Cílem práce je analýza přístupů organizací k učení a vzdělávání zaměstnanců ve věkové kategorii 50+, identifikace příležitostí a bariér ve vzdělávání a rozvoji této věkové skupiny.
Výzkum byl proveden pomocí kvantitativního šetření formou dotazníku rozděleného mezi zaměstnance tří různých organizací.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že existují mírné variace v účasti na vzdělávacích aktivitách mezi jednotlivými věkovými skupinami. Přestože organizace přijímají různé přístupy ke vzdělávání, ve většině případů se neukázaly statisticky významné rozdíly v preferencích mezi mladšími a staršími zaměstnanci. Toto naznačuje, že přístupy k vzdělávání jsou celkově relativně univerzální a nejsou výrazně přizpůsobovány věku.
Zjištění naznačují, že organizace poskytují podobné možnosti vzdělávání pro všechny věkové kategorie, ale je zde prostor pro zlepšení v oblasti personalizace a cílení vzdělávacích programů. Například starší zaměstnanci mohou těžit z lépe přizpůsobených školení, které odrážejí jejich specifické potřeby a kariérní cíle.
Také se ukázalo, že starší zaměstnanci mají tendenci méně sdílet své znalosti, což může mít dopad na efektivitu přenosu znalostí v rámci organizace. To poukazuje na potřebu lepší podpory a motivace pro starší zaměstnance, aby se aktivněji zapojili do sdílení svých zkušeností a odborných znalostí.
Celkově zjištění ukazují na důležitost age managementu a potřebu rozvoje strategií, které podporují celoživotní učení a efektivní přenos znalostí mezi generacemi. Vzhledem k demografickým změnám a stárnutí pracovní síly je pro organizace nezbytné přizpůsobit své vzdělávací a rozvojové programy tak, aby odpovídaly potřebám a preferencím zaměstnanců různých věkových skupin.
Anotace v angličtině
The objective of the thesis is to analyze organizational approaches to learning and education for employees in the age category of 50+, identify opportunities and barriers in the education and development of this age group.
The research was conducted using a quantitative survey through a questionnaire distributed among employees of three different organizations.
The research results indicate that there are slight variations in participation in educational activities among different age groups. Although organizations adopt various approaches to education, in most cases, no statistically significant differences were found in preferences between younger and older employees. This suggests that educational approaches are overall relatively universal and are not significantly tailored by age.
The findings suggest that organizations provide similar educational opportunities for all age groups, but there is room for improvement in the area of personalization and targeting of educational programs. For example, older employees could benefit from more tailored training that reflects their specific needs and career goals.
It was also shown that older employees tend to share their knowledge less, which can impact the efficiency of knowledge transfer within the organization. This highlights the need for better support and motivation for older employees to actively participate in sharing their experiences and expertise.
Overall, the findings demonstrate the importance of age management and the need to develop strategies that support lifelong learning and effective knowledge transfer between generations. Given demographic changes and the aging workforce, it is essential for organizations to adapt their educational and development programs to meet the needs and preferences of employees of different age groups.
Klíčová slova
Age management, organizace, rozvoj zaměstnanců, věková diverzita, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Age diversity, age management, education, employee development, organization
Rozsah průvodní práce
86 s. (119 237 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je analýza přístupů organizací k učení a vzdělávání zaměstnanců ve věkové kategorii 50+, identifikace příležitostí a bariér ve vzdělávání a rozvoji této věkové skupiny.
Výzkum byl proveden pomocí kvantitativního šetření formou dotazníku rozděleného mezi zaměstnance tří různých organizací.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že existují mírné variace v účasti na vzdělávacích aktivitách mezi jednotlivými věkovými skupinami. Přestože organizace přijímají různé přístupy ke vzdělávání, ve většině případů se neukázaly statisticky významné rozdíly v preferencích mezi mladšími a staršími zaměstnanci. Toto naznačuje, že přístupy k vzdělávání jsou celkově relativně univerzální a nejsou výrazně přizpůsobovány věku.
Zjištění naznačují, že organizace poskytují podobné možnosti vzdělávání pro všechny věkové kategorie, ale je zde prostor pro zlepšení v oblasti personalizace a cílení vzdělávacích programů. Například starší zaměstnanci mohou těžit z lépe přizpůsobených školení, které odrážejí jejich specifické potřeby a kariérní cíle.
Také se ukázalo, že starší zaměstnanci mají tendenci méně sdílet své znalosti, což může mít dopad na efektivitu přenosu znalostí v rámci organizace. To poukazuje na potřebu lepší podpory a motivace pro starší zaměstnance, aby se aktivněji zapojili do sdílení svých zkušeností a odborných znalostí.
Celkově zjištění ukazují na důležitost age managementu a potřebu rozvoje strategií, které podporují celoživotní učení a efektivní přenos znalostí mezi generacemi. Vzhledem k demografickým změnám a stárnutí pracovní síly je pro organizace nezbytné přizpůsobit své vzdělávací a rozvojové programy tak, aby odpovídaly potřebám a preferencím zaměstnanců různých věkových skupin.
Anotace v angličtině
The objective of the thesis is to analyze organizational approaches to learning and education for employees in the age category of 50+, identify opportunities and barriers in the education and development of this age group.
The research was conducted using a quantitative survey through a questionnaire distributed among employees of three different organizations.
The research results indicate that there are slight variations in participation in educational activities among different age groups. Although organizations adopt various approaches to education, in most cases, no statistically significant differences were found in preferences between younger and older employees. This suggests that educational approaches are overall relatively universal and are not significantly tailored by age.
The findings suggest that organizations provide similar educational opportunities for all age groups, but there is room for improvement in the area of personalization and targeting of educational programs. For example, older employees could benefit from more tailored training that reflects their specific needs and career goals.
It was also shown that older employees tend to share their knowledge less, which can impact the efficiency of knowledge transfer within the organization. This highlights the need for better support and motivation for older employees to actively participate in sharing their experiences and expertise.
Overall, the findings demonstrate the importance of age management and the need to develop strategies that support lifelong learning and effective knowledge transfer between generations. Given demographic changes and the aging workforce, it is essential for organizations to adapt their educational and development programs to meet the needs and preferences of employees of different age groups.
Klíčová slova
Age management, organizace, rozvoj zaměstnanců, věková diverzita, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Age diversity, age management, education, employee development, organization
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je analyzovat učení a vzdělávání pracovníků v organizaci se zaměřením na diverzitu zaměstanců, zejména věkovou.
Konkretizace cíle a předmětu práce:
Cílem práce je pouzkázat na pracovní potenciál různých věkových kategorií, tedy od absolventů až po zaměstantce v důchodovém věku a zdůraznit nutnost dalšího vzdělávání, které by mělo být přizpůsobeno jednotlivým věkovým kategoriím. Současný pracovní trh je ovlivněn demografickými změnami a lidí pracujících v důchodovém věku bude v budoucnu přibývat, proto je důležité se tomuto tématu věnovat.
Výzkumná otázka:
Jak je koncipováno a realizováno vzdělávání zaměstanců různých věkových kategorií s ohledem na jejich věk? Přistupují organizace s dostatečnou péčí k průběžnému vzdělávání u všech věkových kategorií svých zaměstnanců?
Návrh postupu řešení:
Metoda kvantitativní realizovaná formou dotazníkového šetření. Respondenti budou osoby různých věkových kategorií pracujících v obchodních společnostech v ČR.
Harmonogram práce:
pracovní osnova - do 30.5. 023
teoretické ukotvení práce - do 31.8. 2023
tvorba výzkumného nástroje - do 30.9. 2023
sběr dat a jejich interpretace - do 31.12. 2023
propojení teoretické a empirické části práce - do 31.1. 2024
hotová práce k poslední konzultaci - do 15.2. 2024
odevzdání definitivní verze práce - do 30.3. 2024
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je analyzovat učení a vzdělávání pracovníků v organizaci se zaměřením na diverzitu zaměstanců, zejména věkovou.
Konkretizace cíle a předmětu práce:
Cílem práce je pouzkázat na pracovní potenciál různých věkových kategorií, tedy od absolventů až po zaměstantce v důchodovém věku a zdůraznit nutnost dalšího vzdělávání, které by mělo být přizpůsobeno jednotlivým věkovým kategoriím. Současný pracovní trh je ovlivněn demografickými změnami a lidí pracujících v důchodovém věku bude v budoucnu přibývat, proto je důležité se tomuto tématu věnovat.
Výzkumná otázka:
Jak je koncipováno a realizováno vzdělávání zaměstanců různých věkových kategorií s ohledem na jejich věk? Přistupují organizace s dostatečnou péčí k průběžnému vzdělávání u všech věkových kategorií svých zaměstnanců?
Návrh postupu řešení:
Metoda kvantitativní realizovaná formou dotazníkového šetření. Respondenti budou osoby různých věkových kategorií pracujících v obchodních společnostech v ČR.
Harmonogram práce:
pracovní osnova - do 30.5. 023
teoretické ukotvení práce - do 31.8. 2023
tvorba výzkumného nástroje - do 30.9. 2023
sběr dat a jejich interpretace - do 31.12. 2023
propojení teoretické a empirické části práce - do 31.1. 2024
hotová práce k poslední konzultaci - do 15.2. 2024
odevzdání definitivní verze práce - do 30.3. 2024
Seznam doporučené literatury
Horvathová, P., Bláha, J. & Čopíková, A. (2016). Řízení lidských zdrojů: nové trendy. Praha: Management Press.
Novotný, P., Bosničová, N., & Břenková, J. (2015). Age management: Jak rozumět stárnutí a jak na něj reagovat. Možnosti uplatnění Age Managementu v České republice. Plzeň: Grafia, s.r.o.
Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada.
Urbancová, H. (2017). AGE management v organizacích: praktické využití a přínosy. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Horvathová, P., Bláha, J. & Čopíková, A. (2016). Řízení lidských zdrojů: nové trendy. Praha: Management Press.
Novotný, P., Bosničová, N., & Břenková, J. (2015). Age management: Jak rozumět stárnutí a jak na něj reagovat. Možnosti uplatnění Age Managementu v České republice. Plzeň: Grafia, s.r.o.
Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada.
Urbancová, H. (2017). AGE management v organizacích: praktické využití a přínosy. Praha: Wolters Kluwer.