Bakalářská práce s názvem "Příprava dětí v předškolním věku na zápis do 1. třídy v Olomouckém kraji" se skládá ze dvou částí. První, teoretická část se zabývá charakteristikou dítěte předškolního věku, vývojem dítěte předškolního věku, předškolním vzděláváním v České republice, cíli předškolního vzdělávání, rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a jeho vzdělávacím obsahem. Představuje nejčastější typy škol, zaobírá se vstupem dítěte do 1. třídy základní školy, školní zralostí a připraveností dítěte, zápisem do 1. třídy, odkladem školní docházky a sledovanými oblasti pro vstup do základní školy a popisuje školská poradenská zařízení. Empirická část se zabývá přípravou dětí v jednotlivých vzdělávacích oblastech, nejsilnějšími oblasti v přípravě dětí na základní školu, nejslabšími oblasti v přípravě dětí na základní školu, zjišťuje důvody odkladu školní docházky a jejich adekvátnost. Potřebná data byla získána výzkumnou metodou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum byl následně vyhodnocen pomocí otevřeného kódování a tématické analýzy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled " Preparation of pre-school children for enrolment in Grade 1 in the Olomouc Region" consists of two parts. The first, theoretical part deals with the characteristics of the preschool child, the development of the preschool child, preschool education in the Czech Republic, the goals of preschool education, the framework curriculum for preschool education and its educational content. It introduces the most common types of schools, discusses the child's entry into the first grade of primary school, the child's school maturity and readiness, enrolment in the first grade, deferment of schooling and the areas monitored for entry into primary school, and describes school counselling facilities. The empirical section examines children's preparation in each of the learning domains, the strongest domains in preparing children for primary school, the weakest domains in preparing children for primary school, and identifies reasons for deferral and their adequacy. The necessary data was collected by research method of semi-structured interview. The research was then evaluated using open coding and thematic analysis.
Klíčová slova
Dítě, předškolní věk, příprava, zápis, školní zralost, školní docházka, odklad školní docházky
Klíčová slova v angličtině
Child, preschool age, preparation, enrolment, school maturity, school attendance, school deferment
Rozsah průvodní práce
75 s. (111 461 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem "Příprava dětí v předškolním věku na zápis do 1. třídy v Olomouckém kraji" se skládá ze dvou částí. První, teoretická část se zabývá charakteristikou dítěte předškolního věku, vývojem dítěte předškolního věku, předškolním vzděláváním v České republice, cíli předškolního vzdělávání, rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a jeho vzdělávacím obsahem. Představuje nejčastější typy škol, zaobírá se vstupem dítěte do 1. třídy základní školy, školní zralostí a připraveností dítěte, zápisem do 1. třídy, odkladem školní docházky a sledovanými oblasti pro vstup do základní školy a popisuje školská poradenská zařízení. Empirická část se zabývá přípravou dětí v jednotlivých vzdělávacích oblastech, nejsilnějšími oblasti v přípravě dětí na základní školu, nejslabšími oblasti v přípravě dětí na základní školu, zjišťuje důvody odkladu školní docházky a jejich adekvátnost. Potřebná data byla získána výzkumnou metodou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum byl následně vyhodnocen pomocí otevřeného kódování a tématické analýzy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled " Preparation of pre-school children for enrolment in Grade 1 in the Olomouc Region" consists of two parts. The first, theoretical part deals with the characteristics of the preschool child, the development of the preschool child, preschool education in the Czech Republic, the goals of preschool education, the framework curriculum for preschool education and its educational content. It introduces the most common types of schools, discusses the child's entry into the first grade of primary school, the child's school maturity and readiness, enrolment in the first grade, deferment of schooling and the areas monitored for entry into primary school, and describes school counselling facilities. The empirical section examines children's preparation in each of the learning domains, the strongest domains in preparing children for primary school, the weakest domains in preparing children for primary school, and identifies reasons for deferral and their adequacy. The necessary data was collected by research method of semi-structured interview. The research was then evaluated using open coding and thematic analysis.
Klíčová slova
Dítě, předškolní věk, příprava, zápis, školní zralost, školní docházka, odklad školní docházky
Klíčová slova v angličtině
Child, preschool age, preparation, enrolment, school maturity, school attendance, school deferment
Zásady pro vypracování
Sběr odborné literatury Příprava teoretické části Příprava výzkumného nástroje Sběr dat Vyhodnocení dat Zpracování výzkumné části Literatura dle citační normy
Zásady pro vypracování
Sběr odborné literatury Příprava teoretické části Příprava výzkumného nástroje Sběr dat Vyhodnocení dat Zpracování výzkumné části Literatura dle citační normy
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-373-5.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021 [cit. 06.01.2023] Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56051/
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Druhé. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-373-5.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021 [cit. 06.01.2023] Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56051/
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Druhé. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1: Informovaný souhlas ke zpracování a zpřístupnění osobních údajů
Příloha č. 2: Informovaný souhlas pro výzkumné šetření