|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / YPSS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
YPSS2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Paleografie starověku a středověku 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem přednášek je dát posluchači základní přehled o vývoji latinského písma ve starověku a středověku a to také v českých zemích. Absolvent by měl být schopen na základě konkrétních znaků určit předložené ukázky písma - měl by být schopen určit typ písma a jeho místo ve vývoji latinského písma a podle tohoto určení také ukázku zařadit v čase i prostoru.
Cílem seminářů je naučit posluchače transliterovat náročnější texty psané karolinskou minuskulou i různými typy gotických písem. V případě jazykově českých ukázek bude vyžadována transkribce podle pravidel.
|
Požadavky na studenta
|
docházka do semináře alespoň 90 %
písemná příprava na semináře formou vyplnění internetové aplikace
písemný zápočet (transliterace latinského a transkripce českého textu)
ústní zkouška (identifikace a komentář ke třem konkrétním ukázkám písma, výklad jedné teoretické otázky)
|
Obsah
|
Témata přednášek
1. Antické období ve vývoji písma I. Kapitála, unciála, polounciála.
2. Antické období ve vývoji písma II. Starší a mladší římská kurziva.
3. Období tzv. národních písem I. Písma v Itálii - Langobardské, montecassinsko-benevetské písmo a kuriála.
4. Období tzv. národních písem II. Merovejské a vizigótské písmo.
5. Období tzv. národních písem III. Insulára.
6. Období karolinské minuskuly I. Vývoj knižní formy karolinské minuskuly.
7. Období karolinské minuskuly II. Diplomatická a kuriální minuskula.
8. Období karolinské minuskuly III. Karolinská minuskula v českých zemích.
9. Období gotických písem I. Klasifikace a názvosloví gotických písem.
10. Období gotických písem II. Gotická písma v Itálii, Francii, Anglii a německých zemích.
11. Období gotických písem III. Klasifikace a názvosloví gotických písem v českých zemích.
12. Období gotických písem IV. Knižní písmo v českých zemích ve 13. - 15. století.
13. Období gotických písem V. Listinné písmo v českých zemích ve 13. - 15. století.
Náplní seminářů bude transliterace latinských textů psaných karolinskou minuskulou a gotickými písmy a transliterace a transkripce jazykově českých textů psaných zběžnými gotickými písmy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. Antonín Kalous, M.A., Ph.D. ,
Mgr. Jana Oppeltová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. Mgr. Antonín Kalous, M.A., Ph.D. ,
Mgr. Jana Oppeltová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
doc. Mgr. Antonín Kalous, M.A., Ph.D. ,
Mgr. Jana Oppeltová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
PÁTKOVÁ, Hana. Česká středověká paleografie. České Budějovice, 2008.
-
Základní:
HÚŠČAVA, Alexander. Dejiny a vývoj nášho písma. Bratislava, 1951.
-
Základní:
CAPPELLI, Adriano. Dizionario di Abbreviature latine ed italiane. Milano, 1961.
-
Základní:
STEFFENS, Franz. Lateinische Paläographie. Berlin, 1926.
-
Základní:
Paleografická čítanka
-
Rozšiřující:
HLEDÍKOVÁ, Zdeňka, EBELOVÁ, Ivana, KAŠPAR, Jaroslav (edd.). Paleografická čítanka. Praha, 1982.
-
Doporučená:
SPUNAR, Pavel. Geneze české bastardy a její vztah k českým prvotiskům. Listy filologické 78, 1955, s. 34-51.
-
Doporučená:
TRAUBE, Ludwig. Geschichte der Paläographie. München, 1909.
-
Doporučená:
MUZIKA, František. Krásné písmo ve vývoji latinky. Praha, 1963.
-
Doporučená:
PRAŽÁK, Jiří. Názvosloví knižních písem v českých zemích. Studie o rukopisech, 4, 1965, s. 1-27, Studie o rukopisech, 5, 1966, s. 1-30.
-
Doporučená:
ZUMAN, František. Papír. Historie řemesla a výrobní techniky. Praha, 1983.
-
Doporučená:
PRAŽÁK, Jiří. Počátky knižní kurzívy v Čechách. Studie o rukopisech, 18, 1979, s. 115-143.
-
Doporučená:
ŠEBÁNEK, Jindřich. Pomocné vědy historické I. Paleografie. Praha, 1966.
-
Doporučená:
PRAŽÁK, Jiří. Původ české bastardy. Studie o rukopisech, 20, 1981, s. 93-118.
-
Doporučená:
FRIEDRICH, Gustav. Učebná kniha palaeographie latinské. Praha, 1898.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Příprava na zápočet
|
5
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předpokládá se předchozí účast na přednáškách a seminářích předmětu Paleografie starověku a středověku 1. Výhodou bude základní znalost či paralelní studium latinského jazyka. |
Získané způsobilosti |
Student je schopen identifikovat předložené ukázky latinského písma a zařadit je do vývoje písma s ohledem na chronologické i geografické souvislosti. O konkrétním typu bude schopen hovořit v širších souvislostech a poukáže také na jeho základní znaky. Zároveň bude schopen vysvětlit širší souvislosti (psací látky a potřeby, vznik latinského písma, římských a arabských číslic, vývoj latinské abecedy, systémy ligatur a značek).
Díky seminářům i domácí přípravě by posluchači měli ovládat transliteraci jednoduchých textů psaných karolinskou minuskulou a gotickými písmy a také transkripci středověkých českých textů.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonů studenta
- Písemný test
|
|
|
|