Bakalářská práce se zabývá environmentální výchovou. Teoretická část bakalářské práce objasňuje odborné pojmy, současné ekologické problémy globálního i lokálního charakteru, historii a legislativu environmentalistiky. Seznamuje s institucemi a organizacemi, které mohou environmentálně působit. V závěru teoretické části nabízí přehled metod environmentální výchovy v kontextu cílových skupin a charakterizuje cíle a kompetence, kterých by měly v optimálním případě dosáhnout. Praktická část bakalářské práce obsahuje projekt, zaměřený na aktivní zapojení dětí ze školní družiny do průběžné celoroční péče o přírodu.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals with environmental education. The theoretical part of the Thesis gives the explanation of the technical terms, the current environmental issues of global and local character, history and environmental legislation. It also includes the presentation of the institutions and organizations able to enforce the environmental policy. The conclusion of the theoretical part offers an overview of potential target groups and describes the objectives and competences which should ideally be achieved. The practical part of the Thesis includes a project focused on the active involvement of the after-school-club children in the continuous year-round care of the environment.
Klíčová slova
terminologie, problematika ekologie, historie, legislativa, pedagogické působení, metody, praktická činnost
Bakalářská práce se zabývá environmentální výchovou. Teoretická část bakalářské práce objasňuje odborné pojmy, současné ekologické problémy globálního i lokálního charakteru, historii a legislativu environmentalistiky. Seznamuje s institucemi a organizacemi, které mohou environmentálně působit. V závěru teoretické části nabízí přehled metod environmentální výchovy v kontextu cílových skupin a charakterizuje cíle a kompetence, kterých by měly v optimálním případě dosáhnout. Praktická část bakalářské práce obsahuje projekt, zaměřený na aktivní zapojení dětí ze školní družiny do průběžné celoroční péče o přírodu.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals with environmental education. The theoretical part of the Thesis gives the explanation of the technical terms, the current environmental issues of global and local character, history and environmental legislation. It also includes the presentation of the institutions and organizations able to enforce the environmental policy. The conclusion of the theoretical part offers an overview of potential target groups and describes the objectives and competences which should ideally be achieved. The practical part of the Thesis includes a project focused on the active involvement of the after-school-club children in the continuous year-round care of the environment.
Klíčová slova
terminologie, problematika ekologie, historie, legislativa, pedagogické působení, metody, praktická činnost
1. Prostudování odborné literatury a dokumentů souvisejících s tématem bakalářské práce.
2. Vymezení základních odborných pojmů.
3. Zpracování teoretické části práce.
4. Zpracování empirické části - projekt zaměřený na využití prvků environmentální výchovy ve volném čase rodiny:
a) zdůvodnění významu projektu,
b) stanovaní hlavních a dílčích cílů projektu,
c) popis cílové skupiny,
d) charakteristika jednotlivých aktivit realizovaných v rámci projektu,
e) harmonogram realizace projektu,
f) popis výctupů projektu,
g) charakteristika nástrojů k evaluaci projektu.
5. Závěry, doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury a dokumentů souvisejících s tématem bakalářské práce.
2. Vymezení základních odborných pojmů.
3. Zpracování teoretické části práce.
4. Zpracování empirické části - projekt zaměřený na využití prvků environmentální výchovy ve volném čase rodiny:
a) zdůvodnění významu projektu,
b) stanovaní hlavních a dílčích cílů projektu,
c) popis cílové skupiny,
d) charakteristika jednotlivých aktivit realizovaných v rámci projektu,
e) harmonogram realizace projektu,
f) popis výctupů projektu,
g) charakteristika nástrojů k evaluaci projektu.
5. Závěry, doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HERČÍK, M. 111 otázek a odpovědí o životním prostředí. 1. vyd. Praha: Montanex, 2007. ISBN 80 - 7225 - 123 - 6
MATĚJČEK, T. Ekologická a environmentální výchova. 1. vyd. Praha: Česká geografická společnost. ISBN 80 - 86034 - 72 - 0
KREUTER, M. - L. Zahrada v souladu s přírodou. 1. vyd. Frýdek - Místek: Alpress, 2002. ISBN 80 - 7218 - 693 - 0
FOUNTAIN, S. Místo na slunci. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994.
ŠIMANOVSKÝ, Z., ŠIMANOVSKÁ, B. Hry pro rozvoj zdravé osobnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80 - 7367 - 024 - 0
Seznam doporučené literatury
HERČÍK, M. 111 otázek a odpovědí o životním prostředí. 1. vyd. Praha: Montanex, 2007. ISBN 80 - 7225 - 123 - 6
MATĚJČEK, T. Ekologická a environmentální výchova. 1. vyd. Praha: Česká geografická společnost. ISBN 80 - 86034 - 72 - 0
KREUTER, M. - L. Zahrada v souladu s přírodou. 1. vyd. Frýdek - Místek: Alpress, 2002. ISBN 80 - 7218 - 693 - 0
FOUNTAIN, S. Místo na slunci. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994.
ŠIMANOVSKÝ, Z., ŠIMANOVSKÁ, B. Hry pro rozvoj zdravé osobnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80 - 7367 - 024 - 0