|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGG / EKU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGG
/
EKU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Energie, krajina, udržitelnost
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Název dlouhý
|
Energie, krajina, udržitelnost: úvod do geografie energie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky a diskuze aktuálních otázek geografie energie, která se zabývá prostorovými vztahy, environmentálními aspekty a sociálními a ekonomickými souvislostmi produkce, distribuce a spotřeby energie jako základními determinanty všech lidských aktivit.
|
Požadavky na studenta
|
Znalosti v rozsahu přednášek a určené literatury.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky a diskuze aktuálních otázek geografie energie, která se zabývá prostorovými vztahy, environmentálními aspekty a sociálními a ekonomickými souvislostmi produkce, distribuce a spotřeby energie jako základními determinanty všech lidských aktivit. Studenti budou v rámci seminářů a diskuzí vedeni ke kritickému pohledu na studovaná témata a k zaujetí vlastního stanoviska. Součástí předmětu bude prezentace případové studie vybraného regionálního konfliktu týkajícího se produkce či distribuce energie, kterou studenti připraví ve skupinách.
Hlavní témata: 1. Geografie energií jako disciplína v systému věd, její vznik, vývoj, klíčové teoretické koncepty a osobnosti. 2. Historický vývoj produkce energie a jeho prostorové dopady. 3. Energetická udržitelnost a rozvoj obnovitelných zdrojů. 4. Prokletí přírodních zdrojů a environmentální nespravedlnost produkce a distribuce energie. 5. Sociální akceptace energetických projektů a konflikty o využití krajiny. 6. Energetické krajiny, percepce a estetika, energie jako turistická atrakce. 7. Zemědělství jako produkce energie - rozvoj obnovitelných zdrojů v kontextu multifunkčního zemědělství. 8. Hodnota energie a ekonomické hodnocení externalit její produkce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Solomon, B.D., Pasqualetti, M.J., Luchsinger, D.A. Energy Geography. In: Gaile, G. and Willmott, C. (eds.) Geography in America at the Dawn of the 21st Century. Oxford: Oxford University Press, 2003.
-
Základní:
Cetkovský, S., Frantál, B., & Štekl, J. Větrná energie v České republice: hodnocení prostorových vztahů, environmentálních aspektů a socioekonomických souvislostí. Brno: Ústav geoniky AV ČR, 2010. ISBN 9788086407845.
-
Doporučená:
Němcová, P. Co přineslo využívání obnovitelných zdrojů energie českým obcím? Souhrnná zpráva o zkušenostech venkovských obcí vlastnících zařízení na produkci elektřiny a tepla z obnovitelných zdrojů energie. Brno: Trast pro ekonomiku a společnost, 2010.
-
Doporučená:
Smil, V. Fakta a mýty o energetice: jak vrátit debatu o energetice zpátky na zem. Ostrava: Moravskoslezský dřevařský klastr.
-
Doporučená:
Pasqualetti, M. J. The Geography of Energy and the Wealth of the World. Annals of the Association of American Geographers 101, 4, 971-980, 2011.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
20
|
Příprava na zápočet
|
30
|
Účast na výuce
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student po absolvování předmětu bude schopen diskuze o aktuálních otázkách a problémech geografie energie s důrazem na prostorové vazby, zohledňujíc environmentální a socioekonomické aspekty. Získané znalosti by měly umožnit studentům přijímat informovaná rozhodnutí o energii a pochopit, jak tato rozhodnutí mohou mít vliv na jejich osobní život a život širší společnosti. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce (statická, dynamická)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
|
|
|
|