Hlavním cílem bakalářské práce je sestavit zásobník cviků rozvíjejících koordinační schopnosti u dětí v mladším školním věku v badmintonu, a to ve věku 6 až 11-12. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je obsažena charakteristika badmintonu, mladšího školního věku a také podrobný popis koordinačních schopností. Praktická část bakalářské práce je pojata formou sborníku cvičení, která slouží jako podklad nebo inspirace trenérům badmintonu či pedagogům vyučujícím tělesnou výchovu. Všechna koordinační cvičení jsou podrobně pospána, natočena, sestříhána a následně propojena pomocí QR kódů pro praktickou ukázku.
Anotace v angličtině
The main aim of the bachelor thesis is to compile a stack of exercises developing coordination skills in children at younger school age in badminton, from 6 to 11-12 years old. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part contains the characteristics of badminton, younger school age children and also a detailed description of coordination skills. The practical part of the bachelor thesis is conceived in the form of a collection of exercises that serve as a basis or inspiration for badminton coaches or teachers teaching physical education. All coordination exercises are detailed, filmed, edited and then linked using QR codes for practical demonstration.
Klíčová slova
Koordinační schopnosti, motorické schopnosti, badminton, mladší školní věk, rozvoj koordinačních cvičení v badmintonu
Klíčová slova v angličtině
Coordination skills, motor skills, badminton, younger school age, development of coordination exercises in badminton
Rozsah průvodní práce
62 s. (79 608 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem bakalářské práce je sestavit zásobník cviků rozvíjejících koordinační schopnosti u dětí v mladším školním věku v badmintonu, a to ve věku 6 až 11-12. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je obsažena charakteristika badmintonu, mladšího školního věku a také podrobný popis koordinačních schopností. Praktická část bakalářské práce je pojata formou sborníku cvičení, která slouží jako podklad nebo inspirace trenérům badmintonu či pedagogům vyučujícím tělesnou výchovu. Všechna koordinační cvičení jsou podrobně pospána, natočena, sestříhána a následně propojena pomocí QR kódů pro praktickou ukázku.
Anotace v angličtině
The main aim of the bachelor thesis is to compile a stack of exercises developing coordination skills in children at younger school age in badminton, from 6 to 11-12 years old. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part contains the characteristics of badminton, younger school age children and also a detailed description of coordination skills. The practical part of the bachelor thesis is conceived in the form of a collection of exercises that serve as a basis or inspiration for badminton coaches or teachers teaching physical education. All coordination exercises are detailed, filmed, edited and then linked using QR codes for practical demonstration.
Klíčová slova
Koordinační schopnosti, motorické schopnosti, badminton, mladší školní věk, rozvoj koordinačních cvičení v badmintonu
Klíčová slova v angličtině
Coordination skills, motor skills, badminton, younger school age, development of coordination exercises in badminton
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Jeden z nejrychlejších raketových sportů je badminton. Je velmi náročný, jelikož je zapotřebí velmi dobrá fyzická kondice. Mezi složky fyzické kondice můžeme zařadit: flexibilitu, koordinaci, rychlost, obratnost, sílu a vytrvalost. V bakalářské práci se konkrétně věnuji koordinaci, jelikož je nezbytná k vysokým výkonům sportovce. Také jsem se zaměřila na konkrétní věkovou skupinu dětí, u kterých se koordinace rozvíjí nejvíce.
Hlavním cílem bakalářské práce je sestavení zásobníku cviků obsahující koordinační cvičení, které rozvíjí koordinaci u dětí v mladším školním věku a to konkrétně v badmintonu. Tato cvičení lze použít především v úvodní části cvičební jednotky či tréninku. Cvičení lze zařadit také do hlavní jednotky tréninku, či v závěrečné části pro rozvoj soustředěnosti v únavě. Mezi dílčí cíle patří analýza odborné literatury, vytvoření zásobníku, natočení videi a v neposlední řadě tvorba QR kódů.
Metodika:
1. Analýza odborné literatury
2. Tvorba zásobníku koordinačních cvičení
3. Metoda sběru dat
4. Tvorba videí a QR kódů
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Jeden z nejrychlejších raketových sportů je badminton. Je velmi náročný, jelikož je zapotřebí velmi dobrá fyzická kondice. Mezi složky fyzické kondice můžeme zařadit: flexibilitu, koordinaci, rychlost, obratnost, sílu a vytrvalost. V bakalářské práci se konkrétně věnuji koordinaci, jelikož je nezbytná k vysokým výkonům sportovce. Také jsem se zaměřila na konkrétní věkovou skupinu dětí, u kterých se koordinace rozvíjí nejvíce.
Hlavním cílem bakalářské práce je sestavení zásobníku cviků obsahující koordinační cvičení, které rozvíjí koordinaci u dětí v mladším školním věku a to konkrétně v badmintonu. Tato cvičení lze použít především v úvodní části cvičební jednotky či tréninku. Cvičení lze zařadit také do hlavní jednotky tréninku, či v závěrečné části pro rozvoj soustředěnosti v únavě. Mezi dílčí cíle patří analýza odborné literatury, vytvoření zásobníku, natočení videi a v neposlední řadě tvorba QR kódů.
Metodika:
1. Analýza odborné literatury
2. Tvorba zásobníku koordinačních cvičení
3. Metoda sběru dat
4. Tvorba videí a QR kódů
Seznam doporučené literatury
Barker, J. (2003). Early specialization in youth sport: a requirement for adult expertise? High Ability Studies, 14(1), 85-94.
Hrabinec, J. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum Press.
Jaworski,J.,Lech,G.,Ambroży,T. & Żak,M.(2020).Profile of coordination motor abilities in elite judokas and badminton players compared to non-athletes. Biomedical Human Kinetics,12(1) 17-24. https://doi.org/10.2478/bhk-2020-0003
Mendrek, T. (2003). Badminton: technika, trénink, výběr z pravidel (ilustrovala Zdeňka MARVANOVÁ). Grada Publishing.
Mendrek, T., & Bernaciková, M. (2007). Badminton: úderová technika, pohyb po kurtu, taktika hry (2., upr. vyd). Grada Publishing.
Teodorescu, S., & Urzeala, C. (2020). Cues for the sports training of preschool and primary school children. Discobolul ? Physical Education, Sport and Kinetotherapy Journal, 59(4), 322?332.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum Press.
Vespalec, T. (2017). Antropomotorika. Brno: Masarykova Univerzita.
Wong, T. K. K., Ma, A. W. W., Liu, K. P. Y., Chung, L. M. Y., Bae, Y. H., Fong, S. S. M., Ganesan, B., & Wang, H. K. (2019). Balance control, agility, eye-hand coordination, and sport performance of amateur badminton players: A cross-sectional study. Medicine, 98(2), e14134. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000014134
Seznam doporučené literatury
Barker, J. (2003). Early specialization in youth sport: a requirement for adult expertise? High Ability Studies, 14(1), 85-94.
Hrabinec, J. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum Press.
Jaworski,J.,Lech,G.,Ambroży,T. & Żak,M.(2020).Profile of coordination motor abilities in elite judokas and badminton players compared to non-athletes. Biomedical Human Kinetics,12(1) 17-24. https://doi.org/10.2478/bhk-2020-0003
Mendrek, T. (2003). Badminton: technika, trénink, výběr z pravidel (ilustrovala Zdeňka MARVANOVÁ). Grada Publishing.
Mendrek, T., & Bernaciková, M. (2007). Badminton: úderová technika, pohyb po kurtu, taktika hry (2., upr. vyd). Grada Publishing.
Teodorescu, S., & Urzeala, C. (2020). Cues for the sports training of preschool and primary school children. Discobolul ? Physical Education, Sport and Kinetotherapy Journal, 59(4), 322?332.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum Press.
Vespalec, T. (2017). Antropomotorika. Brno: Masarykova Univerzita.
Wong, T. K. K., Ma, A. W. W., Liu, K. P. Y., Chung, L. M. Y., Bae, Y. H., Fong, S. S. M., Ganesan, B., & Wang, H. K. (2019). Balance control, agility, eye-hand coordination, and sport performance of amateur badminton players: A cross-sectional study. Medicine, 98(2), e14134. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000014134