|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRS / FFSV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRS
/
FFSV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fonetika a fonologie španělštiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
46 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zaměřuje na vysvětlení základních pojmů fonetiky a fonologie a jejich aplikaci na španělský jazyk. Kurz si také všímá rozdílu ve zvukovém plánu mezi češtinou a španělštinou. Předmět také v základních rysech upozorní na fonetické a fonologické rozdíly mezi nejdůležitějšími variantami evropské a americké španělštiny.
|
Požadavky na studenta
|
Závěrečná písemná zkouška, cca. 100 stran odborného textu v češtině a 50 stran ve španělštině, pravidelná docházka.
|
Obsah
|
1. Vymezení zvukového plánu v rámci sytému jazyka a jeho vztahy k ostatním plánům. Vymezení fonetiky a fonologie jako lingvistických disciplín a stručné načrtnutí jejich vývoje. Akustické a artikulační hledisko při popisu zvukového plánu.
2. Tvoření, přenos a percepce řeči z akustického i artikulačního hlediska
3. Španělské hlásky a jejich klasifikace z akustického i artikulačního hlediska. Srovnání s češtinou. Španělské hlásky ve světle dialektálních rozdílů.
4. Hláskové změny kontaktní a distanční ve španělštině a jejich systematizace. Srovnání s češtinou.
5. Praktické zvládnutí fonetické transkripce (IPA)
6. Fonetické jednotky řeči a jejich dělení: přízvukový takt, promluvový úsek, melodická jednotka
7. Suprasegmentální prvky (přízvuk, rytmus, intonace) španělštiny a jejich srovnání s češtinou.
8. Fonologie: hláska, foném, fonologické opozice. Španělské souhlásky, samohlásky a suprasegmentální prostředky z hlediska fonologického. Regionální odlišnosti fonologického systému španělštiny. Srovnání s češtinou.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čermák, P. (2015). Fonetika a fonologie současné španělštiny. Praha.
-
Základní:
Quilis, Antonio. (1997). Principios de fonología y fonética espa?olas. Madrid.
-
Doporučená:
Real Academia Espaňola. (2011). Nueva gramática de la lengua espa?ola. Fonética y fonología. Madrid.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Účast na výuce
|
25
|
Domácí příprava na výuku
|
50
|
Celkem
|
100
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student zná základní pojmy z a artikulační a akustické fonetiky a fonologie španělštiny, umí provést fonetickou transkripci vybraných textů, dokáže odlišit spisovnou a nespisovnou výslovnost a základní dialektální rozdíly ve výslovnosti. Umí vytvářet a číst spektrogramy. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Poslech
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|