|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPV / KUPP@
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPV
/
KUPP@
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Basics of hiking and stays in nature
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Exercise
5
[Days/Semestr]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
21 / -
|
0 / 0
|
1 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course evaluation by students
|
This version of the Course has never been evaluated or has been evaluated by 10 % of attending students.
Other evaluations
|
Course objectives:
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:
- využití přírodního prostředí k pohybovým aktivitám,
- organizovat skupinu žáků v nenadálých situacích a řešit situace ohrožení zdraví dětí,
- orientovat se v možnostech různých druhů turistiky s dětmi mladšího školního věku,
- plánovat a organizovat pobyt v přírodě/školu v přírodě s žáky 1. stupně školy při dodržení zásad pobytu v přírodě a bezpečnosti a ochrany zdraví žáků.
|
Requirements on student
|
Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části předmětu .
- 100% účast ve výuce
- úspěšně zvládnutý didaktický výstup na dané téma
|
Content
|
Škola v přírodě - legislativa, plánování, organizace.
Využití mezipředmětových vztahů na škole v přírodě.
Základy pěší, vodní a cykloturistiky a jejich organizace.
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví žáků při pobytu v přírodě/škole v přírodě.
Adaptační procesy na přírodní prostředí, bezpečnostní zřetele pobytu v přírodě.
Turistické a tábornické dovednosti, orientační hry, pohybové hry v terénu.
Orientace v přírodě, plánování turistické trasy, profil trasy v kontextu specifik dané věkové kategorie.
Zásady ekologie pobytu v přírodě.
Humanitární činnost a předlékařská první pomoc.
Řešení nenadálých situací přírodního i průmyslového charakteru, ochrana zdraví.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Skeřil, M., Čegan, P., & Kašubová, J. (2003). Cykloturistika pro všechny: příručka pro učitele, vedoucí mládeže, rodiče a přátele na kole. Ostrava: Montanex.
-
Basic:
Neuman, J. (2000). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Portál: Praha.
-
Basic:
NEUMAN, Jan. Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 197 s. ISBN 80-7178-391-9..
-
Recommended:
Watkins, D., Dalal, M., Langley, J., & English, M. (1995). Táboření a turistika. Bratislava: Mladé letá.
-
Recommended:
Ďoubalík, P., Šafránek, J., Neuman, J., Vomáčko, L., Boštíková, S., Brtník, J., & Ďoubalík, P. (2000). Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites - other information about course preconditions |
schopnosti absolvovat výuku bez problémů |
Competences acquired |
- |
Teaching methods |
- Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
- Training in job and motor Skils
- Activating (Simulations, Games, Dramatization)
|
Assessment methods |
- Student performance
- Systematic Observation of Student
|
|
|
|