|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / MDA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
MDA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Moderní dějiny Austrálie a Oceánie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
7 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s klíčovými událostmi a procesy moderních australských dějin, které charakterizují období dlouhého 19. století a krátkého 20. století. V rámci semináře si posluchač osvojí práci s různými druhy pramenů české i australské provenience (deníky, dobový tisk, archivní prameny).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast ve výuce, referát a esej na zvolené téma, písemný test
|
Obsah
|
Předmět se bude věnovat moderním australským dějinám (1788-2000), které budou zasazeny do kontextu dějin celého britského impéria. Obecné problémy budou rozebírány také se zřetelem na činnost české a slovenské krajanské komunity (emigranti, exulanti) v Austrálii.
Rámcový program kurzu
1. Předhistorie australského kontinentu: domorodci a mořeplavci, geografie
2. Britské impérium na konci 18. století a osídlení australského kontinentu
3. Austrálie v první polovině 19. století
4. Austrálie v druhé polovině 19. století
5. Vybrané fenomény australských dějin 19. století: zlatá horečka, sport, modernizace, industrializace apod.
6. Austrálie 19. století očima středoevropských cestovatelů a vědců
7. Federalizační hnutí (1891-1911)
8. Účast Austrálie v první světové válce (1914-1918)
9. Meziválečná Austrálie (1919-1939)
10. Účast Austrálie v druhé světové válce (1939-1945)
11. Austrálie v 50. a 60. letech 20. století: noví imigranti, studená válka
12. Austrálie v 70. a 80. letech
13. Austrálie na přelomu 20. a 21. století
Povinná literatura
BLAINEY, Geoffrey: Dějiny Austrálie. Praha 1999.
MACINTYRE, Stuart: Dějiny Austrálie. Praha 2013.
FERGUSON, Niall: Britské impérium: cesta k modernímu světu. Praha 2007.
Doporučená literatura
MACINTYRE, Stuart: The Oxford History of Australia. Volume 4. 19011942. The Succeeding Age. Melbourne 1986.
BOLTON, Geoffrey Curgenven: The Oxford history of Australia. Vol. 5, The middle way, 1942-1988. Melbourne 1990.
MILLER, Jaroslav - BUREŠOVÁ, Jana - TRAPL, Miloš: Český exil v Austrálii (1948-1989). Praha 2016.
KREISINGER, Pavel: Češi a Slováci v Austrálii v první polovině 20. století a jejich účast ve světových válkách. Praha 2018.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
25
|
Domácí příprava na výuku
|
50
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Celkem
|
131
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předpokladem je obecná znalost moderních světových dějin. |
Získané způsobilosti |
Studenti:
- rozumí klíčovým historickým procesům v období 19. a 20. století
- umí objasnit klíčové historické události a umí je zasadit do širšího historického kontextu
- orientuje se v dějepisné práci, která se k vybraným tématům vztahuje, zná klíčové historiky, kteří se danými událostmi, osobnostmi a procesy odborně zabývají.
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Esej
- Analýza výkonů studenta
- Písemný test
|
|
|
|