Tato práce je zaměřena na hodnocení ilustrací a obrazové složky učebnic anglického jazyka na základním stupni vzdělávání z pohledu zastoupení genderových stereotypů a genderové rozličnosti. Podstatou je zjištění, jestli byly učiněny nějaké kroky a opatření směrem k zajištění genderové rovnosti mužské a ženské populace v učebnicích anglického jazyka, protože ilustrace a vizuální složky hrají velkou roli ve vytváření genderově citlivých hodnot žáků a pomáhají jim utvářet postoj k sociálním rolím. Následně je vypracován dotazník jakou součást práce za účelem zjistit, jestli žáci a dospělí lidé mají podvědomí o termínu gender a jestli se zajímají o otázku genderu a genderové rovnosti.
Anotace v angličtině
This work is focused on evaluating pictures and visual components of textbooks designed for teaching English language in primary level of education. The research deals with gender, gender stereotypes and gender varieties. The main interest of the research is to find out whether there have been taken any steps and measures towards safeguarding of gender equality of male and female population in ELT textbooks because illustrations and visual components play a big role in shaping young learners' gender responsive values and help them form attitudes towards social roles. A questionnaire was designed, as a part of this work, in order to find out whether young learners and adults are aware of the term gender and if they take an interest in the question of gender and gender equality.
Klíčová slova
sociální role, gender, gender ve školním prostředí, genderové stereotypy, variabilita, rovnost a segregace, gender v učebnicích, obrazová složka, schvalovací doložka, grafické prvky, unisex, genderově transformativní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
social roles, gender, gender in shool environment, gender stereotypes, variability, equality and segregation, gender in textbooks, gender in primary schools, visual components, an approval clause, graphic elements, unisex, ELT textbooks, Gender Transformatiove Education (GTE)
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce je zaměřena na hodnocení ilustrací a obrazové složky učebnic anglického jazyka na základním stupni vzdělávání z pohledu zastoupení genderových stereotypů a genderové rozličnosti. Podstatou je zjištění, jestli byly učiněny nějaké kroky a opatření směrem k zajištění genderové rovnosti mužské a ženské populace v učebnicích anglického jazyka, protože ilustrace a vizuální složky hrají velkou roli ve vytváření genderově citlivých hodnot žáků a pomáhají jim utvářet postoj k sociálním rolím. Následně je vypracován dotazník jakou součást práce za účelem zjistit, jestli žáci a dospělí lidé mají podvědomí o termínu gender a jestli se zajímají o otázku genderu a genderové rovnosti.
Anotace v angličtině
This work is focused on evaluating pictures and visual components of textbooks designed for teaching English language in primary level of education. The research deals with gender, gender stereotypes and gender varieties. The main interest of the research is to find out whether there have been taken any steps and measures towards safeguarding of gender equality of male and female population in ELT textbooks because illustrations and visual components play a big role in shaping young learners' gender responsive values and help them form attitudes towards social roles. A questionnaire was designed, as a part of this work, in order to find out whether young learners and adults are aware of the term gender and if they take an interest in the question of gender and gender equality.
Klíčová slova
sociální role, gender, gender ve školním prostředí, genderové stereotypy, variabilita, rovnost a segregace, gender v učebnicích, obrazová složka, schvalovací doložka, grafické prvky, unisex, genderově transformativní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
social roles, gender, gender in shool environment, gender stereotypes, variability, equality and segregation, gender in textbooks, gender in primary schools, visual components, an approval clause, graphic elements, unisex, ELT textbooks, Gender Transformatiove Education (GTE)
Zásady pro vypracování
1. Rešerše odborné literatury
2. Stanovení výzkumné otázky
3. Vypracování teoretické části práce
4. Vypracování praktické části včetně realizace výzkumu
5. Vyhodnocení výzkumu
6. Závěr práce
Zásady pro vypracování
1. Rešerše odborné literatury
2. Stanovení výzkumné otázky
3. Vypracování teoretické části práce
4. Vypracování praktické části včetně realizace výzkumu
5. Vyhodnocení výzkumu
6. Závěr práce
Seznam doporučené literatury
Literatura
Bergvall, L, Victoria, 1999. Toward a comprehensive theory of language and gender. Cambridge: Cambridge University Press.
Bergvall, L. Victoria, Bing, M. Janet and Freed F. Alice, 1998. Rethinking Language and Gender Research: Theory and Practice. New York: Routledge. ISBN 0582265738
Jones, Lucy. 2017. Language and gender identities. New York: Routledge Handbooks. ISBN 978113877472
Gordon,Thomas, 2015. Škola bez poražených. Praha: Malvern. ISBN 9788075300065
Petty, Geof, 2013. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4
Sitná, Dagmar, 2013. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, s.r.o. ISBN 978802620404-6
Elektronický zdroj
[online]. Ishrad Akhter. Differences in Language Use by Male and Female Students in Tertiary Academia in Dhaka City. Department of English and Humanities December 2014. Dostupné z: https://core.ac.uk/download/pdf/61805474.pdf
Seznam doporučené literatury
Literatura
Bergvall, L, Victoria, 1999. Toward a comprehensive theory of language and gender. Cambridge: Cambridge University Press.
Bergvall, L. Victoria, Bing, M. Janet and Freed F. Alice, 1998. Rethinking Language and Gender Research: Theory and Practice. New York: Routledge. ISBN 0582265738
Jones, Lucy. 2017. Language and gender identities. New York: Routledge Handbooks. ISBN 978113877472
Gordon,Thomas, 2015. Škola bez poražených. Praha: Malvern. ISBN 9788075300065
Petty, Geof, 2013. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4
Sitná, Dagmar, 2013. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, s.r.o. ISBN 978802620404-6
Elektronický zdroj
[online]. Ishrad Akhter. Differences in Language Use by Male and Female Students in Tertiary Academia in Dhaka City. Department of English and Humanities December 2014. Dostupné z: https://core.ac.uk/download/pdf/61805474.pdf