|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / DT20
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
DT20
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny scg teorií 20.st. - S19
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Dějiny sociologických teorií 20. století
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
35 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem disciplíny je seznámit studenty s vývojem moderní sociologie. Obsah disciplíny je zaměřen na různé způsoby hledání odpovědí na základní sociologické otázky.
|
Požadavky na studenta
|
U zkoušky student musí prokázat tyto způsobilosti:
Student je schopen definovat a interpretovat základní sociologické teorie a metody. Student je schopen srovnat evropské a americké sociologické teorie. Student definuje a interpretuje vývoj fenomenologické sociologie a vývoj interakcionismu. Student je schopen porovnat moderní a postmoderní teorie společnosti. Student je schopen aplikovat teoretické vědění na specifické sociální a kulturní problémy moderní společnosti, např. umí zhodnotit a posoudit praxi české i evropské politiky.
|
Obsah
|
Výklad základních evropských a amerických sociologických teorií 20. století.
1. Karl Mannheim: analýza ideologií
2. Kritická teorie frankfurtské školy (Herbert Marcuse, Erich Fromm, Jürgen Habermas)
3. Alfred Schütz: fenomenologická sociologie a každodenní svět, fenomenologická sociologie po Schützovi (Harold Garfinkel, Erving Goffman); Peter L. Berger a Thomas Luckmann: sociální konstrukce reality
4. Talcott Parsons, Robert K. Merton: strukturální funkcionalismus
5. Niklas Luhmann: funkcionalistický strukturalismus
6. Ralf Dahrendorf: třídní konflikt, konflikt o rozdělení životních šancí
7. Pojetí konfliktu v americké sociologii (Lewis Coser, Randall Collins)
8. Pierre Bourdieu: reprodukce sociálních nerovností, model sociálního prostoru
9. Anthony Giddens: teorie strukturace, politika třetí cesty
10. Teorie směny a racionální volby; postmodernismus
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Foucault, M.:. Dějiny šílenství, Nakladatelství Lidové noviny, 1993.
-
Základní:
Dahrendorf, R. Hledání nového řádu: přednášky o politice svobody v 21. století. Praha: Paseka, 2007. ISBN 9788071857198.
-
Základní:
Mannheim, K.: . Ideologie a utopie, Archa, 1991.
-
Základní:
BERGER, P., L., LUCKMANN, T. Konstrukce sociální reality.. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999.
-
Základní:
Benedictová, R. Kulturní vzorce. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-212-7.
-
Základní:
Lyotard, J.-F. Postmoderní situace..
-
Základní:
Kubátová, H. Sociologie. UPOL, 2009.
-
Základní:
Merton, R. K. Studie ze sociologické teorie.. Praha: SLON, 1998.
-
Základní:
Bourdieu, P. Teorie jednání.. Praha: Karolinum., 1998.
-
Základní:
Giddens, A. 1998. Důsledky modernity. Praha: SLON..
-
Doporučená:
Cuin, Ch.-H., Gresle, F. Dějiny sociologie.. Praha: SLON, 2004.
-
Doporučená:
Mouzelis, N. Sociological Theory: What went wrong?. London: Routledge, 1994.
-
Doporučená:
Šubrt, J., & Balon, J. Soudobá sociologická teorie. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2457-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
24
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Domácí příprava na výuku
|
50
|
Celkem
|
99
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Bez předchozích předpokladů
|
Získané způsobilosti |
Student definuje a interpretují základní sociologické teorie a metody. Student umí srovnat evropské a americké sociologické teorie. Student umí identifkovat a vysvětlit odlišnosti evropského a amerického pojetí sociálního konfliktu. Student definuje a interpretuje vývoj fenomenologické sociologie a vývoj interakcionismu. Student je schopen porovnat moderní a postmoderní teorie společnosti. Student umí aplikovat teoretické znalosti na konkrétní sociální a kulturní problémy moderní společnosti, např. umí zhodnotit a posoudit praxi české i evropské politiky. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|