Tato bakalářská práce se zabývá jazykovým aspektem genderově podmíněného jazyka a jeho vlivem na naše vnímání, rozhodování a myšlení. První část zkoumá pojem pohlaví/gender a jeho vznik. Dále pak konkrétněji gender v angličtině, typologii a užívání generického maskulina, přičemž je zdůrazněno sémantické užití mužských slov pro ženské pojmy. Druhá část se zabývá problémy spojenými se stereotypním užíváním genderově zabarveného jazyka a jeho dopady na širokou veřejnost. Práce vychází z výzkumu od Boroditsky (2003), který zkoumá, jak jazyk utváří myšlenky a vytváří asociace na základě pohlaví. Tato práce navíc zahrnuje výzkum Bema a Bemové z roku 1973, který zkoumal vliv jazyka v genderově zaujatých pracovních inzerátech. Autorka poskytuje dotazník - jednu část s genderově neutrálním jazykem a druhou s genderově podmíněným jazykem, aby posoudila vliv na myšlení respondentů. Porovnáním výsledků si tato práce klade za cíl rozšířit a potvrdit výsledky výzkumu z roku 1973 a poukázat na možnosti manipulace prostřednictvím genderově zaujatého jazyka a jeho účinky na různé věkové skupiny a sociální oblasti.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis explores the linguistic aspect of gender-biased language and its impact on perception and decision-making. It investigates the influence of gendered language on thoughts. The first part examines the concept of gender and its origin. Then more specifically gender in English, typology and the use of generic masculine, highlighting the semantic use of masculine words for feminine concepts. The second part addresses the problems associated with the stereotypical use of gender-biased language and its effects on the general public. It draws on research by Boroditsky (2003) which suggests that language shapes thoughts and creates associations based on gender. Additionally, the study incorporates research by Bem and Bem from 1973, exploring the influence of language in gender-biased job advertisements. The author creates a questionnaireone part with the gender-neutral language and the another one with the gender-biased languageto assess the impact on respondents' thinking. By comparing the results, the study aims to extend and confirm the findings of the 1973 research, highlighting the potential of manipulating through gender-biased language and its effects across different age groups and social fields.
Klíčová slova
gender/pohlaví, generické maskulinum, podmíněnost, sémantické pojmy a jejich asociace
Klíčová slova v angličtině
gender, generic masculine, bias, semantic concepts and their associations
Rozsah průvodní práce
47 s. (67 105 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá jazykovým aspektem genderově podmíněného jazyka a jeho vlivem na naše vnímání, rozhodování a myšlení. První část zkoumá pojem pohlaví/gender a jeho vznik. Dále pak konkrétněji gender v angličtině, typologii a užívání generického maskulina, přičemž je zdůrazněno sémantické užití mužských slov pro ženské pojmy. Druhá část se zabývá problémy spojenými se stereotypním užíváním genderově zabarveného jazyka a jeho dopady na širokou veřejnost. Práce vychází z výzkumu od Boroditsky (2003), který zkoumá, jak jazyk utváří myšlenky a vytváří asociace na základě pohlaví. Tato práce navíc zahrnuje výzkum Bema a Bemové z roku 1973, který zkoumal vliv jazyka v genderově zaujatých pracovních inzerátech. Autorka poskytuje dotazník - jednu část s genderově neutrálním jazykem a druhou s genderově podmíněným jazykem, aby posoudila vliv na myšlení respondentů. Porovnáním výsledků si tato práce klade za cíl rozšířit a potvrdit výsledky výzkumu z roku 1973 a poukázat na možnosti manipulace prostřednictvím genderově zaujatého jazyka a jeho účinky na různé věkové skupiny a sociální oblasti.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis explores the linguistic aspect of gender-biased language and its impact on perception and decision-making. It investigates the influence of gendered language on thoughts. The first part examines the concept of gender and its origin. Then more specifically gender in English, typology and the use of generic masculine, highlighting the semantic use of masculine words for feminine concepts. The second part addresses the problems associated with the stereotypical use of gender-biased language and its effects on the general public. It draws on research by Boroditsky (2003) which suggests that language shapes thoughts and creates associations based on gender. Additionally, the study incorporates research by Bem and Bem from 1973, exploring the influence of language in gender-biased job advertisements. The author creates a questionnaireone part with the gender-neutral language and the another one with the gender-biased languageto assess the impact on respondents' thinking. By comparing the results, the study aims to extend and confirm the findings of the 1973 research, highlighting the potential of manipulating through gender-biased language and its effects across different age groups and social fields.
Klíčová slova
gender/pohlaví, generické maskulinum, podmíněnost, sémantické pojmy a jejich asociace
Klíčová slova v angličtině
gender, generic masculine, bias, semantic concepts and their associations
Zásady pro vypracování
This bachelor's thesis explores the linguistic aspect of gender-biased language and its impact on perception and decision-making. It investigates the influence of gendered language on thought, drawing from the Sapir-Whorf hypothesis. The first part examines the typology of gender, the use and origin of generic masculine, highlighting the semantic use of masculine words for feminine concepts. The second part addresses the problems associated with the stereotypical use of gender-biased language and its effects on the general public. It draws on research by Boroditsky (2003), which suggests that language shapes thoughts and creates associations based on gender. Additionally, the study incorporates research by Bem and Bem from 1973, exploring the influence of language in gender-biased job advertisements. The author plans to create two questionnaires—one with gender-neutral language and one with gender-biased language—to assess the impact on respondents' thinking. By comparing the results, the study aims to extend and confirm the findings of the 1973 research, highlighting the manipulation potential of gender-biased language and its effects across different age groups and social fields.
Zásady pro vypracování
This bachelor's thesis explores the linguistic aspect of gender-biased language and its impact on perception and decision-making. It investigates the influence of gendered language on thought, drawing from the Sapir-Whorf hypothesis. The first part examines the typology of gender, the use and origin of generic masculine, highlighting the semantic use of masculine words for feminine concepts. The second part addresses the problems associated with the stereotypical use of gender-biased language and its effects on the general public. It draws on research by Boroditsky (2003), which suggests that language shapes thoughts and creates associations based on gender. Additionally, the study incorporates research by Bem and Bem from 1973, exploring the influence of language in gender-biased job advertisements. The author plans to create two questionnaires—one with gender-neutral language and one with gender-biased language—to assess the impact on respondents' thinking. By comparing the results, the study aims to extend and confirm the findings of the 1973 research, highlighting the manipulation potential of gender-biased language and its effects across different age groups and social fields.
Seznam doporučené literatury
Bem, Sandra L, and Daryl J. Bem. 1973. "Does Sex-Biased Job Advertising ‘Aid and Abet’ Sex Discrimination?1." Journal of Applied Social Psychology 3, no. 1: 6–18. doi:10.1111/J.1559-1816.1973.TB01290.X.
Boroditsky, Lera, Lauren A. Schmidt, and Webb Phillips. 2003. "Sex, syntax, and semantics." Language in mind: Advances in the study of language and thought 22: 61-79. https://escholarship.org/content/qt0jt9w8zf/qt0jt9w8zf.pdf.
Hellinger, Marlis and Hadumond Bussmann. 2001. Gender Across Languages, Volume 2. Amsterdam: John Benjamins Publishing.
Hellinger, Marlis and Hadumond Bussmann. 2015. Gender Across Languages, Volume 4. Amsterdam: John Benjamins Publishing.
Henley, Nancy M. 1993. "Psychology of Language and Gender." Women’s Studies Quarterly 21, no. 3/4: 227–239. http://www.jstor.org/stable/40022030.
Prewitt-Freilino, Jennifer L., T Andrew Caswell and Emmi K. Laakso. 2012. "The Gendering of Language: A Comparison of Gender Equality in Countries with Gendered, Natural Gender, and Genderless Languages." Sex Roles 66, no. 3/4: 268-281. https://www.researchgate.net/publication/257663669_The_Gendering_of_Language_A_Comparison_of_Gender_Equality_in_Countries_with_Gendered_Natural_Gender_and_Genderless_Languages.
Usherwood, Tim. 1992. "Sex Biased Language." BMJ: British Medical Journal 304, no. 6843: 1692–1692. http://www.jstor.org/stable/29716114.
Seznam doporučené literatury
Bem, Sandra L, and Daryl J. Bem. 1973. "Does Sex-Biased Job Advertising ‘Aid and Abet’ Sex Discrimination?1." Journal of Applied Social Psychology 3, no. 1: 6–18. doi:10.1111/J.1559-1816.1973.TB01290.X.
Boroditsky, Lera, Lauren A. Schmidt, and Webb Phillips. 2003. "Sex, syntax, and semantics." Language in mind: Advances in the study of language and thought 22: 61-79. https://escholarship.org/content/qt0jt9w8zf/qt0jt9w8zf.pdf.
Hellinger, Marlis and Hadumond Bussmann. 2001. Gender Across Languages, Volume 2. Amsterdam: John Benjamins Publishing.
Hellinger, Marlis and Hadumond Bussmann. 2015. Gender Across Languages, Volume 4. Amsterdam: John Benjamins Publishing.
Henley, Nancy M. 1993. "Psychology of Language and Gender." Women’s Studies Quarterly 21, no. 3/4: 227–239. http://www.jstor.org/stable/40022030.
Prewitt-Freilino, Jennifer L., T Andrew Caswell and Emmi K. Laakso. 2012. "The Gendering of Language: A Comparison of Gender Equality in Countries with Gendered, Natural Gender, and Genderless Languages." Sex Roles 66, no. 3/4: 268-281. https://www.researchgate.net/publication/257663669_The_Gendering_of_Language_A_Comparison_of_Gender_Equality_in_Countries_with_Gendered_Natural_Gender_and_Genderless_Languages.
Usherwood, Tim. 1992. "Sex Biased Language." BMJ: British Medical Journal 304, no. 6843: 1692–1692. http://www.jstor.org/stable/29716114.
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
l. Diplomant/ka podrobně představil/a téma své práce:
Gender Bias and Its influence
2. Posudek vedoucího práce a oponenta: přiložen
3. Diskuse – diplomant/ka reagoval/a na dotazy a připomínky z přiložených posudků.
Otázky:
1) Can you explain the differences and similarities between the original questionnaire and your questionnaire and their results? Include the number of respondents, types of questions, etc. Did the original respondents from the 1970s also use gender neutral pronouns such as they? If so, how frequently?
2) Did you consider the correlation between the preferred gender (by respondents) and real-life situation? For example, how many female soldiers are there in the UK army? And vice versa, what about the percentage of male nurses? Could this play a role? Is it at all relevant?
3. In the first section, the questionnaire asked for the name of (e.g.,) a singer and the second part of the questionnaire asked specifically for a female or male singer. Was it somehow specified that the respondents can or cannot use the same name? Such instructions could have a significant impact on the respondents’ choices.