|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / TKU@
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
TKU@
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Tvorba kurikula pro primární vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
13
[HOD/SEM]
Seminář
13
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
30 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cíle:
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:
- objasnit pojem kurikulum teoreticky i ve vztahu k aktuální české školní praxi,
- odborně objasnit pojetí, strukturu a obsah kurikulárních dokumentů českých škol regionálního školství,
- popsat a vysvětlit postup tvorby vzdělávacího programu.
Témata:
Kurikulum (pedagogická tradice a geopolitická lokace, pojetí, modely, variantnost, komponenty, verze aj.), dvoustupňové kurikulum v českém regionálním školství, rámcový a školní vzdělávací program, schéma, fáze a limity pedagogického projektování a jejich zohlednění při tvorbě kurikula, obecné přístupy k analýze vzdělávacích potřeb i k vyhodnocování vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na seminářích, max. 2 absence
- splnění a evidence sady seminárních úkolů
- zápočtový test, min. 75 %
Požadavky pro studenty s ISP a na Erasmu:
- vytvoření návrhu vzdělávacího (volnočasového) programu dle stanovených kritérií
- zápočtový test, min. 75 %
|
Obsah
|
Systém kurikulárních dokumentů. Kurikulární praxe v České republice v kontextu přípravy učitele.
Základní pojmy a struktura RVP ZV, ŠVP.
Obsahová dimenze kurikula. Učivo a jeho skladba (druhy učiva), typy didaktické analýzy.
Žákovo pojetí učiva. Styly učení. Autoregulace učení.
Učitelovo pojetí výuky. Vyučovací styly. Osobnostní předpoklady a profesní kompetence.
Výukové cíle. Vlastnosti, taxonomie výukových cílů. Formulace výukových cílů.
Učební úlohy, jejich funkce a didaktická hodnota. Taxonomie učebních úloh. Vztah výukových cílů a učebních úloh.
Výukové metody. Výukové metody ve vazbě na výukové cíle a podmínky výuky. Členění výukových metod.
Organizační formy výuky. Formy výuky ve vazbě na edukační cíle a vzdělávací potřeby žáků.
Příprava učitele na vyučování. Struktura a fáze vyučovací hodiny. Volba struktury vyučovací jednotky.
Tvorba vzdělávacího programu a jeho evaluace.
Hodnocení jako součást edukačního procesu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Bc. Marcela Otavová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Bc. Marcela Otavová, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Michaela Prášilová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Bc. Marcela Otavová, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Michaela Prášilová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Nelešovská,A., Spáčilová, H. Didaktika primární školy. Olomouc, 2008.
-
Doporučená:
GREGER, D., NAJVAR, P. Educational Change in the Global Context. ORBIS SCHOLAE, 2010, 2 (4). ISSN 1802-4637..
-
Doporučená:
PRÁŠILOVÁ, Michaela a Eva ŠMELOVÁ. Kurikulum a jeho tvorba II.. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2607-5.
-
Doporučená:
MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole.. Brno: Paido, 2008.
-
Doporučená:
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha, Portál, 1997.
-
Doporučená:
Obst, Otto. Obecná didaktika. Olomouc, 2017. ISBN 78-80-244-5141-1.
-
Doporučená:
Pasch M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha, 1998.
-
Doporučená:
Švec. Praktikum didaktických dovedností. MU, Brno, 1996.
-
Doporučená:
Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Doporučená:
PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON, 2006.
-
Doporučená:
MAŇÁK, J.; Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5..
-
Doporučená:
PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vzdělávací program a jeho tvorba. Olomouc: Tiresa, 2013..
-
Doporučená:
PALÁN, Zdeněk a Jaroslav MUŽÍK et al. Vzdělávací program jako základní kategorie dalšího profesního vzdělávání. [online]. Dostupné z: http://old.nvf.cz/kvalita/dokumenty/vzdel_program.pdf.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující práce ve skupinách
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Písemný test
|
|
|
|