|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ANBV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ANBV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální práce s aktéry násilí
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Název dlouhý
|
Sociální práce s aktéry násilí v blízkých vztazích
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Seminář
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
14 / 26
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět představuje problematiku násilí v blízkých vztazích zasahujícího do života rodiny, která je klientem sociální práce. Domácí násilí v jakékoli formě má devastující vliv na saturaci potřeby bezpečí a smysluplného světa, které patří mezi základní psychické potřeby lidí každého věku. Rozbití životních jistot má potom negativní dopad zejména na zdravý psychický, emoční a morální vývoj dítěte.
Předmět nabízí nezbytné informace a nástroje, jak rozpoznat příznaky násilí v blízkých vztazích a jak pracovat v roli sociálníhi pracovníka s jednotlivými aktéry násilí v blízkých vztazích.
Součástí kursu je práce s edukačním filmem Zuřivec (Norsko), pro jehož využití je lektorka certifikována norskou organizací Alternativ Til Vold.
|
Požadavky na studenta
|
Povinná prezenční účast ve výuce, aktivní zapojení do práce ve skupinách. Maximální povolená absence 25 %.
Zpracování písemné kolokviální práce reflektující získané teoretické znalosti a profesní nebo osobní zkušenosti studenta.
V případě, jste jste či jste byli v roli oběti či svědka násilí v blízkých vztazích, zvažte bedlivě svou účast v kursu s tímto závažným, potenciálně retraumatizujícím tématem.
|
Obsah
|
1. Vymezení základních pojmů
2. Charakteristické znaky násilí v blízkých vztazích
3. Příčiny (spouštěče) násilí v blízkých vztazích
4. Aktéři násilí v blízkých vztazích
5. Cyklus násilí v blízkých vztazích
6. Specifické znaky, formy a důsledky násilí v blízkých vztazích
7. Aktéři násilí v blízkých vztazích se zaměřením na pozici a roli dítěte
8. Dítě jako svědek a oběť násilí v blízkých vztazích, důsledky násilí v blízkých vztazích na zdravý vývoj dítěte, na rozvoj jeho identity a sebeúcty.
9. Dítě jako svědek a oběť jednotlivých fází násilí v blízkých vztazích, dítě v interakci s ostatními aktéry násilí v blízkých vztazích
10. Promítání edukačního filmu "Zuřivec" (20 min), diskuse k obsahu filmu - co film ukazuje, co film neukazuje.
11. Řešení modelových situací, nástroje pomoci aktérům násilí v blízkých vztazích
12. Diskuse, zhodnocení a uzavření předmětu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Barvíková J. (2016). Děti, rodiče a domácí násilí. VUPSV, vvi, Praha.
-
Doporučená:
Ševčík, D., & Špatenková, N. (2011). Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Vaníčková, E. (2016). Metodika prevence násilí, online násilí a šikany ve školách. Praha.
-
Doporučená:
ARENDT, H. (2004). O násilí.. Praha.
-
Doporučená:
TRÉLAUN, BÉATRICE. (2005). Překonávání konfliktů v rodině. Konstruktivní komunikace pro soužití bez násilí . Praha: Portál .
-
Doporučená:
Tošnerová, T. (2000). Špatné zacházení se seniory a násilí v rodině. Průvodce pro zdravotníky a profesionální pečovatele.. Praha.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní přehled v teoriích a metodách sociální práce |
Získané způsobilosti |
- student zná základní pojmy spojené s tématem násilí v blízkých vztazích
- student zná charakteristické znaky násilí v blízkých vztazích a jeho příčiny (spouštěče)
- student zná aktéry násilí v blízkých vztazích a rozumí dynamice cyklu násilí v blízkých vztazích
- student zná specifické znaky, formy a důsledky násilí v blízkých vztazích
- student rozumí důsledkům násilí v blízkých vztazích na zdravý vývoj dítěte, na rozvoj jeho identity a sebeúcty.
- student dokáže promítnout nabyté znaosti do kritické diskuse o obsahu edukačního filmu "Zuřivec"
- student dokáže řešit modelové situace zahrnující využití nástrojů pomoci aktérům násilí v blízkých vztazích |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Aktivizující práce ve skupinách
- Metody práce s audiovizí
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
|
|
|
|