|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / 91AMP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
91AMP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologické principy sociolog. výzkumu
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Název dlouhý
|
Metodologické principy sociologického výzkumu
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V kurzu jsou probírány klasické práce z oblasti filosofie, logiky a metodologie sociálních věd, zejména sociologie. Diskuse v seminářích sleduje linii dvou základních odlišných teoretických směrů: pozitivismu a interpretativismu, tj. rozdíl mezi kauzálním modelem vysvětlení příčin a důsledků a modelem vysvětlení skrze porozumění významům stavů a jevů. Kurz zohlední i současné metodologické inovace v kvantitativním a kvalitativním sociologickém výzkumu. Jeho absolvování tak přispěje ke zkvalitnění výzkumných kompetencí studentů. Předmět je teoretickou přípravou pro kurz Výzkumná strategie, design a metoda a další předměty zaměřené na metody a metodiku sociologického výzkumu.
|
Požadavky na studenta
|
Studující průběžně čtou literaturu zadanou na jednotlivé semináře, souběžně předkládají anotace probíraných knih vyučující/mu. Znalost a porozumění textům, resp. schopnost jejich "kritického čtení" budou ověřeny v diskusi v průběhu seminářů.
Studující zpracují seminární práci o rozsahu 6-8ns, v níž jednak kriticky zhodnotí logickou konsistenci pozitivistického a interpretativního přístupu a jejich explicitní či implicitní teorie objektivity/pravdivosti vědeckého poznání, jednak využijí předepsanou literaturu k posouzení adekvance aktuálních výzkumů. Práce bude východiskem pro debatu v rámci závěrečného kolokvia.
|
Obsah
|
1. Durkheimova koncepce sociologie rozvíjené po vzoru přírodních věd, tzn. uplatňující pozitivistické metody. Pravidla sociologické metody "vypovídat o sociálních jevech jako o věcech, k nimž lze přistupovat objektivně" (viz postuláty sociologického bádání). Metoda explanace: kauzální vysvětlení.
2. Weberova koncepce sociologie jako součást hermeneutické tradice: Sociologie coby chápající věda, jejímž cílem je "porozumět sociálnímu jednání pomocí výkladu, a tím ho kauzálně vysvětlovat v jeho průběhu i v jeho účincích" (zaměření na smysl, metoda interpretace smysluplného lidského jednání).
3. Rozvoj pozitivistického zaměření sociologie: empirická (kvantitativní) metodologie P. F. Lazarsfelda. Novopozitivistická orientace na kvantitativní zachycení studovaných jevů. Lazarsfeld a jeho přínos pro vývoj moderních empirických metod v sociologii.
Kritický racionalismus K. R. Poppera. Popperův kritický vstup do diskuse o pozitivistické metodologii: antiverifikacionismus, antiinduktivismus, antikumulativismus.
4. Rozvoj sociologické hermeneutiky, vzájemné obohacování fenomenologické sociologie a interakcionismu. Interpretativní (subjektivistická) epistemologie. Fenomenologická sociologie A. Schütze: Vědecké konstrukty a jejich vztah k "realitě" sociálního světa, metodologické postupy objektivního zkoumání subjektivního smyslu sociálního jednání, postuláty pro vědecké modelové konstrukty sociálního světa.
Etnometodologie H. Garfinkela: Distance od konvenční/pozitivistické metodologie, kritická revize metod kvantitativního výzkumu. Etnometodologie jako konkrétní výzkumná metoda, odkrývání "skrytých" underlying patterns, backround expectancies.
Symbolický interakcionismus G. H. Meada. Podněty Meada pro konstituování metodologie respektující "humanistické" vidění společnosti v opozici k metodologii kvantitativní ("senzitivní" metodologie
H. Blumera; metodologické principy symbolického interakcionismu formulované N. Denzinem).
5. Objektivita vědeckého, resp. sociálně vědního, sociologického poznání. Vědecké poznání a pravda. Téma objektivity a pravdivosti ve vědě v přístupu T. Kuhna, P. K. Feyerabenda. Kritické zhodnocení logické konsistence pozitivistického a interpretativního přístupu a jejich explicitních a implicitních teorií objektivity/pravdivosti. "Je možná věda (sociologie) ´bez pravdy´"?
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SCHUTZ, A. (2012). Každodenná a vedecká interpretácia ľudského konania. S. 278-330 in Alieva, D., Tížik, M. (eds.) Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii.. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
Základní:
POPPER, K. R. (1997). Logika vědeckého zkoumání.. Praha: OIKOYMENH.
-
Základní:
MEAD, H. G. (2017). Mysl, já a společnost.. Praha: Portál.
-
Základní:
WEBER, M. (1998). Objektivita sociálně vědního a sociálně politického poznání. S. 7-63 in Havelka, M. (ed.) Weber. Metodologie, sociologie a politika.. Praha: OIKOYMENH.
-
Základní:
LAZARSFELD, P. F. (1993). On Social Research and Its Language. (Kapitoly 6-12.). Chicago: The University of Chicago Press.
-
Základní:
DURKHEIM, E. (1969). Pravidla sociologické metody. Praha: VŠP.
-
Základní:
FEYERABEND, P. K. (2001). Rozprava proti metodě.. Praha: Aurora.
-
Základní:
WEBER, M. (1998). Smysl hodnotové neutrality v sociologických a ekonomických vědách. S. 64-108 in Havelka, M. (ed.) Weber. Metodologie, sociologie a politika.. Praha: OIKOYMENH.
-
Základní:
KUHN, T. S. (2008). Struktura vědeckých revolucí.. Praha: OIKOYMENH.
-
Základní:
GARFINKEL, H. (1967). Studies in Ethnometodology.. New Jersey: Engelwood Cliffs.
-
Základní:
SCHUTZ, A. (2012). Tvorba pojmov a teórií v sociálnych vedách. S. 331-351 in Alieva, D., Tížik, M. (eds.) Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii.. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studující získají hlubší teoretické znalosti o vývoji a současném stavu paradigmat metodologie vědy všeobecně, věd sociálních a sociologie zvláště. Porozumí stěžejním metodologickým problémům sociálních věd/sociologie, shodám a zvláštnostem v metodách sociálně vědních a humanitních disciplín, vztahu mezi sociologickou teorií a kvantitativními a kvalitativními výzkumnými přístupy, rozdílu mezi základním a aplikovaným výzkumem. Kritické studium základních metodologických principů jim umožní adekvátní přístup k výzkumným problémům, ve zpětné vazbě k teoretickému rámování.
|
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|