|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / JHSH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
JHSH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historie
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
51 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
41 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem státní závěrečné zkoušky z historie je prokázat, jak student dovede uplatnit vědomosti a dovednosti získané během studia. Cílem studia historie je připravit historika - odborníka, schopného plnit svůj úkol, tj. historika, který umí samostatně poznávat dějiny a umí vyložit dějiny druhým. K tomuto úkolu ho připravovaly proseminář, semináře, seminární práce a bakalářská a magisterská diplomová práce, stejně jako přednášky (jako vzor a pomoc), kolokvia a zkoušky. Poznávat dějiny neznamená jen znát fakta (i když se bez nich neobejdeme), ale umět je nalézat, tj. vědět, kde se najdou a jaké jsou prameny, jak najít literaturu, jak hodnotit prameny a literaturu (informace prameny podávané a nepodávané, otázky literaturou řešené a neřešené). Vyložit dějiny pak znamená vyložit výsledek vlastního subjektivního poznání. Vyložit je v souvislostech, které odpovídají na předpokládané otázky posluchačů (umět předpokládat).
Výklad studenta v bakalářském stupni má prokázat základní orientace v problematice, výklad studenta u magisterské státní závěrečné zkoušky je výkladem problémů, opírajícím se o znalost přečtené literatury i další historiografické produkce.
|
Požadavky na studenta
|
Orientace v problematice.
|
Obsah
|
V bakalářském stupni je koncepce otázek volena tak, že umožňuje studentům uplatnit vlastní přístup a pohled na danou problematiku. V zásadě se nabízejí dva alternativní způsoby zodpovězení příslušné otázky. Jeden spočívá v pokusu o stručnou celkovou charakteristiku daného problému či jevu v příslušném období. Student se ovšem může pokusit osvětlit problém také tím, že ho demonstruje na jednom dílčím, konkrétním příkladu.
Student si vybírá jedinou otázku, která se může týkat pouze starších nebo moderních dějin. Studentům je poskytnut přiměřený časový prostor (cca 15 minut) pro objasnění svého pohledu na zvolenou otázku a zkoušející do jejich výkladu nezasahují. U těchto tématických okruhů není od studentů vyžadováno zhodnocení historiografické produkce. Druhá část je vyhrazena pro doplňující dotazy, avšak celková doba bakalářské zkoušky by neměla přesáhnout 30 minut.
Seznam tematických okruhů:
Starší dějiny:
1A) Islám a Evropa.
2A) Město a venkov.
3A) Geografické horizonty a mobilita obyvatelstva.
4A) Evropská šlechta a její proměny.
5A) Křesťanství před a po reformaci.
6A) Obraz ve společnosti.
7A) Kultura Apeninského poloostrova a její vliv v ostatních částech Evropy.
8A) Pohled na dějiny v dějinách.
9A) Lidé v centru a na sociální periferii - outsideři v dějinách.
10A) Hospodářské centrum a periferie Evropy.
11A) Univerzity, vzdělanost a myšlení.
12A) Společnost mezi božím řádem a společenskou smlouvou.
13A) Hospodářství a společnost.
14A) Starší dějiny v moderním umění.
15A) Středověký a protomoderní stát.
16A) Křesťané a Židé.
17A) Český stát a Svatá říše římská.
Moderní dějiny (19.-20. století):
1B) Evropa a Amerika v novodobých dějinách.
2B) Evropa a Afrika v novodobých dějinách.
3B) Evropa a Asie v novodobých dějinách
4B) Zrod občanské společnosti a vývoj moderního politického života
5B) Formování novodobých národů.
6B) Urbanizace a industrializace.
7B) Konflikty a války v moderní době.
8B) Liberalismus a konzervatismus a jejich proměny v novodobé historii.
9B) Fašismus a nacismus.
10B) Charakteristika komunismu: jeho vzestupy a pády.
11B) Sociální otázka a dělnické hnutí.
12B) Formování moderního státu a jeho podoby.
13B) Věda a technika v moderní době.
14B) Moderní evropská kultura.
15B) Znaky a symboly moderní civilizace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. PhDr. Jana Burešová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
prof. PhDr. Jana Burešová, CSc. (100%),
prof. Mgr. Jaroslav Miller, M.A., Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
prof. Mgr. Jaroslav Miller, M.A., Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
prof. Mgr. Jaroslav Miller, M.A., Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
40
|
Celkem
|
40
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Úspěšné absolvování celého bakalářského nebo magisterského studia historie. |
Získané způsobilosti |
Prokázání detailní znalostí z oboru historie. |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|