (2013). Úvod do disability studies. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
Doporučená:
Michalík, J. (2011). Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti charakterizují zdravotní postižení, znají jeho rizika.
Studenti charakterizují základní zdravotní postižení a jejich dopad na realizaci sociologického výzkumu.
Studenti se orientují ve stávající nabídce odborné literatury k tématu kurzu a dokáží této kompetence využít ke svému dalšímu vzdělávání.
|
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
- Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
|
|
|
|