Informace o kvalifikační práci Úroveň sebehodnocení pedagogicko-didaktických kompetencí všeobecných sester v souvislosti s účastí nebo neúčastí v certifikovaném kurzu pro mentory
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Přílohy volně vložené
Hlavní téma
Úroveň sebehodnocení pedagogicko-didaktických kompetencí všeobecných sester v souvislosti s účastí nebo neúčastí v certifikovaném kurzu pro mentory
Hlavní téma v angličtině
The level of self-assessment of pedagogical-didactic competencies of general nurses in relation to participation or non-participation in a certified course for mentors
Název dle studenta
Úroveň sebehodnocení pedagogicko-didaktických kompetencí všeobecných sester v souvislosti s účastí nebo neúčastí v certifikovaném kurzu pro mentory
Název dle studenta v angličtině
The level of self-assessment of pedagogical-didactic competencies of general nurses in relation to participation or non-participation in a certified course for mentors
Diplomová práce s výzkumným zaměřením a uplatněným observačním analytickým průřezovým designem předkládá informace o úrovni sebehodnocení v oblasti pedagogicko-didaktických kompetencí u konkrétního souboru všeobecných sester s absolvovaným kurzem (Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence) versus školitelek bez absolvovaného kurzu. Do souboru bylo zařazeno 69 všeobecných sester s absolvovaným mentorským kurzem a 78 všeobecných sester bez absolvovaného kurzu. Využitou výzkumnou metodou bylo dotazovaní se a jako nástroj ke sběru dat byl použit polostrukturovaný dotazník vlastní konstrukce. Rozdělen byl do pěti oblastí: demografické údaje a vzdělání, výukové cíle, příprava na výuku, hodnocení studentů a hodnocení pedagogicko-didaktických kompetencí. K ověření aplikovatelnosti nástroje byl využit soubor šesti osob, které odpovídaly zařazujícím a vylučujícím kritériím zkoumaného souboru. Dotazník byl na základě jejich zpětné vazby upraven a poskytnut participantům. Sběr dat se uskutečnil v období od 5. 12. 2023 do 31. 1. 2024 prostřednictvím elektronické platformy Google Forms. Odpovědi participantů byly vloženy do programu Microsoft Excel (překódovány) a prostřednictvím softwarů IBM SPSS Statistic proběhlo zpracování výsledků. U deskriptivní statistiky byly stanoveny absolutní a relativní četnost, průměr, medián, směrodatná odchylka, minimum, maximum a šikmost. U induktivní statistiky byla nejprve před vytvořením průměrových škál ověřena reliabilita, a to pomocí Cronbachovy alfy, pro každou oblast zvlášť. Pro vyhodnocení hypotéz byl u normálního rozdělení dat použit parametrický dvouvýběrový t-test pro nezávislé soubory. V této souvislosti byl uplatněn Levenův F-test. U dat, kde nedošlo ke splnění předpokladu normálního rozdělení byl použit neparametrický Mann-Whitneyův test.
Anotace v angličtině
The thesis, with research focus and applied observational analytical cross-sectional design, presents information on the level of self-assessment in the area of pedagogical and didactic competencies in a specific set of general nurses with a completed course (Mentor of Clinical Practice in Nursing and Midwifery) versus nurse educators without a completed course. The sample included 69 general nurses with a completed mentor course and 78 general nurses without a completed course. The used research method was interviewing and as the data collection tool was used a semi-structured self-constructed questionnaire. It was divided into five domains: demographics and education, teaching goals, preparation for teaching, student evaluation and evaluation of teaching and learning competencies. To test the applicability of the instrument, a set of six individuals who met the inclusion and exclusion criteria of the study population were used. The questionnaire was modified based on their feedback and provided to the participants. The data collection was conducted between 5 December 2023 and 31 January 2024 through the electronic platform Google Forms. Participants responses were entered into Microsoft Excel (transcoded) and results were processed using IBM SPSS Statistical software.
For descriptive statistics, absolute and relative frequencies, mean, median, standard deviation, minimum, maximum and skewness were determined. For inductive statistics, reliability was first checked using Cronbach's alpha for each area separately, before creating the mean scales. To evaluate the hypotheses, the parametric Two-sample t-test for independent sets was used for normal distribution of data. Levene's F-test was applied in this context. For data where the assumption of normal distribution was not met, the non-parametric Mann-Whitney test was used.
General nurse, mentor, self-assessment, evaluation, mentor course, mentoring, pedagogical-didactic competences, teaching objectives, preparation for teaching, student evaluation, questionnaire
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s výzkumným zaměřením a uplatněným observačním analytickým průřezovým designem předkládá informace o úrovni sebehodnocení v oblasti pedagogicko-didaktických kompetencí u konkrétního souboru všeobecných sester s absolvovaným kurzem (Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence) versus školitelek bez absolvovaného kurzu. Do souboru bylo zařazeno 69 všeobecných sester s absolvovaným mentorským kurzem a 78 všeobecných sester bez absolvovaného kurzu. Využitou výzkumnou metodou bylo dotazovaní se a jako nástroj ke sběru dat byl použit polostrukturovaný dotazník vlastní konstrukce. Rozdělen byl do pěti oblastí: demografické údaje a vzdělání, výukové cíle, příprava na výuku, hodnocení studentů a hodnocení pedagogicko-didaktických kompetencí. K ověření aplikovatelnosti nástroje byl využit soubor šesti osob, které odpovídaly zařazujícím a vylučujícím kritériím zkoumaného souboru. Dotazník byl na základě jejich zpětné vazby upraven a poskytnut participantům. Sběr dat se uskutečnil v období od 5. 12. 2023 do 31. 1. 2024 prostřednictvím elektronické platformy Google Forms. Odpovědi participantů byly vloženy do programu Microsoft Excel (překódovány) a prostřednictvím softwarů IBM SPSS Statistic proběhlo zpracování výsledků. U deskriptivní statistiky byly stanoveny absolutní a relativní četnost, průměr, medián, směrodatná odchylka, minimum, maximum a šikmost. U induktivní statistiky byla nejprve před vytvořením průměrových škál ověřena reliabilita, a to pomocí Cronbachovy alfy, pro každou oblast zvlášť. Pro vyhodnocení hypotéz byl u normálního rozdělení dat použit parametrický dvouvýběrový t-test pro nezávislé soubory. V této souvislosti byl uplatněn Levenův F-test. U dat, kde nedošlo ke splnění předpokladu normálního rozdělení byl použit neparametrický Mann-Whitneyův test.
Anotace v angličtině
The thesis, with research focus and applied observational analytical cross-sectional design, presents information on the level of self-assessment in the area of pedagogical and didactic competencies in a specific set of general nurses with a completed course (Mentor of Clinical Practice in Nursing and Midwifery) versus nurse educators without a completed course. The sample included 69 general nurses with a completed mentor course and 78 general nurses without a completed course. The used research method was interviewing and as the data collection tool was used a semi-structured self-constructed questionnaire. It was divided into five domains: demographics and education, teaching goals, preparation for teaching, student evaluation and evaluation of teaching and learning competencies. To test the applicability of the instrument, a set of six individuals who met the inclusion and exclusion criteria of the study population were used. The questionnaire was modified based on their feedback and provided to the participants. The data collection was conducted between 5 December 2023 and 31 January 2024 through the electronic platform Google Forms. Participants responses were entered into Microsoft Excel (transcoded) and results were processed using IBM SPSS Statistical software.
For descriptive statistics, absolute and relative frequencies, mean, median, standard deviation, minimum, maximum and skewness were determined. For inductive statistics, reliability was first checked using Cronbach's alpha for each area separately, before creating the mean scales. To evaluate the hypotheses, the parametric Two-sample t-test for independent sets was used for normal distribution of data. Levene's F-test was applied in this context. For data where the assumption of normal distribution was not met, the non-parametric Mann-Whitney test was used.
General nurse, mentor, self-assessment, evaluation, mentor course, mentoring, pedagogical-didactic competences, teaching objectives, preparation for teaching, student evaluation, questionnaire
Zásady pro vypracování
Práce s e-zdroji, výběr relevantní literatury
Určení tématu diplomové práce
Příprava cílů a hypotéz diplomové práce
Oslovení vedoucího diplomové práce
Vypracování přehledové části práce
Příprava metodiky a organizace výzkumné části práce
Realizace výzkumného šetření a vyhodnocení
Finalizace diplomové práce a její odevzdání
Zásady pro vypracování
Práce s e-zdroji, výběr relevantní literatury
Určení tématu diplomové práce
Příprava cílů a hypotéz diplomové práce
Oslovení vedoucího diplomové práce
Vypracování přehledové části práce
Příprava metodiky a organizace výzkumné části práce
Realizace výzkumného šetření a vyhodnocení
Finalizace diplomové práce a její odevzdání
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M., 2016. Metody pedagogického výzkumu. 2. vydání. Praha: Grada Publishing. 256 s. ISBN 978-80-271-9225-0.
GURKOVÁ, E. a ZELENÍKOVÁ, R., 2017. Klinické prostředí v přípravě sester: organizace, strategie, hodnocení. Praha: Grada Publishing. 128 s. ISBN 978-80-271-0583-0.
KAPOUNOVÁ, J. a KAPOUN, P., 2017. Bakalářská a diplomová práce: Od zadání po obhajobu. Praha: Grada Publishing. 136 s. ISBN 978-80-271-0079-8.
ŠPIRUDOVÁ, L., 2015. Doprovázení v ošetřovatelství II.: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada Publishing. 144 s. ISBN 978-80-247-5711-7.
TUOMIKOSKI A. M., RUOTSALAINEN H., MIKKONEN K. a KÄÄRIÄNEN M., 2020. Nurses‘ experiences of their competence at mentoring nursing students during clinical practice: A systematic review of qualitative studies. Nurse Education Today [online]. 85. [cit. 9. 11. 2022] Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691719309955?via%3Dihub#ab0005
WATSON, S., 2003. Mentor preparation: reasons for undertaking the course and expectations of the candidates. Nurses Education Today [online]. 24 (1), 30-40. [cit. 9. 11. 2022]. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691703001199
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M., 2016. Metody pedagogického výzkumu. 2. vydání. Praha: Grada Publishing. 256 s. ISBN 978-80-271-9225-0.
GURKOVÁ, E. a ZELENÍKOVÁ, R., 2017. Klinické prostředí v přípravě sester: organizace, strategie, hodnocení. Praha: Grada Publishing. 128 s. ISBN 978-80-271-0583-0.
KAPOUNOVÁ, J. a KAPOUN, P., 2017. Bakalářská a diplomová práce: Od zadání po obhajobu. Praha: Grada Publishing. 136 s. ISBN 978-80-271-0079-8.
ŠPIRUDOVÁ, L., 2015. Doprovázení v ošetřovatelství II.: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada Publishing. 144 s. ISBN 978-80-247-5711-7.
TUOMIKOSKI A. M., RUOTSALAINEN H., MIKKONEN K. a KÄÄRIÄNEN M., 2020. Nurses‘ experiences of their competence at mentoring nursing students during clinical practice: A systematic review of qualitative studies. Nurse Education Today [online]. 85. [cit. 9. 11. 2022] Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691719309955?via%3Dihub#ab0005
WATSON, S., 2003. Mentor preparation: reasons for undertaking the course and expectations of the candidates. Nurses Education Today [online]. 24 (1), 30-40. [cit. 9. 11. 2022]. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691703001199