Výzkumná bakalářská práce se zabývá etickým kodexem České televize pro činnost novinářů České televize pro používání sociálních sítí. První část poskytuje teoretický podklad pro lepší orientaci ve zkoumané oblasti. Věnuje se terminologii, za pomocí odborné literatury definuje sociální sítě, veřejnoprávní média a novinářskou etiku. Výzkum je postavený na konkrétním vzorku editorů sociálních sítí v redakci zpravodajství České televize Brno. Studie obsahuje čtyři rozhovory s editory sociálních sítí ze zmiňované redakce. Výzkum přináší pohled na práci zkoumaných pracovníků, užší přiblížení této profese a její vymezení. Dále zkoumá tvorbu obsahu a samotný obsah zveřejněný na sociálních sítích regionální veřejnoprávní televize. Práce se v analytické části v úzce zaměřuje na poznatky o limitech Desatera pro práci novinářů České televize na sociálních sítích. Výsledky analýzy ukazují, že vliv dílčího etického kodexu pro používání sociálních sítí, na editory sociálních sítí České televize Brno, je individuální. Vnímání informantů je různorodé a jejich výpovědi se liší. Závěr práce obsahuje shrnutí dané problematiky.
Anotace v angličtině
The research bachelor thesis deals with the Code of Ethics of the Czech Television for the activities of journalists of the Czech Television for the use of social media. The first part provides a theoretical basis for a better orientation in the researched area. It focuses on terminology, defines social media, public media and journalistic ethics with the help of professional literature. The research is based on a specific sample of social network editors in the newsroom of Czech Television Brno. The study includes four interviews with social media editors from the mentioned newsroom. The research provides an insight into the work of the examined employees, a closer approach to the profession and its definition. It also examines content creation and the content itself published on the social media of the regional public television. In the analytical part, the thesis focuses more narrowly on the findings of the limits of the Ten Commandments for the work of journalists of the Czech Television on social media. The results of the analysis show that the influence of the partial code of ethics for the use of social media, on the social media editors of the Czech Television Brno, is individual. The perceptions of informants are diverse and their statements vary. The thesis concludes with a summary of the issue.
Klíčová slova
Česká televize, etický kodex, sociální sítě, editor sociálních sítí
Klíčová slova v angličtině
Czech Television, code of ethics, social media, social media editor
Rozsah průvodní práce
62 s. (116 296 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Výzkumná bakalářská práce se zabývá etickým kodexem České televize pro činnost novinářů České televize pro používání sociálních sítí. První část poskytuje teoretický podklad pro lepší orientaci ve zkoumané oblasti. Věnuje se terminologii, za pomocí odborné literatury definuje sociální sítě, veřejnoprávní média a novinářskou etiku. Výzkum je postavený na konkrétním vzorku editorů sociálních sítí v redakci zpravodajství České televize Brno. Studie obsahuje čtyři rozhovory s editory sociálních sítí ze zmiňované redakce. Výzkum přináší pohled na práci zkoumaných pracovníků, užší přiblížení této profese a její vymezení. Dále zkoumá tvorbu obsahu a samotný obsah zveřejněný na sociálních sítích regionální veřejnoprávní televize. Práce se v analytické části v úzce zaměřuje na poznatky o limitech Desatera pro práci novinářů České televize na sociálních sítích. Výsledky analýzy ukazují, že vliv dílčího etického kodexu pro používání sociálních sítí, na editory sociálních sítí České televize Brno, je individuální. Vnímání informantů je různorodé a jejich výpovědi se liší. Závěr práce obsahuje shrnutí dané problematiky.
Anotace v angličtině
The research bachelor thesis deals with the Code of Ethics of the Czech Television for the activities of journalists of the Czech Television for the use of social media. The first part provides a theoretical basis for a better orientation in the researched area. It focuses on terminology, defines social media, public media and journalistic ethics with the help of professional literature. The research is based on a specific sample of social network editors in the newsroom of Czech Television Brno. The study includes four interviews with social media editors from the mentioned newsroom. The research provides an insight into the work of the examined employees, a closer approach to the profession and its definition. It also examines content creation and the content itself published on the social media of the regional public television. In the analytical part, the thesis focuses more narrowly on the findings of the limits of the Ten Commandments for the work of journalists of the Czech Television on social media. The results of the analysis show that the influence of the partial code of ethics for the use of social media, on the social media editors of the Czech Television Brno, is individual. The perceptions of informants are diverse and their statements vary. The thesis concludes with a summary of the issue.
Klíčová slova
Česká televize, etický kodex, sociální sítě, editor sociálních sítí
Klíčová slova v angličtině
Czech Television, code of ethics, social media, social media editor
Zásady pro vypracování
Téma práce:
Česká televize se řídí etickým kodexem. V jeho rámci jsou zahrnuta i dílčí pravidla pro využívání sociálních sítí pracovníky ČT. Práce bude zkoumat, zda se tzv. Desatero pro práci novinářů ČT na sociálních sítích promítá do práce brněnské redakce. Konkrétně na sociálních sítích Twitter a Facebook.
Cíl práce:
Cílem práce je analyzovat, jakým způsobem ovlivňuje pracovníky brněnské redakce ČT etický kodex zaměřený na používání sociálních sítí. Práce se zaměří na vybrané členy brněnské redakce ČT a obsah jimi zveřejněný na sociálních sítích. Desatero pro práci novinářů ČT na sociálních sítích pracuje v souladu projevu v zájmu nestrannosti a důvěry ve vysílání televize veřejné služby. Upravuje tak chování pracovníků ČT, aby nebyli v rozporu s veřejnoprávním médiem, pod kterým vystupují a nepoškodili jej.
Metodika práce:
Hlavní výzkumná otázka: Jak ovlivňuje etický kodex činnost pracovníků České televize Brno při práci na platformách Twitter a Facebook?
Součástí práce budou také témata jako:
- Jakou roli hraje v brněnské redakci druh pracovně-právního vztahu v působnosti etického kodexu na (spolu)pracovníky redakce?
- Jsou v brněnské redakci nastaveny kontrolní a opravné mechanismy porušení etiky práce se sociálními sítěmi?
- Jakou roli hrají sociální sítě v naplňování poslání a služeb televize veřejné služby v rámci brněnské redakce?
Práce bude zpracována kvalitativní metodou. A to zejména k poukázaání na konkrétní jev, který je cílem této práce prozkoumat. Cílem práce rozhodně není vztáhnout výsledky práce na celou populaci veřejnoprávních, ani ostatních novinářů. Vybraný bude vzorek respondentů z brněnské redakce ČT z oddělení zpravodajství, i pod něj spadajícím odvětvím sociálních sítí. Data budou sesbírána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s vybranými pracovníky brněnské redakce.
Rozhovory by měly zjistit, zda-li pracovníci vybrané redakce, při fungování na sociálních sítích dbají na pravidla etického kodexu. Popřípadě zjistit, kde je podle pracovníků kodex problematický, či kde a jestli se setkávají s jeho hranicemi.
Osnova práce:
Vnímaný vliv etického kodexu na činnosti pracovníků České televize Brno při práci na sociálních sítích
- V úvodní části bude představená problematicka, téma, rešerše, i teoretické koncepty vztahující se k analýze tématu
- Rešerše: představení respondentů, uvedení do děje problematiky
- Aplikace teoretických aspektů na zvolené téma
- Sběr dat prostřednictvím rozhovorů
- Analýza rozhovorů
- Z analýzy vyvodím závěry
Zásady pro vypracování
Téma práce:
Česká televize se řídí etickým kodexem. V jeho rámci jsou zahrnuta i dílčí pravidla pro využívání sociálních sítí pracovníky ČT. Práce bude zkoumat, zda se tzv. Desatero pro práci novinářů ČT na sociálních sítích promítá do práce brněnské redakce. Konkrétně na sociálních sítích Twitter a Facebook.
Cíl práce:
Cílem práce je analyzovat, jakým způsobem ovlivňuje pracovníky brněnské redakce ČT etický kodex zaměřený na používání sociálních sítí. Práce se zaměří na vybrané členy brněnské redakce ČT a obsah jimi zveřejněný na sociálních sítích. Desatero pro práci novinářů ČT na sociálních sítích pracuje v souladu projevu v zájmu nestrannosti a důvěry ve vysílání televize veřejné služby. Upravuje tak chování pracovníků ČT, aby nebyli v rozporu s veřejnoprávním médiem, pod kterým vystupují a nepoškodili jej.
Metodika práce:
Hlavní výzkumná otázka: Jak ovlivňuje etický kodex činnost pracovníků České televize Brno při práci na platformách Twitter a Facebook?
Součástí práce budou také témata jako:
- Jakou roli hraje v brněnské redakci druh pracovně-právního vztahu v působnosti etického kodexu na (spolu)pracovníky redakce?
- Jsou v brněnské redakci nastaveny kontrolní a opravné mechanismy porušení etiky práce se sociálními sítěmi?
- Jakou roli hrají sociální sítě v naplňování poslání a služeb televize veřejné služby v rámci brněnské redakce?
Práce bude zpracována kvalitativní metodou. A to zejména k poukázaání na konkrétní jev, který je cílem této práce prozkoumat. Cílem práce rozhodně není vztáhnout výsledky práce na celou populaci veřejnoprávních, ani ostatních novinářů. Vybraný bude vzorek respondentů z brněnské redakce ČT z oddělení zpravodajství, i pod něj spadajícím odvětvím sociálních sítí. Data budou sesbírána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s vybranými pracovníky brněnské redakce.
Rozhovory by měly zjistit, zda-li pracovníci vybrané redakce, při fungování na sociálních sítích dbají na pravidla etického kodexu. Popřípadě zjistit, kde je podle pracovníků kodex problematický, či kde a jestli se setkávají s jeho hranicemi.
Osnova práce:
Vnímaný vliv etického kodexu na činnosti pracovníků České televize Brno při práci na sociálních sítích
- V úvodní části bude představená problematicka, téma, rešerše, i teoretické koncepty vztahující se k analýze tématu
- Rešerše: představení respondentů, uvedení do děje problematiky
- Aplikace teoretických aspektů na zvolené téma
- Sběr dat prostřednictvím rozhovorů
- Analýza rozhovorů
- Z analýzy vyvodím závěry
Seznam doporučené literatury
a)
SEDLÁKOVÁ, Renata. Výzkum médií, kapitola 2: Jak zkoumat sociální realitu. (Grada Publishing 2014)
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. (Portál 2012)
- obě práce jsou vhodné pro zvolenou metodiku
b)
GULYAS, Agnes (2016). Hybridity and Social Media Adoption by Journalists. Digital Journalism. 10.1080/21670811.2016.1232170
- analýza, která zkoumá sociální sítě novinářů ve vybraných zemích a jejich podobnost
HEDMAN, U., & DJERF-PIERRE, M. (2017). Journalists' uses Twitter. In The Routledge companion to gigital journalism studies (pp. 417-426). Routledge.
- kapitola zkoumá v jaké míře a proč novináři používají Twitter na svých osobních profilech, i jak ovlivňuje jejich profesi.
VOLEK, Jaromír. (2011). Otevřená Česká televize a její nepřátelé tváří v tvář sociotechnologickým změnám. 10.13140/RG.2.1.4763.9125.
c)
DIREITO-REBOLLAL, S., NEGREIRA-REY, M. C., & RODRÍGUEZ-VÁZQUEZ, A. I. (2020). Social Media Guidelines for Journalists in Europen Public Service Media. In Journalistic Metamorphosis (pp. 129-141). Springer, Cham.
- výzkum, který se zabývá srovnáním omezení
veřejnoprávních médií v Evropě pro používání osobních profilů na soc. sítích pro jejich novináře
HEDMAN, U., & DJERF-PIERRE, M. (2017). Journalists' uses Twitter. In The Routledge companion to gigital journalism studies (pp. 417-426). Routledge.
- kapitola zkoumá v jaké míře a proč novináři používají Twitter na svých osobních profilech, i jak ovlivňuje jejich profesi
Seznam doporučené literatury
a)
SEDLÁKOVÁ, Renata. Výzkum médií, kapitola 2: Jak zkoumat sociální realitu. (Grada Publishing 2014)
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. (Portál 2012)
- obě práce jsou vhodné pro zvolenou metodiku
b)
GULYAS, Agnes (2016). Hybridity and Social Media Adoption by Journalists. Digital Journalism. 10.1080/21670811.2016.1232170
- analýza, která zkoumá sociální sítě novinářů ve vybraných zemích a jejich podobnost
HEDMAN, U., & DJERF-PIERRE, M. (2017). Journalists' uses Twitter. In The Routledge companion to gigital journalism studies (pp. 417-426). Routledge.
- kapitola zkoumá v jaké míře a proč novináři používají Twitter na svých osobních profilech, i jak ovlivňuje jejich profesi.
VOLEK, Jaromír. (2011). Otevřená Česká televize a její nepřátelé tváří v tvář sociotechnologickým změnám. 10.13140/RG.2.1.4763.9125.
c)
DIREITO-REBOLLAL, S., NEGREIRA-REY, M. C., & RODRÍGUEZ-VÁZQUEZ, A. I. (2020). Social Media Guidelines for Journalists in Europen Public Service Media. In Journalistic Metamorphosis (pp. 129-141). Springer, Cham.
- výzkum, který se zabývá srovnáním omezení
veřejnoprávních médií v Evropě pro používání osobních profilů na soc. sítích pro jejich novináře
HEDMAN, U., & DJERF-PIERRE, M. (2017). Journalists' uses Twitter. In The Routledge companion to gigital journalism studies (pp. 417-426). Routledge.
- kapitola zkoumá v jaké míře a proč novináři používají Twitter na svých osobních profilech, i jak ovlivňuje jejich profesi
Přílohy volně vložené
1 příloha: interview guide - otázky pro rozhovor
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila svou práci a uspokojivě reagovala na dotazy z posudků a od komise.