Informace o kvalifikační práci Lived experiences of students with ADHD, parents of students with ADHD, and teachers of students with ADHD with factors that support school inclusion and functioning of students with ADHD
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Lived experiences of students with ADHD, parents of students with ADHD, and teachers of students with ADHD with factors that support school inclusion and functioning of students with ADHD
Hlavní téma v angličtině
Lived experiences of students with ADHD, parents of students with ADHD, and teachers of students with ADHD with factors that support school inclusion and functioning of students with ADHD
Název dle studenta
Lived experiences of students with ADHD, parents of students with ADHD, and teachers of students with ADHD with factors that support school inclusion and functioning of students with ADHD
Název dle studenta v angličtině
Lived experiences of students with ADHD, parents of students with ADHD, and teachers of students with ADHD with factors that support school inclusion and functioning of students with ADHD
Dizertační práce se zabývá faktory podporujících školní inkluzi a začlenění žáků s poruchou pozornosti a hyperaktivitou (ADHD). Cílem této kvalitativní studie proto bylo prozkoumat faktory, které studenti s ADHD, rodiče dětí s ADHD a pedagogové vnímají jako podpůrné pro jejich školní fungování. Metodologie této práce využívá především tématickou analýzu, interpretativní fenomenologickouo analýzu, ale je také inspirována metodologií DIPEx.
Anotace v angličtině
This dissertation explores the factors that support the school learning and inclusion of students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Therefore, the purpose of this qualitative study was to explore the factors that students with ADHD, parents of children with ADHD, and teachers perceive as supportive of their school functioning. The methodology of this study primarily uses thematic analysis, and interpretive phenomenological analysis, but is also inspired by the DIPEx methodology.
Klíčová slova
ADHD, studenti, pomáhající faktory, speciální vzdělávací potřeby, inkluze
Klíčová slova v angličtině
ADHD, helping factors, special educational needs, students' school functioning, inclusion, secure attachment
Rozsah průvodní práce
166
Jazyk
CZ
Anotace
Dizertační práce se zabývá faktory podporujících školní inkluzi a začlenění žáků s poruchou pozornosti a hyperaktivitou (ADHD). Cílem této kvalitativní studie proto bylo prozkoumat faktory, které studenti s ADHD, rodiče dětí s ADHD a pedagogové vnímají jako podpůrné pro jejich školní fungování. Metodologie této práce využívá především tématickou analýzu, interpretativní fenomenologickouo analýzu, ale je také inspirována metodologií DIPEx.
Anotace v angličtině
This dissertation explores the factors that support the school learning and inclusion of students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Therefore, the purpose of this qualitative study was to explore the factors that students with ADHD, parents of children with ADHD, and teachers perceive as supportive of their school functioning. The methodology of this study primarily uses thematic analysis, and interpretive phenomenological analysis, but is also inspired by the DIPEx methodology.
Klíčová slova
ADHD, studenti, pomáhající faktory, speciální vzdělávací potřeby, inkluze
Klíčová slova v angličtině
ADHD, helping factors, special educational needs, students' school functioning, inclusion, secure attachment
Zásady pro vypracování
Dizertační práce využívá při zpracování rozhovorů s participanty metodu interpretativní fenomenologické analýzy (IPA) a metodu tématické analýzy. Výsledky tedy důsledně vyvstávají z dat a jsou zakotveny jak v datech, tak v teoretické a výzkumné literatuře. Je rovněž dodržen princip transparence. To znamená, že jsou dílčí výsledky analýz prezentovány jako součást empirických částí práce. Tematická analýza rozhovorů s žáky s ADHD odhalila následující faktory podporující školní fungování a inkluzi žáků s ADHD: styl výchovy respektující speciální potřeby žáků s ADHD, blízká přátelství žáků s ADHD s jejich vrstevníky, otevřenost a vřelost učitelů, praktické intervence učitelů a rodičů přizpůsobené silným stránkám žáků s ADHD a vlastní snaha žáků s ADHD zvládat projevy ADHD ve škole. Tematická analýza rozhovorů s rodiči žáků s ADHD naznačila následující faktory podporující školní inkluzi a fungování žáků s ADHD: adaptivní copingové strategie rodičů žáků s ADHD, znalost učitelů o projevech ADHD, využívání vzdělávacích metod respektujících determinanty ADHD, speciální školní pomůcky a vybavení a pomoc různých odborníků a psychoterapie. Tematická analýza rozhovorů s učiteli žáků s ADHD poukázala na tyto hlavní faktory podporující školní inkluzi a fungování žáků s ADHD: kvalita vztahu učitel - žák s ADHD, empatická a akceptující osobnost učitele, schopnost důležitých druhých (rodiče žáka s ADHD, učitelé, vrstevníci, další pomáhající odborníci) a žáků s ADHD rozpoznávat speciální vzdělávací potřeby žáků s ADHD a vzdělávací přístupy a metody respektující speciální vzdělávací potřeby žáků s ADHD. Praktické implikace vyplývající z výsledků této studie zahrnují tréninky důležitých druhých zaměřené na rozvoj znalostí o ADHD, tréninky zaměřené na rozvoj bezpečné vztahové vazby důležitých druhých a studentů s ADHD, trénink schopnosti důležitých druhých a studentů s ADHD rozpoznat speciální vzdělávací potřeby studentů s ADHD. Na základě těchto důsledků jsme navrhli workshop pro učitele a další pomáhající profesionály.
Zásady pro vypracování
Dizertační práce využívá při zpracování rozhovorů s participanty metodu interpretativní fenomenologické analýzy (IPA) a metodu tématické analýzy. Výsledky tedy důsledně vyvstávají z dat a jsou zakotveny jak v datech, tak v teoretické a výzkumné literatuře. Je rovněž dodržen princip transparence. To znamená, že jsou dílčí výsledky analýz prezentovány jako součást empirických částí práce. Tematická analýza rozhovorů s žáky s ADHD odhalila následující faktory podporující školní fungování a inkluzi žáků s ADHD: styl výchovy respektující speciální potřeby žáků s ADHD, blízká přátelství žáků s ADHD s jejich vrstevníky, otevřenost a vřelost učitelů, praktické intervence učitelů a rodičů přizpůsobené silným stránkám žáků s ADHD a vlastní snaha žáků s ADHD zvládat projevy ADHD ve škole. Tematická analýza rozhovorů s rodiči žáků s ADHD naznačila následující faktory podporující školní inkluzi a fungování žáků s ADHD: adaptivní copingové strategie rodičů žáků s ADHD, znalost učitelů o projevech ADHD, využívání vzdělávacích metod respektujících determinanty ADHD, speciální školní pomůcky a vybavení a pomoc různých odborníků a psychoterapie. Tematická analýza rozhovorů s učiteli žáků s ADHD poukázala na tyto hlavní faktory podporující školní inkluzi a fungování žáků s ADHD: kvalita vztahu učitel - žák s ADHD, empatická a akceptující osobnost učitele, schopnost důležitých druhých (rodiče žáka s ADHD, učitelé, vrstevníci, další pomáhající odborníci) a žáků s ADHD rozpoznávat speciální vzdělávací potřeby žáků s ADHD a vzdělávací přístupy a metody respektující speciální vzdělávací potřeby žáků s ADHD. Praktické implikace vyplývající z výsledků této studie zahrnují tréninky důležitých druhých zaměřené na rozvoj znalostí o ADHD, tréninky zaměřené na rozvoj bezpečné vztahové vazby důležitých druhých a studentů s ADHD, trénink schopnosti důležitých druhých a studentů s ADHD rozpoznat speciální vzdělávací potřeby studentů s ADHD. Na základě těchto důsledků jsme navrhli workshop pro učitele a další pomáhající profesionály.
Seznam doporučené literatury
Amiri, S., Shafiee-Kandjani, A. R., Noorazar, S. G., Rahmani Ivrigh, S., & Abdi, S. (2016). Knowledge and Attitude of Parents of Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder Towards the Illness. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 10(2). https://doi.org/10.17795/ijpbs-122
Anderson, D. L., Watt, S. E., & Shanley, D. C. (2017). Ambivalent attitudes about teaching children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Emotional and Behavioural Difficulties, 22(4), 332-349. https://doi.org/10.1080/13632752.2017.1298242
Barkley, R. A. (2015). History of ADHD. In Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment, 4th ed. (pp. 3-50). The Guilford Press.
Craig, F., Savino, R., Fanizza, I., Lucarelli, E., Russo, L., & Trabacca, A. (2020). A systematic review of coping strategies in parents of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Research in Developmental Disabilities, 98, Article 103571. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103571
Furman, L. (2005). What is attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD)? Journal of Child Neurology, 20(12), 994-1002. https://doi.org/10.1177/08830738050200121301
Gbessemehlan, A., Arsandaux, J., Orri, M., Montagni, I., Macalli, M., Tournier, M., . . . Galéra, C. (2020). Perceived stress partially accounts for the association between Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) symptoms and suicidal ideation among students. Psychiatry Research, 291, Article 113284. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113284
Greene, R. W., Beszterczey, S. K., Katzenstein, T., Park, K., & Goring, J. (2002). Are students with ADHD more stressful to teach? Patterns of teacher stress in an elementary school sample. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 10(2), 79-89. https://doi.org/10.1177/10634266020100020201
Greenway, C. W., & Edwards, A. R. Knowledge and attitudes towards attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD): a comparison of teachers and teaching assistants. Australian Journal of Learning Difficulties. https://doi.org/10.1080/19404158.2019.1709875
Hornby, G. (2015). Inclusive special education: development of a new theory for the education of children with special educational needs and disabilities. British Journal of Special Education, 42(3), 234-256. https://doi.org/10.1111/1467-8578.12101
Kooij, J. J. S., Bijlenga, D., Salerno, L., Jaeschke, R., Bitter, I., Balázs, J., . . . Asherson, P. (2019). Updated European Consensus Statement on diagnosis and treatment of adult ADHD. European Psychiatry, 56, 14-34. https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2018.11.001
Krtek, A., Malinakova, K., Rudnicka, R. K., Pesoutova, M., Zovincova, V., Meier, Z., . . . Trnka, R. (2022). Ambivalent bonds, positive and negative emotions, and expectations in teachers' perceptions of relationship with their students with ADHD. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 17(1), Article 2088456. https://doi.org/10.1080/17482631.2022.2088456
Krtkova, R., Krtek, A., Pesoutova, M., Meier, Z., Tavel, P., Malinakova, K., & Trnka, R. (2022). What influences do parents perceive as supportive of school well-being and the inclusion of children with ADHD?: A qualitative study. European Journal of Special Needs Education, 1-15. https://doi.org/10.1080/08856257.2022.2050972
Krtkova, R., Krtek, A., Pesoutova, M., Meier, Z., Tavel, P., & Trnka, R. (2023). School functioning and experience of the school environment by students with ADHD. European Journal of Special Needs Education, 38(5), 614-628. https://doi.org/10.1080/08856257.2022.2145687
O'Connor, C., & McNicholas, F. (2020). Lived Experiences of Diagnostic Shifts in Child and Adolescent Mental Health Contexts: a Qualitative Interview Study with Young People and Parents. Journal of Abnormal Child Psychology, 48(8), 979-993. https://doi.org/10.1007/s10802-020-00657-0
Seznam doporučené literatury
Amiri, S., Shafiee-Kandjani, A. R., Noorazar, S. G., Rahmani Ivrigh, S., & Abdi, S. (2016). Knowledge and Attitude of Parents of Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder Towards the Illness. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 10(2). https://doi.org/10.17795/ijpbs-122
Anderson, D. L., Watt, S. E., & Shanley, D. C. (2017). Ambivalent attitudes about teaching children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Emotional and Behavioural Difficulties, 22(4), 332-349. https://doi.org/10.1080/13632752.2017.1298242
Barkley, R. A. (2015). History of ADHD. In Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment, 4th ed. (pp. 3-50). The Guilford Press.
Craig, F., Savino, R., Fanizza, I., Lucarelli, E., Russo, L., & Trabacca, A. (2020). A systematic review of coping strategies in parents of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Research in Developmental Disabilities, 98, Article 103571. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103571
Furman, L. (2005). What is attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD)? Journal of Child Neurology, 20(12), 994-1002. https://doi.org/10.1177/08830738050200121301
Gbessemehlan, A., Arsandaux, J., Orri, M., Montagni, I., Macalli, M., Tournier, M., . . . Galéra, C. (2020). Perceived stress partially accounts for the association between Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) symptoms and suicidal ideation among students. Psychiatry Research, 291, Article 113284. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113284
Greene, R. W., Beszterczey, S. K., Katzenstein, T., Park, K., & Goring, J. (2002). Are students with ADHD more stressful to teach? Patterns of teacher stress in an elementary school sample. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 10(2), 79-89. https://doi.org/10.1177/10634266020100020201
Greenway, C. W., & Edwards, A. R. Knowledge and attitudes towards attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD): a comparison of teachers and teaching assistants. Australian Journal of Learning Difficulties. https://doi.org/10.1080/19404158.2019.1709875
Hornby, G. (2015). Inclusive special education: development of a new theory for the education of children with special educational needs and disabilities. British Journal of Special Education, 42(3), 234-256. https://doi.org/10.1111/1467-8578.12101
Kooij, J. J. S., Bijlenga, D., Salerno, L., Jaeschke, R., Bitter, I., Balázs, J., . . . Asherson, P. (2019). Updated European Consensus Statement on diagnosis and treatment of adult ADHD. European Psychiatry, 56, 14-34. https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2018.11.001
Krtek, A., Malinakova, K., Rudnicka, R. K., Pesoutova, M., Zovincova, V., Meier, Z., . . . Trnka, R. (2022). Ambivalent bonds, positive and negative emotions, and expectations in teachers' perceptions of relationship with their students with ADHD. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 17(1), Article 2088456. https://doi.org/10.1080/17482631.2022.2088456
Krtkova, R., Krtek, A., Pesoutova, M., Meier, Z., Tavel, P., Malinakova, K., & Trnka, R. (2022). What influences do parents perceive as supportive of school well-being and the inclusion of children with ADHD?: A qualitative study. European Journal of Special Needs Education, 1-15. https://doi.org/10.1080/08856257.2022.2050972
Krtkova, R., Krtek, A., Pesoutova, M., Meier, Z., Tavel, P., & Trnka, R. (2023). School functioning and experience of the school environment by students with ADHD. European Journal of Special Needs Education, 38(5), 614-628. https://doi.org/10.1080/08856257.2022.2145687
O'Connor, C., & McNicholas, F. (2020). Lived Experiences of Diagnostic Shifts in Child and Adolescent Mental Health Contexts: a Qualitative Interview Study with Young People and Parents. Journal of Abnormal Child Psychology, 48(8), 979-993. https://doi.org/10.1007/s10802-020-00657-0