Tato bakalářská práce se zaměřuje na vytvoření optimálního ročního tréninkového plánu pro mladé atlety a atletky ve věku 8-9 let. Jejím hlavním cílem je vytvořit roční tréninkový plán přizpůsobený podmínkám atletického klubu SK Přerov s ohledem na ontogenetický vývoj dětí a jejich specifické potřeby při tréninku atletiky. Úvod nastiňuje problematiku a zdůvodňuje důležitost této práce. Teoretická část se soustřeďuje na informace, které ovlivňují tvorbu ročního tréninkového plánu. Ta se dělí na charakteristiku dětské atletiky, která zohledňuje vývojové fáze, fyzické a psychické potřeby mladých atletů a základní zásady tréninku dětí, které je potřeba respektovat. Následuje popis tréninkových etap a cyklů, ale i disciplíny, které se v atletické přípravě rozvíjejí. Dále je pak zmíněna stavba tréninkové jednotky a charakteristika ročního tréninkového plánu. Posledním tématem teoretické části je popis vlastností trenéra a jeho stylů vedení. V praktické části je poté vytvořen roční tréninkový plán, kde jsou uvedeny hlavní části tréninkových jednotek během celého atletického roku. V závěru této práce je anketa, která byla použita pro zjištění aktuálního stavu plánování tréninkových jednotek mezi trenéry. Výsledky této práce poskytují užitečné poznatky především pro začínající trenéry v oblasti sportovního tréninku, kteří chtějí optimalizovat tréninkové plány a podporovat rozvoj mladých atletů.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on creating an optimal annual training plan for young male and female athletes aged 8-9 years. Its main goal is to create an annual training plan adapted to the conditions of the SK Přerov athletics club, considering the ontogenetic development of children and their specific needs during athletics training. The introduction outlines the issue and justifies the importance of this work. The theoretical part focuses on information that influences the creation of an annual training plan. This is divided into three parts. First, the characteristics of children's athletics, which consider the developmental stages, physical and psychological needs of young athletes and the basic principles of training children, which must be respected. The following part is a description of the training stages and cycles, as well as the disciplines that develop in athletic training. The structure of the training unit and the characteristics of the annual training plan are also mentioned. The last topic of the theoretical part is a description of the personality of the coach and his or her leadership styles. In the practical part, an annual training plan is then created, where the main parts of the training units during the entire athletic year are listed. At the end of this thesis, there is a survey that was used to find out the current state of training unit planning among coaches. The results of this work provide useful knowledge especially for beginning coaches in the field of sports training who want to optimize training plans and support the development of young athletes.
Tato bakalářská práce se zaměřuje na vytvoření optimálního ročního tréninkového plánu pro mladé atlety a atletky ve věku 8-9 let. Jejím hlavním cílem je vytvořit roční tréninkový plán přizpůsobený podmínkám atletického klubu SK Přerov s ohledem na ontogenetický vývoj dětí a jejich specifické potřeby při tréninku atletiky. Úvod nastiňuje problematiku a zdůvodňuje důležitost této práce. Teoretická část se soustřeďuje na informace, které ovlivňují tvorbu ročního tréninkového plánu. Ta se dělí na charakteristiku dětské atletiky, která zohledňuje vývojové fáze, fyzické a psychické potřeby mladých atletů a základní zásady tréninku dětí, které je potřeba respektovat. Následuje popis tréninkových etap a cyklů, ale i disciplíny, které se v atletické přípravě rozvíjejí. Dále je pak zmíněna stavba tréninkové jednotky a charakteristika ročního tréninkového plánu. Posledním tématem teoretické části je popis vlastností trenéra a jeho stylů vedení. V praktické části je poté vytvořen roční tréninkový plán, kde jsou uvedeny hlavní části tréninkových jednotek během celého atletického roku. V závěru této práce je anketa, která byla použita pro zjištění aktuálního stavu plánování tréninkových jednotek mezi trenéry. Výsledky této práce poskytují užitečné poznatky především pro začínající trenéry v oblasti sportovního tréninku, kteří chtějí optimalizovat tréninkové plány a podporovat rozvoj mladých atletů.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on creating an optimal annual training plan for young male and female athletes aged 8-9 years. Its main goal is to create an annual training plan adapted to the conditions of the SK Přerov athletics club, considering the ontogenetic development of children and their specific needs during athletics training. The introduction outlines the issue and justifies the importance of this work. The theoretical part focuses on information that influences the creation of an annual training plan. This is divided into three parts. First, the characteristics of children's athletics, which consider the developmental stages, physical and psychological needs of young athletes and the basic principles of training children, which must be respected. The following part is a description of the training stages and cycles, as well as the disciplines that develop in athletic training. The structure of the training unit and the characteristics of the annual training plan are also mentioned. The last topic of the theoretical part is a description of the personality of the coach and his or her leadership styles. In the practical part, an annual training plan is then created, where the main parts of the training units during the entire athletic year are listed. At the end of this thesis, there is a survey that was used to find out the current state of training unit planning among coaches. The results of this work provide useful knowledge especially for beginning coaches in the field of sports training who want to optimize training plans and support the development of young athletes.
Bakalářská práce bude vypracovaná v souladu s Manuálem pro úpravu závěrečných prací na FTK UP a na základě prostudování odborné literatury, stanovením jasného cíle a s využitím dotazníkové metody.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude vypracovaná v souladu s Manuálem pro úpravu závěrečných prací na FTK UP a na základě prostudování odborné literatury, stanovením jasného cíle a s využitím dotazníkové metody.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, E., VELEBIL, V. a kol. Didaktika školní atletiky. 2. vyd. Praha: Karolinum,1992.
CHOUTKOVÁ, B., FEJTEK, M. Malá škola atletiky. Praha: Olympia, 1989.
PERIČ, T. Hry ve sportovní přípravě dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. 2. vyd. Praha: Grada, 2008.
VINDUŠKOVÁ, J. a kol. Abeceda atletického trenéra. Praha: Olympia, 2003
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, E., VELEBIL, V. a kol. Didaktika školní atletiky. 2. vyd. Praha: Karolinum,1992.
CHOUTKOVÁ, B., FEJTEK, M. Malá škola atletiky. Praha: Olympia, 1989.
PERIČ, T. Hry ve sportovní přípravě dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. 2. vyd. Praha: Grada, 2008.
VINDUŠKOVÁ, J. a kol. Abeceda atletického trenéra. Praha: Olympia, 2003