|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / YKSR2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
YKSR2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
K smrti se rodíme 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
K smrti se rodíme 2. Raněnovověká společnost v pohřebních kázáních
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KHI/XKSR2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz volně navazuje na předmět K smrti se rodíme (XKSR). Jeho cílem je ukázat široké výpovědní možnosti pohřebních kázání k různým tématům spojeným s politickými, kulturními a sociálními dějinami raného novověku (pohřební kázání jako pramen pro výzkum genderových otázek, dějin těla, nemoci, stáří a smrti, dějin cestování, pro výzkum dějin zbožnosti apod.). Jedná se o témata, jež jsou pro současné raněnovověké výzkumy důležitá, prodělala v posledních letech zajímavý metodologický vývoj apod. - smyslem je seznámit se s těmito směry výzkumu (jejich historiografií a metodologií) a ukázat, jak k jejich výzkumu může přispět výpověď funerální homiletiky.
Speciální pozornost je věnována témto tématům:
- konfesionalizace
- konverze
- exil (exulantský mýtus)
- dějiny žen a gender history, reprezentace homogenní maskulinity
- dějiny dětí
- dějiny smrti
- reprezentace různých společenských vrstev a profesních skupin
|
Požadavky na studenta
|
- Pravidelná příprava na seminář - četba textu pohřebního kázání dle sylabu.
- aktivní účast - účast v diskusi, sdílení poznámek a postřehů z četby, práce ve dvojicích a skupinách
- zakončení - seminární práce
|
Obsah
|
Klíčová témata: pohřební kázání jako pramen pro výzkum genderových otázek, dějin těla, nemoci, stáří a smrti, dějin cestování, pro výzkum dějin zbožnosti, konfesionalizace, konverze, exilu, dějin reprezentace a moci.
Jednotlivá témata vycházejí z analýzy českých pohřebních kázání raného novověku, zejm.:
Kázání nad pražským arcibiskupem Vojtěchem Arnoštem z Harrachu od Václava Caelestina z Blumenberku (1667)
Kázání Antonína Josefa Dresera na olomouckým biskupem, kardinálem Scharttenbachem (1738).
Georg Scherer a jeho kázání nad Karlem z Mansfeldu. Dvorský kontroverzní kazatel přelomu 16. a 17. století a jeho pohřební kázání.
Kázání Jana Mageta nad Cecílií Claudií z Liechtensteinu-Castelkorna (1667).
Kázání Jana Rosacia Hořovského nad Polyxenou ze Šternberka, rozenou z Valdštejna (1620/1621).
Dreserovo kázání nad Maxmiliánou Marií z Rottalu, rozenou z Lichtenštejna (1741).
Kázání Josefa Antonína Hauffa nad Wolfgangem, hrabětem Sereny (1744).
Kázání Hynka Mladoty ze Solopysk nad Kateřinou Annou z Říčan (1674).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Philippe ARI?S. (2000). Dějiny smrti I.-II.. Praha.
-
Doporučená:
Miloš Sládek. (2000). Vítr jest život člověka aneb život a smrt v české barokní próze. Jinočany.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
V kurzu se pracuje s edicemi raněnovověkých textů a skeny originálů raněnovověkých textů, a to zejména jazykově českých. Účast v semináři nevyžaduje předchozí absolvování kurzu K smrti se rodíme (XKSR). |
Získané způsobilosti |
1. Student se seznámí s několika v současné době klíčovými tématy raněnovověkých výzkumů, jejich historiografií a metodologií: gender, konfesionalizace, dějiny zbožnosti, dějiny těla atd.
2. Student přečte a dokáže interpretovat raněnovověký narativní text spojený s funerální kulturou.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
|
|
|
|