|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 4DŘSN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
4DŘSN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Doba římská a stěhování národů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Získání základních znalostí archeologie doby římské a stěhování národů v širším prostoru střední Evropy (Česká republika, jihozápadní Slovensko, Dolní Rakousko).
|
Požadavky na studenta
|
(1) Účast na výuce: 39 hodin = 1,5 kreditu; (2) studium informačních zdrojů a příprava prezentace na seminář: 13 hodin = 0,5 kreditu; (3) studium informačních zdrojů a příprava na zkoušku: 50 hodin = 2 kredity.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Úvod do problematiky doby římské střední Evropy: terminologie, chronologické systémy, literatura, dějiny archeologie doby římské.
2. Etnicita a germánské kmeny, kultury a kulturní skupiny, písemné prameny a historické události.
3. Pohřební ritus: obecná charakteristika a regionální rozdíly, typy pohřebního ritu, způsoby nakládání se zesnulými.
4. Sídelní areály: charakteristika a hierarchie, typy sídlištních objektů, způsoby obživy (zemědělství, chov dobytka, lov).
5. Náboženství, víra, depoty.
6. Řemesla a technologie doby římské: železářství, kovolitectví, vápenictví, hrnčířství, kamenictví.
7. Římané ve střední Evropě a provinciální kultura (I.).
8. Římané ve střední Evropě a provinciální kultura (II.).
9. Úvod do problematiky doby stěhování národů střední Evropy: terminologie, chronologické systémy, literatura, dějiny archeologie doby stěhování národů.
10. Etnicita a germánské kmeny, kultury a kulturní skupiny, písemné prameny a historické události.
11. Pohřební ritus doby stěhování národů: obecná charakteristika a regionální rozdíly, typy pohřebního ritu, způsoby nakládání se zesnulými.
12. Sídelní areály doby stěhování národů: charakteristika a hierarchie, typy sídlištních objektů, způsoby obživy (zemědělství, chov dobytka, lov).
Semináře:
1. Rozdělení seminárních témat.
2. Studentská prezentace na stanovené téma (1): sloup Marka Aurelia jako ikonografický pramen.
3. Bohaté kostrové hroby z Prahy-Bubenče; pohřebiště v Dobřichově a Kostelci na Hané.
4. Studentská prezentace na stanovené téma (2): sídliště v Tuchlovicích.
5. Studentská prezentace na stanovené téma (3): "Královský" hrob v Mušově.
6. Libenice - germánská svatyně (?).
7. Studentská prezentace na stanovené téma (4): římští legionáři.
8. Numismatika doby římské.
9. Studentská prezentace na stanovené téma (5): hrobka v Popradě-Matejovcích.
10. Pohřebiště vinařické skupiny v Praze-Zličíně.
11. Studentská prezentace na stanovené téma (6): Žuráň.
12. Studentská prezentace na stanovené téma (7): Germáni ve filmech a hudbě.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Salač, V. (ed.). Archeologie pravěkých Čech 8. Doba římská a stěhování národů.. Praha, 2008.
-
Základní:
Podborský, V. a kol. Pravěké dějiny Moravy. Brno, 1993.
-
Doporučená:
Svoboda, B. Čechy v době stěhování národů. Praha, 1965.
-
Doporučená:
Tejral, J. Einheimische und Fremde. Das norddanubische Gebiet zur Zeit der Völkerwanderung. Brno, 2011.
-
Doporučená:
Droberjar, E. Encyklopedie římské a germánské archeologie v Čechách a na Moravě. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Schlette, F. Germáni mezi Thorsbergem a Ravennou. Praha, 1977.
-
Doporučená:
Tejral, J. et al. Langobardische Gräberfelder in Mähren I. Brno, 2011.
-
Doporučená:
Tejral, J. Morava na sklonku antiky. Praha, 1982.
-
Doporučená:
Kolník, T. Prehľad a stav bádania o dobe rímskej a sťahovaní národov, Slovenská archeológia XIX, 499-558. Nitra, 1971.
-
Doporučená:
Komoróczy, B. - Vlach, M. Příběhy civilizace a barbarství. Pod nadvládou Říma. Brno, 2018.
-
Doporučená:
Varsik, V. Slovensko na hraniciach rímskej ríše. Kvádske sídlisko ? vnútorná štruktúra a chronologický vývoj. Trnava, 2011.
-
Doporučená:
Droberjar, E. Věk barbarů. České země a stěhování národů z pohledu archeologie. Praha, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Distanční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Domácí příprava na výuku
|
13
|
Celkem
|
63
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Celkem
|
39
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní orientace v době římské a stěhování národů získaná například na základě studia předmětu Dějiny pravěku. |
Získané způsobilosti |
Samostatná orientace v problematice archeologie střední Evropy 1.-6. století, včetně hmotné kultury. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonů studenta
|
|
|
|