Práce se zabývá postoji mládeže k jedincům ohroženým sociálním vyloučením (jedinci agresivní, neklidní, zdravotně znevýhodnění a bojácní). Dále hledá odpověď na otázku, zda existuje rozdíl v postojích mládeže gymnázia a mládeže "obyčejné" střední školy. Teoretická část práce vymezuje odbornou terminologii, popisuje cílovou skupinu, zabývá se postoji, předsudky a interpersonální percepcí a oblastí sociálního vyloučení. Empirická část vymezuje celou šíři výzkumného problému (stanovení cíle, výzkumný soubor, zvolenou metodologii, vlastní výzkumné šetření, diskusi, závěr výzkumu).
Anotace v angličtině
The paper focuses on attitudes taken by the youth to individuals jeopardized by social exclusion (aggressive, fidgety, handicapped and timid individuals). The paper further attempts to answer the question whether there is a difference in attitudes taken by students of a secondary grammar school (in Czech: "gymnázium") and students of a comprehensive secondary school (in Czech: "střední škola"). The general part of the paper provides a description of the terminology, the target group and analyzes the attitudes taken, prejudice and interpersonal perception and the sphere of social exclusion; while the empiric part presents the entire scope of the research problem (determining the goal, the research set, the chosen methodology, the actual research investigation activities, discussion, the research conclusion).
Attitudes, youth, social exclusion, aggressive, fidgety, handicapped and timid individuals, semantic differential, D-statistics, correlation, questionnaire.
Rozsah průvodní práce
65 s. (68 615 znaků), 7 s. pří
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá postoji mládeže k jedincům ohroženým sociálním vyloučením (jedinci agresivní, neklidní, zdravotně znevýhodnění a bojácní). Dále hledá odpověď na otázku, zda existuje rozdíl v postojích mládeže gymnázia a mládeže "obyčejné" střední školy. Teoretická část práce vymezuje odbornou terminologii, popisuje cílovou skupinu, zabývá se postoji, předsudky a interpersonální percepcí a oblastí sociálního vyloučení. Empirická část vymezuje celou šíři výzkumného problému (stanovení cíle, výzkumný soubor, zvolenou metodologii, vlastní výzkumné šetření, diskusi, závěr výzkumu).
Anotace v angličtině
The paper focuses on attitudes taken by the youth to individuals jeopardized by social exclusion (aggressive, fidgety, handicapped and timid individuals). The paper further attempts to answer the question whether there is a difference in attitudes taken by students of a secondary grammar school (in Czech: "gymnázium") and students of a comprehensive secondary school (in Czech: "střední škola"). The general part of the paper provides a description of the terminology, the target group and analyzes the attitudes taken, prejudice and interpersonal perception and the sphere of social exclusion; while the empiric part presents the entire scope of the research problem (determining the goal, the research set, the chosen methodology, the actual research investigation activities, discussion, the research conclusion).
Attitudes, youth, social exclusion, aggressive, fidgety, handicapped and timid individuals, semantic differential, D-statistics, correlation, questionnaire.
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
Úvod
1 Odborná terminologie
1.1 Sociálního vyloučení
1.2 Agresivní dítě
1.3 Neklidné dítě
1.4 Bojácné dítě
1.5 Zdravotně znevýhodněné dítě
2 Charakteristika dětí věkové kategorie 11 - 12 let
3 Postoje, předsudky, interpersonální percepce
4 Sociální vyloučení
4.1 Mechanismy sociálního vyloučení
4.2 Dimenze sociálního vyloučení
4.3 Příčiny sociálního vyloučení
Empirická část:
5 Vymezení výzkumného problému
6 Cílová skupina, výzkumný soubor
7 Metoda získávání dat
8 Metody analýzy a zpracování dat
9 Výsledky analýzy souboru mládeže na SOŠ
10 Výsledky analýzy souboru mládeže na gymnáziu
11 Ověření hypotéz
12 Diskuse
Závěr
Souhrn
Použitá literatura
CÍL PRÁCE:
Zjištění, jaký je postoj mládeže k dětem ohroženým sociálním vyloučením.
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
Úvod
1 Odborná terminologie
1.1 Sociálního vyloučení
1.2 Agresivní dítě
1.3 Neklidné dítě
1.4 Bojácné dítě
1.5 Zdravotně znevýhodněné dítě
2 Charakteristika dětí věkové kategorie 11 - 12 let
3 Postoje, předsudky, interpersonální percepce
4 Sociální vyloučení
4.1 Mechanismy sociálního vyloučení
4.2 Dimenze sociálního vyloučení
4.3 Příčiny sociálního vyloučení
Empirická část:
5 Vymezení výzkumného problému
6 Cílová skupina, výzkumný soubor
7 Metoda získávání dat
8 Metody analýzy a zpracování dat
9 Výsledky analýzy souboru mládeže na SOŠ
10 Výsledky analýzy souboru mládeže na gymnáziu
11 Ověření hypotéz
12 Diskuse
Závěr
Souhrn
Použitá literatura
CÍL PRÁCE:
Zjištění, jaký je postoj mládeže k dětem ohroženým sociálním vyloučením.
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, P. Tabu v sociálních vědách. Olomouc: Votobia, 2003.
FERENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000.
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie.Praha: Portál, 1998.
HORT, Vl., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. a kol. Dětská a adolescenční psychiatrie. Praha: Portál, 2000.
LANGMAIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000.
LANGMAIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998.
MUNDEN, A,. ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2002.
KÁBELE, F., et al. Somatopedie. Praha: UK, 1992.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2000.
PIPEKOVÁ, a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.
REITEROVÁ, E. Základy statistiky pro studenty psychologie.Olomouc:UP, 2003.
REITEROVÁ, E. Základy psychometrie. Olomouc: UP, 2003.
RABOCH, J., ZVOLSKÝ, P., et al. Psychiatrie. Praha. Galén, 2001.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D., et al. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociálná psychológia. Praha: Grada, 2007.
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998.
ALLPORT, G. O povaze předsudku. Praha: Prostor, 2004.
CHARVÁT, F. Teorie sociální struktury a struktura sociálních teorií. Praha: Svoboda, 1975.
KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Avicenum, 1973.
LAMSER, V. Komunikace a společnost. Praha: Academia, 1969.
MAREŠ, P. Faktory sociálního vyloučení. Brno: VÚPSV Praha, 2006.
MAREŠ, P. Chudoba, Marginalizace, Sociální vyloučení. Sociologický časopis, vol 36, No 3, 2000.
REIMER, B. Social exclusion in a comparative context. Sociologia Ruralis. Volume 44, Issue 1, 2004.
STEWART, F., et al. Social exclusion and conflict. University of Oxford: CRISE, 2006
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, P. Tabu v sociálních vědách. Olomouc: Votobia, 2003.
FERENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000.
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie.Praha: Portál, 1998.
HORT, Vl., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. a kol. Dětská a adolescenční psychiatrie. Praha: Portál, 2000.
LANGMAIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000.
LANGMAIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998.
MUNDEN, A,. ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2002.
KÁBELE, F., et al. Somatopedie. Praha: UK, 1992.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2000.
PIPEKOVÁ, a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.
REITEROVÁ, E. Základy statistiky pro studenty psychologie.Olomouc:UP, 2003.
REITEROVÁ, E. Základy psychometrie. Olomouc: UP, 2003.
RABOCH, J., ZVOLSKÝ, P., et al. Psychiatrie. Praha. Galén, 2001.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D., et al. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociálná psychológia. Praha: Grada, 2007.
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998.
ALLPORT, G. O povaze předsudku. Praha: Prostor, 2004.
CHARVÁT, F. Teorie sociální struktury a struktura sociálních teorií. Praha: Svoboda, 1975.
KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Avicenum, 1973.
LAMSER, V. Komunikace a společnost. Praha: Academia, 1969.
MAREŠ, P. Faktory sociálního vyloučení. Brno: VÚPSV Praha, 2006.
MAREŠ, P. Chudoba, Marginalizace, Sociální vyloučení. Sociologický časopis, vol 36, No 3, 2000.
REIMER, B. Social exclusion in a comparative context. Sociologia Ruralis. Volume 44, Issue 1, 2004.
STEWART, F., et al. Social exclusion and conflict. University of Oxford: CRISE, 2006