Diplomová práce je zaměřena na jazyk mládeže užívaný v elektronické komunikaci. Úvodní část se soustřeďuje na jednotlivé prostředky telekomunikace ve smyslu jejich vzniku, historie a jazykových specifik. Rozbor dotazníku sloužil ke zjištění postojů mladých ke komunikaci všeobecně a k poznání některých návyků v rámci využívání Internetu. Nejdůležitější částí je lingvistický rozbor, který je doložen konkrétními ukázkami získanými dotazníkovým šetřením a sběrem rozhovorů (SMS, ICQ, Facebook). Reprezentativní vzorek tvořili žáci a studenti všech stupňů vzdělávání, kteří pocházejí z bývalého Východočeského kraje.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the language of young people used in electronic communication. Introductory part deals with the particular means of telecommunication in the way of their invention, history and language specification. Analysis of the questionnaire was used for the investigation of the attitude of young people toward the communication itself and for the understanding of some habits in the field of Internet usage. The most important part is the linguistic analysis, which is supported by the concrete examples that were quoted from the questionnaires and electronic conversations (SMS, ICQ, Facebook). Respondents were pupils and students of all grades of studying from the former East-bohemian region.
Klíčová slova
Internet, elektronická komunikace, SMS, ICQ, Facebook, jazyková analýza, stylistické, morfologické a syntaktické prostředky, specifické prvky lexikální, fonologické a grafické
Klíčová slova v angličtině
Internet, electronic communication, SMS, ICQ, Facebook, language analysis, stylistic, morphologic and syntactic features, specific features of lexicology, phonology and graphics
Rozsah průvodní práce
73 s., 16 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na jazyk mládeže užívaný v elektronické komunikaci. Úvodní část se soustřeďuje na jednotlivé prostředky telekomunikace ve smyslu jejich vzniku, historie a jazykových specifik. Rozbor dotazníku sloužil ke zjištění postojů mladých ke komunikaci všeobecně a k poznání některých návyků v rámci využívání Internetu. Nejdůležitější částí je lingvistický rozbor, který je doložen konkrétními ukázkami získanými dotazníkovým šetřením a sběrem rozhovorů (SMS, ICQ, Facebook). Reprezentativní vzorek tvořili žáci a studenti všech stupňů vzdělávání, kteří pocházejí z bývalého Východočeského kraje.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the language of young people used in electronic communication. Introductory part deals with the particular means of telecommunication in the way of their invention, history and language specification. Analysis of the questionnaire was used for the investigation of the attitude of young people toward the communication itself and for the understanding of some habits in the field of Internet usage. The most important part is the linguistic analysis, which is supported by the concrete examples that were quoted from the questionnaires and electronic conversations (SMS, ICQ, Facebook). Respondents were pupils and students of all grades of studying from the former East-bohemian region.
Klíčová slova
Internet, elektronická komunikace, SMS, ICQ, Facebook, jazyková analýza, stylistické, morfologické a syntaktické prostředky, specifické prvky lexikální, fonologické a grafické
Klíčová slova v angličtině
Internet, electronic communication, SMS, ICQ, Facebook, language analysis, stylistic, morphologic and syntactic features, specific features of lexicology, phonology and graphics
Zásady pro vypracování
1) prostudování odborné literatury
2) sběr textových materiálů k analýze
3) vypracování diplomové práce
osnova:
a) úvod
b) prostředky jazykové elektronické komunikace - historie, vývoj, současný stav
c) praktická část - analýza textového materiálu, analýza dotazníku (vzorek respondentů = žáci 2. a 3. stupně a studenti vysokých škol východočeského kraje)
d) závěr
Zásady pro vypracování
1) prostudování odborné literatury
2) sběr textových materiálů k analýze
3) vypracování diplomové práce
osnova:
a) úvod
b) prostředky jazykové elektronické komunikace - historie, vývoj, současný stav
c) praktická část - analýza textového materiálu, analýza dotazníku (vzorek respondentů = žáci 2. a 3. stupně a studenti vysokých škol východočeského kraje)
d) závěr
Seznam doporučené literatury
Čmejrková, S. - Čeština v síti (Naše řeč, 1997).
Rybka, M., Malý, O. - Jak komunikovat elektronicky.
Zounek, J., Kříž, R. - Internet pro padagogy.
Seznam doporučené literatury
Čmejrková, S. - Čeština v síti (Naše řeč, 1997).
Rybka, M., Malý, O. - Jak komunikovat elektronicky.
Zounek, J., Kříž, R. - Internet pro padagogy.