|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRS / 92AKO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRS
/
92AKO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kognitivní lingvistika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit podrobně principy kognitivní lingvistiky studentům postgraduálního studia. Tento jazykovědný přístup, který se objevil v USA na konci 70. let, je v současnosti velmi rozšířen nejen v USA, ale i v mnoha jiných výzkumných centrech a univerzitách celé Evropy včetně románských zemí. V rámci předmětu se budou postgraduální studenti románských jazyků zabývat následujícími tematickými okruhy (vždy se zaměřením na románské jazyky):
1. Úvod do kognitivní lingvistiky (původ, principy a tendence) 2. Pojmová metafora a metonymie 3. Kognitivní sémantika 4. Kognitivní gramatika 5. Kognitivní lingvistika a frazeologie
|
Požadavky na studenta
|
1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích
2. příprava na každou hodinu
|
Obsah
|
V kurzu budou probírány následující tematické bloky:
1. Generativní přístup vs. kognitivní přístup
2. Kognitivní lingvistika od svých počátků po současnost
3. Teorie konceptuální metafory a metonymie (Lakoff)
4. Kognitivní sémantika
5. Kognitivní gramatika
6. Kognitivní lingvistika ve světě a v ČR
7. Frazeologie a kognitivní lingvistika
8. Kognitivní lingvistika a překladatelství
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lakoff, G., Johnson, M. Metafory, kterými žijeme. Brno, 2002.
-
Rozšiřující:
Croft, W., Cruse, A. D. Cognitive linguistics. Cambridge, 2004.
-
Doporučená:
Vaňková, I. et al. Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Taylor, J. R. Cognitive Grammar. New York, 2002.
-
Doporučená:
Lakoff, G. Ženy, oheň a nebezpečné věci: co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
150
|
Účast na výuce
|
25
|
Domácí příprava na výuku
|
75
|
Celkem
|
250
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Bez předpokladů. |
Získané způsobilosti |
1. Porozumění pojmu kognitivní lingvistika a vymezení této teorie v rámci lingvistiky
2. Význam kognitivní lingvistiky v rámci historického vývoje jazykovědy
3. Pochopení principů teorie konceptuální metafory a metonymie, kognitivní sémantiky a gramatiky
4. Schopnost aplikovat teorie kognitivní lingvistiky i na překladatelství a frazeologii
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
|
|
|
|