|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / QSP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
QSP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Stavební památka
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Název dlouhý
|
Stavební památka - porozumění a dokumentace kulturně-historického fenoménu
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe mimo UP
1
[TYD/ROK]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
17 / -
|
3 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem seminářů je seznámit posluchače se stavební památkou jako velmi zajímavým pramenem a ukázat ji na příkladech výkladu různých odborníků několik možností interpretace stavby samé i různých jejích součástí. Seminářů se zúčastňují obvykle historik, stavební historik, archivář a historik umění. V případě premonstrátské kanonie Teplá budou posluchači seznámeni s historií a funkčním uspořádáním domu, s technikou jeho výstavby a s jeho vybavením uměleckými díly. Klášter jim tak bude představen jako stavební úloha, umělecké dílo a také prostor, v němž žila a žije komunita bratří.
|
Požadavky na studenta
|
účast na celém semináři
prezentace vlastního příspěvku na závěrečné konferenci
|
Obsah
|
Záměrem týdenního semináře je představit areál premonstrátského kláštera v Teplé (či jinou stavební památku) ze tří úhlů pohledu - jako řeholní dům, v němž žije, modlí se a pracuje komunita kanovníků, jako umělecké dílo a jako stavební památku, která svou dnešní podobu získala během devíti století. Čtyři skupinky účastníků se společně se svými lektory budou zamýšlet nad jednotlivými budovami a prostorami kanonie i jejího širšího zázemí a svá zjištění budou představovat formou krátkých prezentací i členům ostatních skupin.
Setkáni v červnu příslušného roku (8 hodin) na Katedře historie FF UP: přednáška o historii tepelské kanonie a seminář zaměřený na fotografování památek a tvorbu prezentací
Týdenní pobyt v klášteře Teplá:
1. den: seznámení se s klášterem a jeho areálem, přednáška pozvaného hosta
2.-5. den: práce ve skupinách pod vedením lektorů a prezentace získaných poznatků členům jiných skupin, večer přednášky pozvaných hostí
6. den: výlet do míst spjatých s tepelskou kanonií (poutní místa spojená s kanonií, poddanská městečka, hospodářské dvory a Mariánské Lázně), konzultace a příprava vlastního příspěvku
7. den: závěrečná konference účastníků
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hlinomaz, M. Klášter premonstrátů Teplá. Přehled dějin duchovního fenoménu Tepelska. Karlovy Vary, 2003.
-
Základní:
FOLTÝNOVSKÝ, Josef. Liturgika. Olomouc, 1936.
-
Základní:
OPPELTOVÁ, Jana, TOMAN, Lucie. Život v barokním klášteře. Pohledy do historie premonstrátské kanonie v Teplé. Teplá - Klášter, 2017.
-
Rozšiřující:
VLČEK, P. ? SOMMER, P. ? FOLTÝN, D. Encyklopedie českých klášterů. Praha, 1997.
-
Doporučená:
Manguel, Alberto. Dějiny čtení. Brno, 2007.
-
Doporučená:
Škabrada, J. Konstrukce historických staveb. Praha, 2003.
-
Doporučená:
Bloch, J. ? Bláha, J. Muzeum stavebních dějin a řemesel v Českém Krumlově. Český Krumlov , 2006.
-
Doporučená:
Bláha, J. a kol. Operativní průzkum a dokumentace historických staveb. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Herout Jaroslav. Slabikář návštěvníků památek. Praha, 2001. ISBN 80-85386-92-5 .
-
Doporučená:
ROYT, Jan. Slovník biblické ikonografie. Praha, 2006.
-
Doporučená:
RULÍŠEK, Hynek. Slovník křesťanské ikonografie. Postavy, atributy, symboly. České Budějovice, 2006.
-
Doporučená:
Blažíček, O. J. - Kropáček, J. Slovník pojmů z dějin umění. Praha, 1991.
-
Doporučená:
Herout Jaroslav. Staletí kolem nás. Přehled stavebních slohů. Praha, 2002. ISBN 80-7185-389-5 .
-
Doporučená:
Macek, P. Standardní nedestruktivní stavebně-historický průzkum. Praha, 1997.
-
Doporučená:
Gniers, A. Topographie der historischen und kunstgeschichtlichen Denkmale in den Bezirken Tepl und Marienbad. Augsburg, 1932.
-
Doporučená:
Štorm, B. Základy péče o stavební památky. Praha , 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Exkurze
|
12
|
Účast na výuce
|
54
|
Semestrální práce
|
18
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Celkem
|
94
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět neklade žádné předběžné požadavky na studenta. |
Získané způsobilosti |
Student získá rozhled po některých ve výuce nepříliš frekventovaných oborech - monasterologii, liturgice katolické církve, křesťanské ikonografii a osvojí si pojmy používané v dějinách umění a při stavebním průzkumu. K úspěšnosti osvojení přispěje prostředí stavební památky, kterou mají posluchači možnost poznat v celosti i detailech. Absolventi pracují v časovém tlaku a musí se naučit spolupracovat s ostatními, procvičí si schopnost dělat si náčrty, fotografovat a upravovat fotografie, vytvářet prezentace a přednášet odborné poznatky. |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
- Pracovní činnosti (dílny)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
|
|
|
|