Práce rozebírá korespondenci Lessinga a Mendelssohna, jejíž hlavní náplní je diskuse o teorii dramatu, konkrétně o afektech, jež má správná tragédie vyvolávat. Hlavní rozdíl mezi oběma diskutujícími spočívá v tom, že zatímco Lessing považoval za hlavní afekt tragédie soucit s trpícím hrdinou, podle Mendelssohna jím mohl být také obdiv k tomuto hrdinovi. Od tohoto rozdílu se odvíjí další diskuse. V práci je dále věnována pozornost překladu aristotelských pojmů "eleos" a "phobos" v době osvícenství a dnes. Exkurs konečně porovnává myšlenky vyjádřené v korespondenci s Lessingovou truchlohrou "Emilia Galotti".
Anotace v angličtině
The thesis deals with the correspondence of Lessing and Mendelssohn and includes the discussion about the theory of drama, especially about the passions, that every tragedy should invoke. The main difference between both men lies in Lessing’s understanding of the sympathy for suffering hero as the main passion whereas according Mendelssohn it should be also the admiration towards the hero. Further discussion is based on this difference. This Bachelor thesis pays close attention to the translation of Aristotle’s conceptions "eleos" and "phobos" in the Enlightenment and nowadays. Finally, the excursus compares the ideas expressed in the correspondence with Lessing’s tragedy "Emilia Galotti".
Klíčová slova
Dramentheorie der Aufklärung, Lessing, Mendelssohn, Mitleid, Bewunderung, Furcht, Emilia Galotti
Klíčová slova v angličtině
theory of drama of the Enlightenment, Lessing, Mendelssohn, sympathy, admiration, fear, Emilia Galotti
Rozsah průvodní práce
46
Jazyk
NE
Anotace
Práce rozebírá korespondenci Lessinga a Mendelssohna, jejíž hlavní náplní je diskuse o teorii dramatu, konkrétně o afektech, jež má správná tragédie vyvolávat. Hlavní rozdíl mezi oběma diskutujícími spočívá v tom, že zatímco Lessing považoval za hlavní afekt tragédie soucit s trpícím hrdinou, podle Mendelssohna jím mohl být také obdiv k tomuto hrdinovi. Od tohoto rozdílu se odvíjí další diskuse. V práci je dále věnována pozornost překladu aristotelských pojmů "eleos" a "phobos" v době osvícenství a dnes. Exkurs konečně porovnává myšlenky vyjádřené v korespondenci s Lessingovou truchlohrou "Emilia Galotti".
Anotace v angličtině
The thesis deals with the correspondence of Lessing and Mendelssohn and includes the discussion about the theory of drama, especially about the passions, that every tragedy should invoke. The main difference between both men lies in Lessing’s understanding of the sympathy for suffering hero as the main passion whereas according Mendelssohn it should be also the admiration towards the hero. Further discussion is based on this difference. This Bachelor thesis pays close attention to the translation of Aristotle’s conceptions "eleos" and "phobos" in the Enlightenment and nowadays. Finally, the excursus compares the ideas expressed in the correspondence with Lessing’s tragedy "Emilia Galotti".
Klíčová slova
Dramentheorie der Aufklärung, Lessing, Mendelssohn, Mitleid, Bewunderung, Furcht, Emilia Galotti
Klíčová slova v angličtině
theory of drama of the Enlightenment, Lessing, Mendelssohn, sympathy, admiration, fear, Emilia Galotti
Zásady pro vypracování
Studium korespondence Lessinga - Mendelssohna a vystižení zásadních postojů obou autorů. Exkurs: Lessing: Die Juden.
Zásady pro vypracování
Studium korespondence Lessinga - Mendelssohna a vystižení zásadních postojů obou autorů. Exkurs: Lessing: Die Juden.
Seznam doporučené literatury
Bartels, A.: Lessing und Die Juden. Dresden und Leipzig 1918.
Lessing, G. E.: Hamburgische Dramaturgie
Lessing, G. E.: Gesamelte Werke (Band 9). Berlin 1957.
Alt, Peter - André: Aufklärung. Stuttgart 1996.
Topolská, L: Zur Toleranzidee in Lessings Drama "Die Juden".
Seznam doporučené literatury
Bartels, A.: Lessing und Die Juden. Dresden und Leipzig 1918.
Lessing, G. E.: Hamburgische Dramaturgie
Lessing, G. E.: Gesamelte Werke (Band 9). Berlin 1957.
Alt, Peter - André: Aufklärung. Stuttgart 1996.
Topolská, L: Zur Toleranzidee in Lessings Drama "Die Juden".