|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 6ATP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
6ATP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archeologický terénní projekt
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Definovat a vést kvalitní terénní projekt není možné bez teoretického zázemí a bez dobré znalosti archeologické metody i metod příbuzných věd. Jedině tyto předpoklady umožňují zaměřit projekt tak, aby efektivně odpovídal na otázky, které archeologickým pramenům klademe. Přednáška napomůže studentům osvojit si pojetí archeologického výzkumu jako kontinuálního poznávacího procesu s jasně definovanými fázemi, které umožňují průběžnou kontrolu kvality projektu a jeho případnou korekci. Obecný výklad na základě zkušeností z exkavačních výzkumů na stratifikovaných lokalitách celého světa bude doplněn sledem příkladů konkrétních metodických řešení a tematickými referáty studentů pořizovanými ze zahraniční literatury. Speciální pozornost bude věnována metodám archeologické analýzy staveb, etážových pohřebišť a metodám tzv. postexkavace.
Navazující seminář (KHI/3SAT) je důležitou součástí předmětu a bude vyplněn diskusemi se studenty nad probíranou problematikou. studenti si budou připravovat vstupní referáty na základě průběžně zadávané literatury a diskusní příspěvky.
|
Požadavky na studenta
|
Studium domácí a zahraniční literatury k jednotlivým tématickým okruhům přednášky podle připraveného seznamu a harmonogramu. Účast na přednáškách.
|
Obsah
|
1. Úvod do metody terénního archeologického výzkumu: smysl studia, epistemologické přístupy v archeologii, definice archeologického projektu.
2.-3. Přípravné fáze archeologického projektu, význam a metody archeologické predikce.
4.-5. Vzorkování v archeologii.
6.-7. Terénní výzkum stratifikovaných situací, stratigrafická analýza, syntéza a interpretace.
8.-9. Standardizace terénního výzkumu. Jemné analytické metody v terénu a rozsah jejich využití, multi-proxy analysis.
10.-13. Postexkavační fáze výzkumu. Význam a příklady použití kvantifikačních a statistických metod analýzy a syntézy dat.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Neustupný E. (2007). Metoda archeologie. Plzeň.
-
Základní:
Harris E.C. (2014). Principy archeologické stratigrafie. Nižná.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
78
|
Účast na výuce
|
26
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní představa o metodách terénního archeologického výzkumu z bakalářského studia. |
Získané způsobilosti |
Schopnost připravit a vést terénní archeologický projekt a zpracovat získaná data. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemný test
|
|
|
|