|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / PRI@
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
PRI@
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Přírodovědná pregramotnost
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
26
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
22 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cíl předmětu:
Student si osvojí poznatky a praktické dovednosti určující pro rozvoj přírodovědné gramotnosti předškolních dětí.
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni:
využívat s porozuměním základní terminologii vědní disciplíny,
identifikovat vzdělávací nabídku dle RVP PV jako prostředek vzdělávání dětí předškolního věku v oblasti utváření přírodovědné gramotnosti,
objasnit aspekty přírodovědné edukace v MŠ z hlediska vývojové psychologie,
uplatňovat kompetence preprimárního pedagoga spojené s aktivním poznáváním živé a neživé přírody v MŠ,
využívat své profesními dovednostmi v naplňování zásad zdravého životního stylu, rozvoje pohybových dovedností, ochrany osobního bezpečí a zdraví v MŠ,
na základě edukačních cílů volit odpovídající strategie a metody rozvíjející přírodovědnou gramotnost,
navrhovat integrované tematické bloky pro vybrané oblasti RVP PV,
naplánovat, připravit, realizovat a vyhodnotit projekt s přírodovědným tématem pro žáky mateřské školy.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na seminářích, max. 2 absence
- průběžné plnění seminárních úkolů
- příprava a realizace krátkodobého přírodovědného projektu pro děti předškolního věku
- skupinová reflexe projektu s oporou o projektovou metodiku a konkrétní produkty činnosti dětí
|
Obsah
|
Témata:
1. Vývojové teorie v kontextu rozvoje přírodovědné gramotnosti dětí v MŠ a jejich pedagogická aplikace
2. Představy předškolních dětí o přírodě, didaktický vliv prostředí
3. Didaktické teorie a jejich vliv na rozvoj přírodovědné gramotnosti dětí v MŠ
4. Cíle a principy v předškolním vzdělávání v oblasti přírodovědné gramotnosti
5. Didaktické zásady a přístupy v předškolním vzdělávání v oblasti přírodovědné gramotnosti
6. Metody a formy přírodovědného vzdělávání předškolních dětí
7. Didaktické prostředky v rozvoji přírodovědné gramotnosti předškolních dětí
8. Badatelsky orientovaná výuka a možnosti jejího uplatnění v předškolním vzdělávání
9. Terénní výuka a možnosti jejího uplatnění v předškolním vzdělávání
10. Přírodovědný projekt v mateřské škole
Propojení na pedagogickou praxi:
Studenti pod vedením vyučujícího připraví projekt na vybrané přírodovědné téma pro realizaci v mateřské škole. Projekt v dílčí či ucelené podobě realizují a jeho efektivitu prodiskutují v rámci skupinového reflektivního semináře s oporou o konkrétní výstupy, produkty či jiné důkazy o učení dětí předškolního věku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KROUFEK, R., JANOVEC, J., ŠIKULOVÁ, R. Budoucí učitelé mateřských škol pohledem environmentální a technické edukace. Vydání první. Ústí nad Labem: UJEP, 2020. ISBN 978-80-7561-281-6.
-
Základní:
JANČAŘÍKOVÁ, K. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-327-8.
-
Základní:
JANČAŘÍKOVÁ, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků, 2. rozšířené vydání. Praha: PdF UK, 2019. ISBN 978-80-7603-051-0.
-
Doporučená:
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd.. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
-
Doporučená:
ŠMELOVÁ, E. Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4217-4.
-
Doporučená:
JANČAŘÍKOVÁ, K., HAVLOVÁ, J. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. 1. vyd.. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-166-3.
-
Doporučená:
JANČAŘÍKOVÁ, K., KAPUCIÁNOVÁ, M. Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. 1. vyd.. Praha: Raabe, 2013. ISBN 978-80-7496-071-0.
-
Doporučená:
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Doporučená:
OTAVOVÁ MARCELA. Didaktika přírodovědy. Olomouc : UP. 2023.
-
Doporučená:
LEBLOVÁ, E. Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1149-5.
-
Doporučená:
SKÝBOVÁ, J. Environmentální výchovné projekty: pro učitelství MŠ a prvního stupně ZŠ. Praha: PdF UK, 2008. ISBN 978-80-7290-376-4.
-
Doporučená:
KOVALIK, Susan. Integrovaná tematická výuka: model. 2., opr. vyd.. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 80-901873-1-5.
-
Doporučená:
CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Vyd. 1.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0145-8.
-
Doporučená:
VALIŠOVÁ, A, KASÍKOVÁ, H., BUREŠ, M. Pedagogika pro učitele 2., rozš. a aktualiz. vyd.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Doporučená:
ANDRESKOVÁ, J. et al. Rozvíjíme environmentální cítění dětí. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-355-1.
-
Doporučená:
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. Výběr témat z předškolní pedagogiky, vyd. 1. Ústí nad Labem: UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-214-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|