Práce shrnuje základní údaje o vývoji telemedicíny, technických požadavcích na telemedicínské systémy a ukazuje na hlavních oblasti jejího využití v praxi. Zaměřuje se přitom na aplikace v chirurgických oborech a to jak ve světě, tak v prostředí České republiky. Kromě medicínských poznatků se snaží i o zhodnocení ekonomických a právních aspektů při poskytování telemedicínských služeb.
Ve vlastní výzkumné části představuje moderní vzdělávací metody na bázi telemedicíny ? videokonferenční přenosy operačních výkonů a e-learning. Popisuje zařazení těchto forem výuky do vzdělávání studentů IV. a VI. ročníku Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci v předmětu Chirurgie. Hlavním cílem práce je porovnání výsledků této výuky s její tradiční formou, a to jak v rovině subjektivní evaluace studia ze strany mediků, tak v rovině objektivního zhodnocení jejich znalostí chirurgie.
Anotace v angličtině
Telemedicine stands for the utilization of information and telecommunication technologies for the transmission of medical information for educational, diagnostic, and therapeutic purposes. It is a rapidly developing field of medicine, which is presently incorporated in a number of medical specialties, including surgery. In addition to telemonitoring and teleconsulting, today?s available technologies enable safe operating at a distance, with the help of telerobotic operation systems. Telemedicine offers great potential in the field of education. The author describes creation a teaching environment utilizing videoconference transmissions of operating procedures and creation of modern teaching materials based on e-learning. The study, focused on students of surgery at the Medical faculty at Palacky University in Olomouc showed, that modern teaching methods based on telemedicine are potentially beneficial to students- they may provide a higher quality of education and improve the knowledge level of students.
Práce shrnuje základní údaje o vývoji telemedicíny, technických požadavcích na telemedicínské systémy a ukazuje na hlavních oblasti jejího využití v praxi. Zaměřuje se přitom na aplikace v chirurgických oborech a to jak ve světě, tak v prostředí České republiky. Kromě medicínských poznatků se snaží i o zhodnocení ekonomických a právních aspektů při poskytování telemedicínských služeb.
Ve vlastní výzkumné části představuje moderní vzdělávací metody na bázi telemedicíny ? videokonferenční přenosy operačních výkonů a e-learning. Popisuje zařazení těchto forem výuky do vzdělávání studentů IV. a VI. ročníku Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci v předmětu Chirurgie. Hlavním cílem práce je porovnání výsledků této výuky s její tradiční formou, a to jak v rovině subjektivní evaluace studia ze strany mediků, tak v rovině objektivního zhodnocení jejich znalostí chirurgie.
Anotace v angličtině
Telemedicine stands for the utilization of information and telecommunication technologies for the transmission of medical information for educational, diagnostic, and therapeutic purposes. It is a rapidly developing field of medicine, which is presently incorporated in a number of medical specialties, including surgery. In addition to telemonitoring and teleconsulting, today?s available technologies enable safe operating at a distance, with the help of telerobotic operation systems. Telemedicine offers great potential in the field of education. The author describes creation a teaching environment utilizing videoconference transmissions of operating procedures and creation of modern teaching materials based on e-learning. The study, focused on students of surgery at the Medical faculty at Palacky University in Olomouc showed, that modern teaching methods based on telemedicine are potentially beneficial to students- they may provide a higher quality of education and improve the knowledge level of students.