|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / YSII2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
YSII2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny správy 1918-1989
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
1 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je postižení základních vývojových tendencí státní správy a samosprávy v českých zemích od roku 1918 po současnost, vzájemných vazeb správních institucí jednotlivých stupňů a zejména otázek praktického naplňování platných zásad ve správní oblasti v uvedeném období. Dále v návaznosti na předchozí výklad podat charakteristiku ústavního a správního vývoje samostatného československého státu ve třech z hlediska správy odlišných obdobích: v meziválečném Československu, v období Protektorátu Čechy a Morava a Německem odtržených územích a v období poválečném (1945-1992).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce.
|
Obsah
|
Témata přednášek:
1. Seznámení s obsahovou náplní přednášek a seminářů, stanovenými úkoly a doporučenou studijní literaturou.
2. Ústavní vývoj v ČSR v letech 1918-1938 (recepční zákon, Prozatimní ústava, Ústava ČSR z roku 1920).
3. Vývoj politické správy v meziválečné ČSR (vláda a centrální úřady, realizace župního zákona z roku 1920).
4. Vývoj politické správy v meziválečné ČSR po návratu k zemskému územnímu principu v roce 1927.
5. Územní samospráva v letech 1918-1938.
6. Fungování obecní samosprávy v meziválečném období.
7. Soudní a finanční samospráva v letech 1918-1938.
8. Vývoj správy v Říšské župě sudetské a ostatním území odtrženém od ČSR v říjnu 1938.
9. Správní vývoj na území Protektorátu Čechy a Morava.
10. Ústavní vývoj v poválečném Československu.
11. Charakteristika státní správy v Československu v letech 1945-1989.
12. Národní výbory a jejich role ve správě poválečného Československa
13. Hlavní rysy současné státní správy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Janák Jan - Hledíková Zdeňka - Dobeš Jan. Dějiny správy v českých zemích od počátků státu po současnost. Praha, 2005. ISBN 80-7106-709-1.
-
Doporučená:
Schelle Karel. Organizace československého státu v meziválečném období (1918-1938). Praha, 2006. ISBN 80-86861-92-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní znalost dějinného vývoje sledovaného období. |
Získané způsobilosti |
Student by se měl orientovat v jednotlivých stupních státní správy a samosprávy v českých zemích a to ať se bude jednat o správu politickou, soudní či finanční. Absolvent by měl vědět, který úřad měl konkrétní záležitost v gesci, kam bylo možné se odvolat a který úřad (a kdy) příslušnou agendu převzal při případné reorganizaci. Změny v správní organizaci by si posluchač měl spojovat s politickým vývojem Československého státu, Protektorátu Čechy a Morava i obnoveném poválečném státě až do rozpadu Československa1992. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Seminární práce
|
|
|
|