Přehledová bakalářská práce se zabývá aktuálními dohledanými poznatky o specifikách komunikace s pacientem na umělé plicní ventilaci a zkušenostech sester v této oblasti. K tvorbě teoretických východisek byly použity zdroje z elektronických databází EBSCO, PubMed a ProQuest. Přehledová bakalářská práce je rozdělena do dvou dílčích cílů. První cíl se zabývá faktory ovlivňujícími komunikaci s pacientem na umělé plicní ventilaci. Druhý cíl se věnuje augmentativním a alternativním pomůckám a komunikačním strategiím. Ze získaných informací vyplývá, že by bakalářská práce mohla posloužit jako edukační materiál všeobecným sestrám pracujícím na jednotce intenzivní péče i rodině pacienta, která by mohla využívat pomůcky pro komunikaci s pacientem.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the current knowledge about the specifics of communication with patients on mechanical ventilation and the experience of nurses in this area. Sources from EBSCO, PubMed and ProQuest electronic databases were used to develop the theoretical background. The undergraduate review thesis is divided into two sub-objectives. The first objective deals with factors affecting communication with the patient on mechanical ventilation. The second objective addresses augmentative and alternative aids and communication strategies. From the information obtained, it is concluded that the bachelor thesis could serve as an educational material for nurses working in the intensive care unit and for the patient's family who could use aids for communication with the patient.
Keywords
komunikace, umělá plicní ventilace, intenzivní péče, ošetřovatelská péče, všeobecná sestra
Keywords in English
communication, mechanical ventilation, intensive care, nursing care, nurse
Length of the covering note
36 s. (73 903 znaků)
Language
CZ
Annotation
Přehledová bakalářská práce se zabývá aktuálními dohledanými poznatky o specifikách komunikace s pacientem na umělé plicní ventilaci a zkušenostech sester v této oblasti. K tvorbě teoretických východisek byly použity zdroje z elektronických databází EBSCO, PubMed a ProQuest. Přehledová bakalářská práce je rozdělena do dvou dílčích cílů. První cíl se zabývá faktory ovlivňujícími komunikaci s pacientem na umělé plicní ventilaci. Druhý cíl se věnuje augmentativním a alternativním pomůckám a komunikačním strategiím. Ze získaných informací vyplývá, že by bakalářská práce mohla posloužit jako edukační materiál všeobecným sestrám pracujícím na jednotce intenzivní péče i rodině pacienta, která by mohla využívat pomůcky pro komunikaci s pacientem.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the current knowledge about the specifics of communication with patients on mechanical ventilation and the experience of nurses in this area. Sources from EBSCO, PubMed and ProQuest electronic databases were used to develop the theoretical background. The undergraduate review thesis is divided into two sub-objectives. The first objective deals with factors affecting communication with the patient on mechanical ventilation. The second objective addresses augmentative and alternative aids and communication strategies. From the information obtained, it is concluded that the bachelor thesis could serve as an educational material for nurses working in the intensive care unit and for the patient's family who could use aids for communication with the patient.
Keywords
komunikace, umělá plicní ventilace, intenzivní péče, ošetřovatelská péče, všeobecná sestra
Keywords in English
communication, mechanical ventilation, intensive care, nursing care, nurse
Research Plan
1. Volba tématu
2. Rešeršní činnost
3. Analýza dohledaných zdrojů
4. Tvorba přehledové bakalářské práce
5. Konzultace s vedoucím BP
6. Zpracování připomínek vedoucího BP
7. Editace BP
8. Odevzdání BP
Research Plan
1. Volba tématu
2. Rešeršní činnost
3. Analýza dohledaných zdrojů
4. Tvorba přehledové bakalářské práce
5. Konzultace s vedoucím BP
6. Zpracování připomínek vedoucího BP
7. Editace BP
8. Odevzdání BP
Recommended resources
TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0064-4.
KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2020. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0130-6.
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0156-6.
ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0155-9.
MALÁSKA, Jan, Jan STAŠEK, Milan KRATOCHVÍL a Václav ZVONÍČEK. Intenzivní medicína v praxi. Praha: Maxdorf, [2020]. Jessenius. ISBN 978-80-7345-675-7.
Recommended resources
TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0064-4.
KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2020. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0130-6.
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0156-6.
ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0155-9.
MALÁSKA, Jan, Jan STAŠEK, Milan KRATOCHVÍL a Václav ZVONÍČEK. Intenzivní medicína v praxi. Praha: Maxdorf, [2020]. Jessenius. ISBN 978-80-7345-675-7.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala svoji práci a závěry z ní vyplývající. Odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce:
1) Myslíte si, že by komunikační pomůcky měly být součástí standardního vzdělávání pro zdravotní sestry pracující na jednotce intenzivní péče a proč?
2) Měla jste osobně možnost pozorovat nějaké neúspěšné komunikační strategie používané sestrami na jednotce intenzivní péče?
1. S jakým typem pomůcek určených pro alternativní komunikaci s pacientem jste se setkala během své prakické výuky? Kterou z nich pak považujete za nejefektivnější?
V průběhu obhajoby studentka prokázala odborné znalosti na velmi dobré úrovni a velmi dobrou orientaci v dané problematice.