|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / TPD@
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
TPD@
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogická diagnostika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
13
[HOD/SEM]
Seminář
13
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
30 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou diagnostikování v edukačním prostředí, a to s akcentem na pedagogickou diagnostiku žáka primární školy. Posluchači se seznámí s úkoly, specifickými rysy a oblastmi pedagogické diagnostiky žáka primární školy a školní třídy. Osvojí si dovednosti využití jednotlivých diagnostických metod v pedagogickém procesu a budou připraveni jak po stránce teoretické, tak i praktické pro plnění jejich diagnostické funkce.
Po absolvování předmětu bude student schopný používat odbornou terminologii pedagogické diagnostiky, porozumí podstatě procesu pedagogického diagnostikování, osvojí si škálu diagnostických metod a v jejich rámci konkrétní nástroje se zaměřením na jednotlivé oblasti diagnostikování, porozumí strategii tvorby IVP
Témata:
pedagogická diagnostika a její teoretické vymezení, proces diagnostikování, metody pedagogické diagnostiky, pedagogická diagnostika v kontextu oblastí rozvoje žáka, individuální vzdělávací plán.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na seminářích, max. 2 absence
- zpracování semestrálního úkolu (sociometrický výzkum vybrané třídy primární školy, diagnostické portfolio vybraného žáka 1. stupně)
- průběžné plnění seminárních úkolů
- zápočtový test, min. 75 %
Požadavky pro studenty s ISP a na Erasmu:
- zpracování semestrálního úkolu (sociometrický výzkum vybrané třídy primární školy, diagnostické portfolio vybraného žáka 1. stupně)
- zápočtový test, min. 75 %
|
Obsah
|
Teoretická a praktická příprava pro plnění diagnostické funkce učitele primární školy. Osvojení dovednosti efektivně využít jednotlivé diagnostické nástroje v pedagogickém procesu.
1. Pedagogická diagnostika jako vědní obor, její pojetí a úkoly. Specifika a zaměření pedagogické diagnostiky v primární škole. Diagnostická kompetence učitele 1. stupně.
2. Typy a etapy pedagogické diagnostiky
3. Metody pedagogické diagnostiky (didaktický test, pozorování, rozhovor, dotazník, sociometrie, projektivní metody, anamnéza)
4. Diagnostická dokumentace (portfolio žáka)
5. Diagnostika školní zralosti a připravenosti
6. Diagnostika předpokladů pro čtení a psaní
7. Diagnostika rozumového rozvoje žáka
8. Diagnostika motivační a zájmové oblasti, postojově hodnotová orientace
9. Sebepojetí školní úspěšnosti, specifika motivace žáka mladšího školního věku
10. Diagnostika školního prostředí, využití sociometrie v mapování třídního klimatu
11. Diagnostika rodinného prostředí
12. Autodiagnostika pedagogické práce učitele
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
-
Doporučená:
MALACH, Josef, ed. a SIKOROVÁ, Zuzana, ed. (2014). Pedagogická diagnostika a profese učitele. Vyd. 1. 108 s.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
-
Doporučená:
JANDERKOVÁ, Dita. (2014). Pedagogická diagnostika: cvičebnice. Vyd. 1.. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
-
Doporučená:
SPÁČILOVÁ, H. (2009). Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: UP.
-
Doporučená:
DVOŘÁKOVÁ, M. (1995). Pedagogicko-psychologická diagnostika I.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
-
Doporučená:
DVOŘÁKOVÁ, M. (1999). Pedagogicko-psychologická diagnostika II.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
-
Doporučená:
Dittrich, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: HaH, 1993..
-
Doporučená:
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky. Olomouc: UP.
-
Doporučená:
Gillernová, I., Krejčová, L. a kol. (2014). Sociální dovednosti ve škole.. Praha: Grada.
-
Doporučená:
porubčanová dáša. (2018). Školní zralost a odklady školní docházky. Praha.
-
Doporučená:
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2569-4..
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Pozorování
- Aktivizující práce ve skupinách
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
- Písemný test
|
|
|
|