|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKV / KVZSP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKV
/
KVZSP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy speciální pedagogiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
8
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studeny se základy speciální pedagogiky: základními termíny, základním dělením oborů speciální pedagogiky, historií přístupů k lidem s postižením, změnou paradigmatu ve speciální pedagogice. Studenti se seznámí s jednotlivými obory - pediemi (logopedie, surdopedie, tyflopedie, somatopedie, psychopedie, etopedie). V rámci těchto oborů budou studenti seznámeni se základním dělením vad, výchově-vzdělávacími přístupy, komunikačními strategiemi. Dále se pak studenti seznámí s problematikou dětí s nadáním a vybranými okrajovými oblastmi speciální pedagogiky (speciálněpedagogická andragogika, výchovně-vzdělávací proces při zdravotnických zařízení, herní specialista). Dále pak budou studenti seznámeni se vybranými specifickými přístupy k jedincům se speciálním vzdělávacími potřebami (např. Bilaterální integrace). Přednášky budou doplněny praktickými semináři, v nichž si studenti na základě kazuistik zkusím simulovat konkrétní práci s jednotlivci se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti si vyzkouší konkrétní komunikační techniky, které povedou k procvičení:
- zahajování komunikace v obtížných situacích,
- zahajování komunikaci s klienty s narušenou komunikační schopností.
Dále pak studenti získají informace o tom, jak regulovat vlastní emoce v komunikačním procesu a zvědomovat místa v těle, kde se projevuje stres.
Po absolvování tohoto předmětu budou mít studenti základní povědomí o problematice lidí s postižením. Budou schopni adekvátně používat terminologii. Dále pak budou znát základní výchovně-vzdělávací a komunikační strategie přístupů k lidem s postižením. V neposlední míře pak budou schopni reflektovat své postupy při práci s jedinci s postižením.
1. AYRES, A. J. Sensory Integration and The Child. Understanding Hidden Sensory Challenges. 25th Anniversary Edition. Los Angeles, California : Western Psychological Services, 2005. 211 p. ISBN 978-0-87424-437-3.
2. BORCHARDT, K. et al. Sensorische Verarbeitungsstörung. Theorie und Therapie der Sensorischen Integration. Idstein : Schulz-Kirchner Verlag, 2005. 455 S. ISBN 978-3-8248-0435-1.
3. BUNDY, A. C., LANE, S. J. MURRAY, E. A., Sensorische Integrationstherapie - Theorie und Praxis. 3. Aufl. Heidelberg : Springer, 2007. 536 S. ISBN 978-3-540-33063-9.
4. KROUPOVÁ, K. a kol. 2016. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada,
5. LECHTA, V., ed. 2016. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
6. MÜLLER, O. 2001. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého
7. POTMĚŠILOVÁ, P. a kol., 2013. Základy speciální pedagogiky nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta.
8. STEHLÍKOVÁ, M. 2018. Tajomstvo reči tela. BodyTalks. ISBN 9788097315108.
9. VÍTKOVÁ, M. 1998. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido,
- Aktuální Národní plán pro vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením
- Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
|
Požadavky na studenta
|
Studenti najdou tři aktuality, která bude souviset s problematikou osob s postižením. Tento předmět bude ukončen kolokviem - písemný test.
|
Obsah
|
Studenti postupně získají znalosti o všech typech postižení, jejich základní charakteristice a možných edukačních přístupech.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://edis.upol.cz/cmtf
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika.. Brno: Paido, 1998.
-
Doporučená:
MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. UP, 2001. ISBN 80-24402-311-9.
-
Doporučená:
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
-
Doporučená:
Renotiérová, M., Ludíková, L. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
10
|
Celkem
|
10
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti budou mít potřebné znalosti pro rozlišení jednotlivých typů postižení a budou schopni adekvátně používat základní speciálněpedagogickou terminologii. Dále budou vybaveni kompetencemi pro základní komunikaci s osobami s postižením. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|