|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKV / PTIIP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKV
/
PTIIP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy integrat. a inkluz. pedagogiky
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Název dlouhý
|
Základy integrativní a inkluzivní pedagogiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
26
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem pojmu integrace a s významem dalších pojmů, které souvisí s integrací (exkluze, segregace, integrace).
Studenti dále získají základní povědomí o integračních snahách v historii, o pojetí integrace ve světě a o legislativním zázemí pro integraci.
Dále se pak studenti seznámí se základy integrace ve vztahu k jednotlivým typům specifických vzdělávacích potřeb dětí.
Cílem seminářů je předat studentům praktické dovednosti pro pedagogickou práci s dětmi a žáky se zdravotním postižením. Studenti se seznámí s jednotlivými kompenzačními pomůckami a dalšími pomůckami, které se používají ve výchovném procesu dětí a žáků se zdravotním postižením.
Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky pro vyplnění:
- aktivní účast na seminářích,
- povolená nepřítomnost max. 2x v nutných nebo závažných případech,
- prezentace aktuálních událostí ze života jedinců se zdravotním postižením na semináři
- absolvování zkoušky - test (70%)
Pro ty, kteří mají individuální plán:
- vybrat jedno dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, zpracovat jeho kazuistiku, stručně uvést druh a stupeň postižení (charakterizovat dopad tohoto typu a stupeň postižení) a navrhnout mu volnočasové aktivity.
|
Obsah
|
Studenti budou seznámeny se základními pojmy, které souvisejí s integrací: integrace, inkluze, exkluze, separace. Dále pak získají teoretické znalosti potřebné pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Získané znalosti pak budou propojeny s praktickými ukázkami práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s prací s kompenzačními pomůckami. Studenti po absolvování tohoto předmětu by měli získat základní kompetence pro sociálně pedagogickou práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
1.základní pojmy
- základní dělení, základní přístupy
- co je to integrace, inkluze, exkluze, separace, socializace
2.historické mezníky
- základní přístupy k lidem s postižením
3.legislativní vymezení
4.základy diagnostiky
- speciálně pedagogická diagnostika, diferenciální diagnostika
- tvorba individuálního plánu
5.integrace žáků se sluchovým postižením
- úprava prostředí, úprava učebních materiálů
- práce se sluchadlem ? základní pravidla zacházení
6.integrace žáka s logopedickými obtížemi
- ukázka základních kompenzačních pomůcek ? jejich využití
7.integrace žáka se zrakovým postižením
- pravidla pro práci žáků se zrakovou vadou
- kompenzační pomůcky ? jejich využití v praxi
- ukázka Braillova písma, práce s Pichtovým psacím strojem
8.integrace žáka s tělesným postižením a kombinovaným
- úprava prostředí
- ukázka práce s kompenzačními pomůckami (zásady pro doprovázení jedince na vozíku)
- pecifika komunikace s žákem s tělesným postižením
9.integrace žáka s mentálním postižením
- standardy kvality sociálních služeb
- úprava prostředí , kompenzační pomůcky
10.integrace žáka s výchovnými problémy.
11.situace žáka s nadáním v ZŠ
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. UP, 2001. ISBN 80-24402-311-9.
-
Doporučená:
Příslušná distanční opora.
-
Doporučená:
Jesenský, J. Rehabilitace zrakově postižených a způsoby její realizace. Praha: Společnost nevidomých a slabozrakých v ČR, 1992. ISBN 80-900950-1-1.
-
Doporučená:
Renotiérová, M., Ludíková, L. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
-
Doporučená:
& Potměšilová, P. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1.
-
Doporučená:
Jesenský, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-941-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
24
|
Celkem
|
24
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti se budou schopni podílet na přípravě individuálního plánu pro vybrané dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
- Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|