|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / KSTM2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
KSTM2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie a metody sociální práce II.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
Cvičení
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
46 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
10
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
VOS/KSTM2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KKS/KSTM1 nebo VOS/KSTM1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KKS/KSTM3, VOS/KSTM3
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je, aby studující získali základní přehled o vývoji individuální sociální práce, věděli charakterizovat humanistické přístupy a sociálně psychologický přístup a dovedli tyto poznatky aplikovat při řešení kazuistik klientů. Důležitým cílem je, aby studenti ovládali různé způsoby verbální i neverbální komunikace a zdokonalovali se v umění vedení rozhovoru s klientem. Cílem je zdokonalovat profesní způsobilosti spojené profesionálním vztahem sociálního pracovníka a klienta založeného na akceptaci, empatii a otevřenosti.
|
Požadavky na studenta
|
Ukončení předmětu:
1/ Aktivní účast na cvičeních (5h) - povolená omluvená absence: 1 hodina výuky
Za každou další hodinu absence je student povinný splnit náhradní úkol - odevzdat seminární práci v rozsahu 2NS (tj. při absenci 4h rozsah práce: 8NS) nejpozději do 3.6.2024 na email:natasa.matulayova@upol.cz.
Požadavky na seminární práci a termín odevzdání budou prezentovány na začátku semestru a naleznete je v distanční studijní opoře v Moodle/MS Teams. Pokud seminární práce nebude splňovat kritéria po 1. revizi, nebude uznána a student/studentka nezíská zápočet.
2/ 70 %: Test s výsledkem min. 60 %
3/ 30%: Seznam přečtené literatury s krátkou anotací každého zdroje v rozsahu:
- odborná kniha: min. 1 kniha
- kapitola v odborné knize: min. 3 kapitoly
- odborný článek: min. 3 články, které prošli úspěšně recenzním řízením.
Při odkazování dodržte normu ISO 690:2022.
Student je povinný odevzdat seznam elektronicky v MS Teams nejpozději do 3.6.2024.
Bez včas zaslaného a uznaného náhradního úkolu a seznamu přečtené literatury se student/studentka nemůže zúčastnit na testu. Práce a seznam odevzdané po termínu nebudou akceptovány.
|
Obsah
|
Teorie významné pro sociální práci s jednotlivcem
Psychodynamické teorie. Teorie osobnosti. Obranné mechanismy. Psychoanalytická terapie.
Psychosociální přístup.
Humanismus v sociální práci. Přístup orientovaný na člověka. Transakční analýza.
Existencialismus v sociální práci. Existenciální analýza. Logoterapie.
Komunikace s klienty. Komunikační strategie respektující jedinečnost klienta. Rozhovor.
Typologie klientů v sociální práci.
Sociálněpsychologické a komunikační modely. Teorie rolí. Etiketizační teorie. Realitní terapie.
Kognitivně behaviorální teorie.
Přístup orientovaný na úkoly.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Nataša Matulayová, PhD. ,
Mgr. Leoš Zatloukal, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Nataša Matulayová, PhD. (70%),
Mgr. Leoš Zatloukal, Ph.D. (30%),
-
Cvičící:
Mgr. Nataša Matulayová, PhD. (70%),
Mgr. Leoš Zatloukal, Ph.D. (30%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha Portál, 2013.
-
Doporučená:
Navrátil, Pavel. Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Sociální práce, č.1, str.14-86..
-
Doporučená:
NAVRÁTIL, P. Teorie a metody sociální práce. Brno, 2001. ISBN 80-903070-0-0.
-
Doporučená:
Mátel A. (2019). Teorie sociální práce I. Praha: Grada..
-
Doporučená:
Matoušek O. a kol. Základy sociální práce I.. Praha Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student/ka:
- je schopen navázat interakci s různými typy klientů, ovládá různé způsoby verbální i neverbální komunikace,
- dovede vést rozhovor s klientem,
- je vybaven znalostmi potřebnými k pochopení podstaty sociální práce s jednotlivcem včetně orientace v příslušných teoriích a schopnosti adekvátně využít prvky obsažené v těchto teoriích,
- integrativní učení - propojení se zkušenostmi, propojení s oborem, reflexe a sebehodnocení,
- celoživotní učení - zvědavost, iniciativa, přenos, reflexe,
- globální učení - osobní a společenská odpovědnost, uplatňování znalostí v současných globálních souvislostech.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující práce ve skupinách
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|