Diplomová práce je zaměřena na problémové chováním žáků druhého stupně základní školy. V teoretické části práce je uvedena pedagogicko ? psychologická charakteristika žáka, vztah temperamentu a problémového chování, jsou popsány jednotlivé druhy problémového chování a návrh možností řešení tohoto chování. Cílem práce je analýza reakcí pedagogů na problémové chování žáků. Součástí práce je dotazník, jenž se zabývá tendencemi učitelů ke shovívavosti, afektivitě při kontaktu se žákem. Dále je zjišťována celková výchovná funkčnost pedagogova chování ve vzdělávacím procesu. Výsledky šetření jsou znázorněny a popsány v empirické části práce.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on troubled behavior of pupils of the second degree of primary school. In the theoretical part of the thesis is mentioned pedagogical-psychological characteristic of the pupil, the relation of the temperament and troubled behavior, there are described particular kinds of troubled behavior and there is suggestion of possible solution to this behavior. The aim of thesis is the analysis of the reactions of pedagogues on the troubled behavior of pupils. The component of thesis is the questionnaire which deals with the inclination of teachers toward forbearance, affectation during the contact with the pupil. Then, the whole educational functionality of pedagogue in the educational process is investigated. The results of investigation are represented and described in the empirical part of thesis.
Klíčová slova
problémové chování, kázeň, žák, temperament, učitel, shovívavost, afektivita, celková výchovná funkčnost chování
Diplomová práce je zaměřena na problémové chováním žáků druhého stupně základní školy. V teoretické části práce je uvedena pedagogicko ? psychologická charakteristika žáka, vztah temperamentu a problémového chování, jsou popsány jednotlivé druhy problémového chování a návrh možností řešení tohoto chování. Cílem práce je analýza reakcí pedagogů na problémové chování žáků. Součástí práce je dotazník, jenž se zabývá tendencemi učitelů ke shovívavosti, afektivitě při kontaktu se žákem. Dále je zjišťována celková výchovná funkčnost pedagogova chování ve vzdělávacím procesu. Výsledky šetření jsou znázorněny a popsány v empirické části práce.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on troubled behavior of pupils of the second degree of primary school. In the theoretical part of the thesis is mentioned pedagogical-psychological characteristic of the pupil, the relation of the temperament and troubled behavior, there are described particular kinds of troubled behavior and there is suggestion of possible solution to this behavior. The aim of thesis is the analysis of the reactions of pedagogues on the troubled behavior of pupils. The component of thesis is the questionnaire which deals with the inclination of teachers toward forbearance, affectation during the contact with the pupil. Then, the whole educational functionality of pedagogue in the educational process is investigated. The results of investigation are represented and described in the empirical part of thesis.
Klíčová slova
problémové chování, kázeň, žák, temperament, učitel, shovívavost, afektivita, celková výchovná funkčnost chování
1. Zpracování teoretické části práce (vymezení základních pojmů na základě studia odborné literatury).
2. Vytvoření výzkumného nástroje pro výzkumné šetření.
3. Realizace vlastního výzkumu.
4. Formulace závěrů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretické části práce (vymezení základních pojmů na základě studia odborné literatury).
2. Vytvoření výzkumného nástroje pro výzkumné šetření.
3. Realizace vlastního výzkumu.
4. Formulace závěrů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KUSÁK, Pavel., DAŘÍLEK, Pavel. Pedagogická psychologie - A. 2. vyd. Olomouc: UP, 2001. 150 s. ISBN 80-244-0294-7.
LAZAROVÁ, Bohumíra. První pomoc při řešení výchovných problémů. Poradenské minimum pro učitele. 1. vyd. Praha: Agentura Strom, 1998. 62 s. ISBN 80-86106-00-4.
ONDRÁČEK, P. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce. 2. vyd. Pardubice: FHS UP, 2001. 170 s. ISBN 80-7194-378-9.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. 170 s. ISBN 80-7184-488-8.
Seznam doporučené literatury
KUSÁK, Pavel., DAŘÍLEK, Pavel. Pedagogická psychologie - A. 2. vyd. Olomouc: UP, 2001. 150 s. ISBN 80-244-0294-7.
LAZAROVÁ, Bohumíra. První pomoc při řešení výchovných problémů. Poradenské minimum pro učitele. 1. vyd. Praha: Agentura Strom, 1998. 62 s. ISBN 80-86106-00-4.
ONDRÁČEK, P. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce. 2. vyd. Pardubice: FHS UP, 2001. 170 s. ISBN 80-7194-378-9.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. 170 s. ISBN 80-7184-488-8.