|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / PSPKO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
PSPKO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální práce a komunitní rozvoj
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/SEM]
Seminář
1
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
3
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit studentům teoretická východiska pro sociální práci s komunitou. Studenti se seznámí s historickým vývojem komunitní sociální práce, s cíli, modely a fázemi komunitní sociální práce a s rolí a úkoly sociálního pracovníka. Dalším cílem je zorientovat studenta v aktuálním stavu řešení vybraných sociálních problémů (sociální bydlení a sociální vyloučení) z pohledu sociální práce na národní i regionální úrovni.
|
Požadavky na studenta
|
ukončení předmětu: ústní zkouška
|
Obsah
|
Úvod do předmětu. Základní pojmy. Vymezení sociální práce s komunitou.
Teoretická východiska a koncepty v komunitní sociální práci. Kritická sociální práce. Sociální vyloučení - empowerment.
Sociální kapitál a budování kapacit. Teorie síťování v komunitní práci.
Modely komunitní práce: Rothman, Popple.
Sociální a komunitní rozvoj. Cíle udržitelného rozvoje (Agenda SDGs). Profese komunitního sociálního pracovníka.
Participativní přístupy v komunitní sociální práci. Participativní techniky.
Sociální inovace. Sociální bydlení.
Komunitní plánování. Komunitní plánování sociálních služeb.
Komunitně vedený místní rozvoj (CLLD).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Etický kodex sociálního pracovníka v komunitní práci.
-
Základní:
(2019). Expertní a participativní přístup.
-
Základní:
Šťastná Jaroslava. (2016). Když se řekne komunitní práce. Karolinum.
-
Základní:
Šťastná Jaroslava. (2016). Když se řekne komunitní práce. Praha.
-
Základní:
MAČÁKOVÁ, Slávka ? POLLÁK, Miroslav a kol. (2008). Komunitné centrá ? oáza pre ľudí zo znevýhodněných komunít. Košice.
-
Základní:
Vaňková Petra. (2016). Komunitní centra a komunitní sociální práce ve venkovském prostoru.
-
Základní:
(2009). Komunitní plánování.
-
Základní:
PILÁT, Miroslav. (2015). Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha.
-
Základní:
(2004). Komunitní práce.
-
Základní:
KRAUSOVÁ, Anna. (2013). Komunitní školy ? příležitost pro rozvoj školské sociální práce?.
-
Základní:
Příhodová Alice. (2004). Koncept komunity v komunitní sociální práci.
-
Základní:
Janebová, Radka. (2014). Kritická sociální práce. Hradec Králové.
-
Základní:
(2018). Kritické perspektivy v sociální práci.
-
Základní:
PAYNE, Malcolm. Modern Social Work Theory.
-
Základní:
BJELONČÍKOVÁ, Monika a kol. (2015). Participativní přístupy v sociální práci. Ostrava.
-
Základní:
FRIČ, Pavol ? VÁVRA, Martin. (2012). Tři tváře komunitního dobrovolnictví: neformální pomoc, organizovaná práce a vitruální aktivismus. Praha.
-
Základní:
HENDERSON, Paul ? THOMAS, N. David. (2007). Zručnosti komunitnej práce v susedstvách. Nitra.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Výstupní kompetence studenta/studentky:
- teoretická východiska a koncepty v komunitní sociální práci,
- sociální a komunitní rozvoj,
- participativní přístup v komunitní sociální práci,
- integrativní učení - propojení se zkušenostmi, propojení s oborem, reflexe a sebehodnocení,
- celoživotní učení - zvědavost, iniciativa, přenos, reflexe,
- globální učení - osobní a společenská odpovědnost, uplatňování znalostí v současných globálních souvislostech.
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Systematické pozorování studenta
|
|
|
|