|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 5DSA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
5DSA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář k dějinám středověku
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
9 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
4
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Semináře rozebírají zásadní problémy dějin, základní odbornou literaturu a představují nejdůležitější prameny k vybraným problémům. Student si zvolí z aktuálně nabízených témat semináře, například: varianta A - Hospodářské, právní a sociální dějiny českých zemí ve středověku; varianta B - Západní a jižní Evropa ve středověku; varianta C - Dějiny pozdního středověku. Student si volí buď seminář ve variantě A nebo ve variantě B (podle svého zájmu).
|
Požadavky na studenta
|
Účast na vstupním tutorialu - 1 hod: seznámení s obsahem a způsobem studia předmětu, výběr tématu práce.
Účast na průběžném tutorialu: 4 semiáře věnované vybraným kapitolám z Dějin středověku
Konzultace - nejméně dvě konzultace na začátku a v průběhu semestru: stanovení postupu individuálního studia a zadání úkolů. Podle potřeby studenta jsou možné další průběžné konzultace. Student má možnost zvolit si formu průběhu konzultace s vyučujícími, a to buď formou osobního setkání, nebo přes mail, skype, facebook apod.
Kontrola studia je řešena zadáním série úkolů, jež bude muset student splnit mezi konzultacemi.
|
Obsah
|
Varianta A - Hospodářské, právní a sociální dějiny českých zemí ve středověku:
1. Seznámení se se studenty, úvodní motivační hodina.
2. Historické časopisy ke středověku, literatura o středověku.
3. Rozbor edic pramenů I.
4. Rozbor edic pramenů I.
5. Rozbor narativních pramenů I.
6. Rozbor narativních pramenů II.
7. Rozbor pramenů diplomatické povahy I.
8. Rozbor pramenů diplomatické povahy II.
9. Falzátorská činnost ve středověku.
10. Srovnání měst a vesnic ve středověku.
11. Referáty studentů.
12. Referáty studentů.
13. Zápočtový test.
Varianta B - Západní a jižní Evropa ve středověku
1. Na počátku středověku - znovuzrození evropské vzdělanosti. Anglie, Irsko.
Četba: Beda Ctihodný - Životy opatů.
Literatura: Dějiny Anglie, Dějiny Irska, sv. Augustin, sv. Antonín, Duby, Hinton.
Tématem je raně středověká Evropa a její kultura na příkladu severní Anglie. Referát o životě ve středověkých klášterech (Duby, Goetz, Le Goff).
2. Přelom tísíciletí - křesťanská společnost a její problémy. Francie.
Četba: Rodulfus Glaber - Dějiny, Průvodce poutníka do Compostely.
Literatura: Dějiny Francie, Cohn, Le Goff, Molnár, Šmahel, Gurevič.
Tématem Evropa kolem roku 1000. Příchod milénia, poutě a chiliastické vize v lidové kultuře. Vidění sv. Jana a jeho vliv na (nejen) středověkou společnost. Referát na téma hereze (M. Lambert).
3. Obraz světa v umění středověku.
Četba: sv. Bernard, Suger ze St.Denis. Konstrukce středověkých katedrál, univerzalita gotické kultury.
Ikonografie v. ikonologie (E. Panofsky). Referát na téma katedrála jako obraz světa.
4. Soukromý a veřejný život - rodina, žena a její postavení. Francie.
Četba: Abélard - Historia Calamitatum.
Literatura: Dějiny Španělska, Pieper, Amt, Meade, Duby, Petroff, Le Goff.
Tématem je postavení ženy ve středověké společnosti. Referát na téma Marie Magdalena.
5. Vnímání "cizího" ve středověku - cizí země, zvyky, menšiny.
Četba: Fulcher z Chartres - Historie Jerusalémská, Gerald z Walesu - Dějiny a místopis Irska, Alfons X. - Ustanovení o židech.
Tématem je xenofobie středověkého člověka. Na příkladech křížových výprav, židovských pogromů apod. Referát na téma středověké kanonické právo a židovská menšina (Brundage).
6. Bitva a válka.
Četba: výběr z francouzských kronik.
Literatura: Dějiny Francie, Duby.
Tématem je pojetí bitvy jako božího soudu. Referát na téma bitva u Bouvins v. bitva na Moravském poli.
7. Mezi východem a západem - dva křesťanské světy, pohanství na sklonku středověku. Polsko, Litva, Itálie, Palestina, Byzanc.
Četba: Piccolomini: Dějiny Evropy.
Literatura: Zíbrt, Hrochová, Geanakoplos, Holmes, Aston, Bonnassie, Puhvel.
Tématem je rozpad křesťanské společnosti - tzv. Velké schizma, pokusy o znovusjednocení. Referát o přelomovém 15. století (M. Aston).
Varianta C - Dějiny pozdního středověku
1. Politická situace v Evropě v 14. a 15. století (teorie a praxe; politické systémy; typy vlády).
2. Černá smrt v Evropě a společnost. Vnímání smrti.
3. Židé v pozdním středověku (postavení Židů ve společnosti).
4. Církev v pozdním středověku I (řeholní řády).
5. Církev v pozdním středověku II (schizma, konciliarismus, papalismus, unie s Východem).
6. Církev v pozdním středověku III (hereze, náboženský život, lidová zbožnost).
7. Boj proti nevěřícím (Osmani, reconquista, etc.).
8. Renesance a humanismus (Itálie, střední Evropa - rozdíly, vlivy; stereotypy).
9. Burgundsko v 15. století (vévoda, dvůr, representace).
10. Uhry, z periferie do centra a zpět. (Matyáš Korvín, politika, kultura - hlavní trendy).
11. Iberský poloostrov a změny 15. století (reconquista; katoličtí králové; Jindřich Plavec).
12. Literatura pozdního středověku, literární prameny (středověká beletrie, historiografie, etc.).
13. Zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. Antonín Kalous, M.A., Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
doc. Mgr. Antonín Kalous, M.A., Ph.D. (100%),
PhDr. Tomáš Somer, Ph.D. (100%),
doc. Mgr. Jan Stejskal, M.A., Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Distanční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
70
|
Celkem
|
70
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
5
|
Celkem
|
5
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní orientace v dějinách středověku. |
Získané způsobilosti |
Student získá podrobnější znalosti o vybraném tématu. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Písemný test
|
|
|
|