|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
JUD / JD1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
JUD
/
JD1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Jidiš 1: úvod do historie jaz. a kultur
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Jidiš 1: úvod do historie jazyka a kultury
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
2 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KGN/LGS11
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem semináře je: 1/demonstrovat na diachronní rovině proces, kterým došlo k osamostatnění jidiš postupným rozkolem mezi strukturami německého jazyka a "Jüdisch-deutsch", 2/poukázat na výsledky vývojového procesu srovnáním obou jazyků na synchronní jazykové rovině.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na semináři, průběžné zpracovávání zadaných úkolů.
|
Obsah
|
První část semináře je koncipována jako úvod do jazyka jidiš. Účastníci semináře budou obeznámeni se specifiky v oblasti syntaxe, morfologie, fonetiky a slovní zásoby tohoto jazyka. Znalost německého jazyka není podmínkou pro návštěvu semináře! Ačkoli se jedná v prvé řadě o lingvistický seminář, bude pozornost zaměřena také na specifický kulturní a historický kontext vývoje jazyka jidiš a posluchači budou seznámeni s významem základních pojmů aškenázské kultury, jejichž porozumění je nezbytné pro interpretaci textů v jidiš. Hlavním cílem semináře je tedy zprostředkovat posluchačům základy jazyka jidiš především z hlediska jazykové recepce. Tomuto účelu bude použit i bohatý filmový materiál, jehož prezentace a analýza představují druhou část semináře.
- Jazyková specifika jazyka jidiš a jejich zasazení do kontextu diachronního vývoje
- Vývojové fáze jazyka jidiš
- Četba a analýza starších literárních památek:
- Biblické parafráze a adaptace v jidiši
- Historická lyrika a próza
- "Dvorská" literatura v západním jidiši
- Narativní próza (Eyn sheyn mayse-bukh)
- Kořeny dramatické tvorby(Eyn sheyn Purim-shpil)
- Biografická literatura (Glikl von Hameln: Zichroynes)
- "regionálně" zakotvená literatura v jidiši
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Aptroot, M.; Nath, H. Einführung in die jiddische Sprache und Kultur. Hamburg, 2002.
-
Doporučená:
Weinreich, Uriel. (1999). College Yiddish: An Introduction to the Yiddish Language and to Jewish Life and Culture. New York.
-
Doporučená:
Katz, Dovid. (1987). Grammar of the Yiddish language. London.
-
Doporučená:
Allerhand, Jacob. JIDDISCH. Ein Lehr- und Lesebuch. Wien, 2002.
-
Doporučená:
Lockwood, William B. (1995). Lehrbuch der modernen jiddischen Sprache: mit ausgewählten Lesestücken. Hamburg.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Seminář určen pro studenty judaistiky a zájemce ze všech ostatních oborů. |
Získané způsobilosti |
Studenti získají základní znalosti jatyka jidiš a budou se orientovat v následujících tématických okruzích:
- Jazyková specifika jazyka jidiš a jejich zasazení do kontextu diachronního vývoje
- Vývojové fáze jazyka jidiš
- Četba a analýza starších literárních památek:
- Biblické parafráze a adaptace v jidiši
- Historická lyrika a próza
- "Dvorská" literatura v západním jidiši
- Narativní próza (Eyn sheyn mayse-bukh)
- Kořeny dramatické tvorby Eyn sheyn Purim-shpil)
- Biografická literatura (Glikl von Hameln: Zichroynes)
- "regionálně" zakotvená literatura v jidiši
|
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Rozhovor
- Systematické pozorování studenta
|
|
|
|