Bakalářská práce se zabývá problematikou bakterií v životním prostředí a vytvořením aktuálních vzdělávacích materiálů pro výuku tohoto tématu na gymnáziích, středních odborných školách, případně na 2. stupni základních škol. Teoretická část se skládá z analýzy zařazení tématu bakterií v rámcových vzdělávacích programech a ve školních vzdělávacích programech a z přehledu aktuálního poznání role bakterií v životním prostředí a jejich využití při bioremediacích, včetně rozkladu plastů.
Praktická část práce obsahuje srovnání dostupných výukových materiálů, tj. učebnic pro gymnázia, střední odborné školy a 2. stupeň základních škol, internetových zdrojů, a také vlastní materiály pro výuku tématu Bakterie v životním prostředí a výsledky dotazníkového šetření na Gymnáziu Jiřího Wolkera v Prostějově provedeného 8. 4. 2024.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with bacteria in the environment and development of up-to-date materials for teaching this topic at grammar schools, secondary schools, or at the 2nd level of elementary schools. The theoretical part of the thesis consists of an analysis of the inclusion of the topic "bacteria" in framework educational programs and in school educational programs together with overview of the current knowledge of the role of bacteria in the environment and their use in bioremediation, including decomposition of plastics.
The practical part of the thesis contains a comparison of available teaching materials, i.e. textbooks for general or vocational secondary schools and the 2nd grade of elementary schools, internet resources, own materials for teaching the topic "Bacteria in the environment" and the results of a questionnaire survey conducted at the Jiří Wolker High School in Prostějov on 8th April 2024.
Bakalářská práce se zabývá problematikou bakterií v životním prostředí a vytvořením aktuálních vzdělávacích materiálů pro výuku tohoto tématu na gymnáziích, středních odborných školách, případně na 2. stupni základních škol. Teoretická část se skládá z analýzy zařazení tématu bakterií v rámcových vzdělávacích programech a ve školních vzdělávacích programech a z přehledu aktuálního poznání role bakterií v životním prostředí a jejich využití při bioremediacích, včetně rozkladu plastů.
Praktická část práce obsahuje srovnání dostupných výukových materiálů, tj. učebnic pro gymnázia, střední odborné školy a 2. stupeň základních škol, internetových zdrojů, a také vlastní materiály pro výuku tématu Bakterie v životním prostředí a výsledky dotazníkového šetření na Gymnáziu Jiřího Wolkera v Prostějově provedeného 8. 4. 2024.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with bacteria in the environment and development of up-to-date materials for teaching this topic at grammar schools, secondary schools, or at the 2nd level of elementary schools. The theoretical part of the thesis consists of an analysis of the inclusion of the topic "bacteria" in framework educational programs and in school educational programs together with overview of the current knowledge of the role of bacteria in the environment and their use in bioremediation, including decomposition of plastics.
The practical part of the thesis contains a comparison of available teaching materials, i.e. textbooks for general or vocational secondary schools and the 2nd grade of elementary schools, internet resources, own materials for teaching the topic "Bacteria in the environment" and the results of a questionnaire survey conducted at the Jiří Wolker High School in Prostějov on 8th April 2024.
Srovnat dostupné výukové texty (učebnice, internetové zdroje) pro 3. stupeň (SŠ) se zaměřením na bakterie. Analyzovat téma v rámci RVP (Rámcového vzdělávacího programu) a najít nové, společensky aktuální témata z oblasti bakteriologie.
Vytvořit databázi zdrojů, pomůcek a badatelských úloh jako inspiraci pedagogům pro výuku tématu bakterií.
Vytvořit výukové materiály (se zaměřením na význam bakterií v ekosystémech) za účelem lepšího zapamatování učiva studenty a zlepšení kvality výuky.
Zpřístupnit téma bakterií vybrané SŠ, ověřit reakce vyučujících a studentů formou dotazníkového šetření.
Zásady pro vypracování
Metodika:
Srovnat dostupné výukové texty (učebnice, internetové zdroje) pro 3. stupeň (SŠ) se zaměřením na bakterie. Analyzovat téma v rámci RVP (Rámcového vzdělávacího programu) a najít nové, společensky aktuální témata z oblasti bakteriologie.
Vytvořit databázi zdrojů, pomůcek a badatelských úloh jako inspiraci pedagogům pro výuku tématu bakterií.
Vytvořit výukové materiály (se zaměřením na význam bakterií v ekosystémech) za účelem lepšího zapamatování učiva studenty a zlepšení kvality výuky.
Zpřístupnit téma bakterií vybrané SŠ, ověřit reakce vyučujících a studentů formou dotazníkového šetření.
Seznam doporučené literatury
HANČOVÁ H., VLKOVÁ M. (2008) BIOLOGIE V KOSTCE pro střední školy, Přepracované vydání. Praha: FRAGMENT, s. 22-23. ISBN: 978-80-253-0606-2
JELÍNEK J., ZICHÁČEK V. (2005) Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s. 19-21. ISBN 80-7182-177-2
KUBIŠTA V. (2004) OBECNÁ BIOLOGIE, PRO GYMNÁZIA, 3. přepracované vydání. Praha: Fortuna, s. 62-72. ISBN: 80-7168-714-6
KVASNIČKOVÁ D., PECINA P., FRONĚK J., JENÍK J., CAIS J. (1994) Poznáváme život. Přírodopis pro 6. ročník, 2. část. Praha: Fortuna, s. 18-20. ISBN: 80-7168-222-5
KVASNIČKOVÁ D. (2013) Základy biologie a ekologie. Praha: Fortuna, s. 20. ISBN: 978-80-7373-120-5
PELIKÁNOVÁ I., ČABRADOVÁ V. et al. (2014) Přírodopis 6. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Nová generace. Plzeň: Fraus, s. 30-32. ISBN: 978-80-7489-009-3
ROSYPAL S. et al. (2003) NOVÝ PŘEHLED BIOLOGIE. Praha: Scientia, s.115-146. ISBN: 80-7183-268-5
ROSYPAL S. et al. (1981) OBECNÁ BAKTERIOLOGIE. Praha: SPN, 749 s. ISBN: 14-549-81
SCHINDLER J (2014) Mikrobiologie - Pro studenty zdravotnických oborů. 2. doplněné a přepracované vydání. GRADA. ISBN 9788024747712.
VINTER V., KRÁLÍČEK I. (2016) Začínající učitel biologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, s. 148-151. ISBN: 978-80-244-5021-6
ŽÍDKOVÁ H., KNŮROVÁ K. (2017) HRAVÝ PŘÍRODOPIS 6. Učebnice pro 6. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Taktik International, s. 22-24. ISBN 978-80-7563-069-8
Seznam doporučené literatury
HANČOVÁ H., VLKOVÁ M. (2008) BIOLOGIE V KOSTCE pro střední školy, Přepracované vydání. Praha: FRAGMENT, s. 22-23. ISBN: 978-80-253-0606-2
JELÍNEK J., ZICHÁČEK V. (2005) Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s. 19-21. ISBN 80-7182-177-2
KUBIŠTA V. (2004) OBECNÁ BIOLOGIE, PRO GYMNÁZIA, 3. přepracované vydání. Praha: Fortuna, s. 62-72. ISBN: 80-7168-714-6
KVASNIČKOVÁ D., PECINA P., FRONĚK J., JENÍK J., CAIS J. (1994) Poznáváme život. Přírodopis pro 6. ročník, 2. část. Praha: Fortuna, s. 18-20. ISBN: 80-7168-222-5
KVASNIČKOVÁ D. (2013) Základy biologie a ekologie. Praha: Fortuna, s. 20. ISBN: 978-80-7373-120-5
PELIKÁNOVÁ I., ČABRADOVÁ V. et al. (2014) Přírodopis 6. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Nová generace. Plzeň: Fraus, s. 30-32. ISBN: 978-80-7489-009-3
ROSYPAL S. et al. (2003) NOVÝ PŘEHLED BIOLOGIE. Praha: Scientia, s.115-146. ISBN: 80-7183-268-5
ROSYPAL S. et al. (1981) OBECNÁ BAKTERIOLOGIE. Praha: SPN, 749 s. ISBN: 14-549-81
SCHINDLER J (2014) Mikrobiologie - Pro studenty zdravotnických oborů. 2. doplněné a přepracované vydání. GRADA. ISBN 9788024747712.
VINTER V., KRÁLÍČEK I. (2016) Začínající učitel biologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, s. 148-151. ISBN: 978-80-244-5021-6
ŽÍDKOVÁ H., KNŮROVÁ K. (2017) HRAVÝ PŘÍRODOPIS 6. Učebnice pro 6. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Taktik International, s. 22-24. ISBN 978-80-7563-069-8
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Úvod obhajoby studentka zahájila osvětlením cílů své práce. Studentka zpracovala literární rešerši, srovnala kvalitu dostupných učebních textů pro základní, střední a střední odborné školy a zpracovala výsledky dotazníkového šetření na Gymnáziu J. Wolkera. Výsledky své práce prezentovala pomocí tabulek, které náležitě okomentovala. Součástí výsledků práce byly i návrhy výukových materiálů (prezentace, pracovní listy, cvičení).
Vedoucí práce ocenila komplexnost celé práce. Zmínila využití porovnání učebního materiálu, které pomohou využít pedagogičtí pracovníci. Vedoucí práci doporučila k obhajobě a položila dva dotazy, na které studentka odpověděla uspokojivě.
Oponent hodnotil literární část bakalářské práce jako zdařilou. Kritizoval použití středoškolských textů. Za zajímavou považoval pasáž o biodegradaci plastů. Také kladně hodnotil vytvořené výukové materiály. Vytkl velké množství interpunkčních chyb a nejednotnost citační formy. Studentce položil tři otázky, na které studentka odpověděla.
Z auditoria padly připomínky od doc. Tufa a doc. Rulíka.