Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je
- seznámit studenty se základními jevy a procesy, které jsou klíčové pro pochopení kulturních a sociálních dějin 19. století;
- rozvíjet jejich dovednosti spojené s interpretací historických pramenů;
- rozvíjet jejich dovednosti samostatně pracovat s odbornou literaturou a na jejím základě zpracovat dílčí téma;
- rozvíjet prezentační dovednosti studentů.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na seminářích (max. 3 absence)
- příprava na semináře, tzn. prostudování zadaných textů na každou hodinu
- písemné vypracování rozboru pramene
- referát
- zápočtový test
|
Obsah
|
Kurz je součástí nabídky seminářů z dějin 19. století, určených pro studenty historie a archivnictví bakalářského studia. Každá hodina je založena na práci s pramenem či sekundární literaturou, které je student povinen si před každou hodinou prostudovat. Z tematického hlediska se seminář primárně zaměřuje na oblast kulturních a sociálních dějin 19. století.
Témata:
- Věk rozumu
- Podoby romantismu
- Zrod moderních národů
- Bulharská cesta k nezávislosti jako příklad národního hnutí na Balkáně
- Buržoazie a kultura liberalismu
- Sociální aspekty průmyslové revoluce
- Nová tvář měst - urbanizace v 19. století
- Životní styl pražské měšťanské společnosti v druhé polovině 19. století
- Víra a náboženství v "odkouzleném světě"
- Střet kultur jako jeden z projevů kolonialismu
- Fin de siecle - une belle époque?
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Neil Ferguson. Britské impérium: cesta k modernímu světu. Praha. 2007.
-
Doporučená:
Marc Ferro. Dějiny kolonizací. Od dobývání až po nezávislost 13.-20. století. Praha. 2007.
-
Doporučená:
Ulrich Im Hof. Evropa a osvícenství. Praha. 2001.
-
Doporučená:
Miloš Řezník. Formování moderního národa. Evropské "dlouhé" 19. století. Praha. 2003.
-
Doporučená:
Otto Urban. Kapitalismus a česká společnost. K otázkám formování české společnosti v 19. století. Praha. 2003.
-
Doporučená:
Jan Rychlík a kol. Mezi Vídní a Cařihradem. Utváření balkánských národů. Praha. 2009.
-
Doporučená:
Zdeněk Hrbata - Martin Procházka. Romantismus a romantismy. Praha. 2006.
-
Doporučená:
Hugh McLeod. Sekularizace v západní Evropě (1848-1914). Brno. 2008.
-
Doporučená:
Carl E. Schorske. Vídeň na přelomu století. Brno. 2000.
-
Doporučená:
Milena Lenderová - Tomáš Jiránek - Marie Macková. Z dějin české každodennosti. Praha. 2017.
-
Doporučená:
Pavla Horská - Eduard Maur - Jiří Musil. Zrod velkoměsta. Urbanizace českých zemí a Evropa. Praha a Litomyšl. 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
8
|
Účast na výuce
|
25
|
Domácí příprava na výuku
|
17
|
Semestrální práce
|
25
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
U studentů se předpokládá základní faktografická znalost dějin 19. století. |
Získané způsobilosti |
- Studenti porozumí jevům a procesům, které stály za zrodem moderní evropské společnosti, a osvojí si faktografické znalosti z oblasti kulturních a sociálních dějin 19. století.
- Studenti si procvičí dovednosti spojené jak s interpretací primárních historických pramenů, tak s prací se sekundární literaturou vztahující se k tomuto historickému období a vybraným tématům.
- Studenti si v rámci přípravy referátu procvičí dovednost na základě studia odborné literatury zpracovat zadané dílčí téma a následně ho srozumitelně prezentovat kolegům. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující práce ve skupinách
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Systematické pozorování studenta
- Písemný test
|